Legally-Me: My weekly Diary #43

26.10.2015

test12311
Deze week een extra lange diary die loopt van zondag tot zondag en zich in zijn geheel afspeelt op het zonovergoten eiland Curacao. Van het liggen aan het strand tot heerlijk eten, toeren over het eiland, zwemmen met dolfijnen (!!!), een snorkeltrip en ons vertrek naar Nederland, je leest het allemaal in my weekly diary.

test12312
Zondag

Na om 08:15 te zijn opgestegen zitten we de komende 11 uur in het KLM toestel dat ons naar Curacao gaat brengen. Al snel zie ik dat ze Pitch Perfect 2 hebben en aangezien ik echt een sucker ben als het gaat om muzikale films zit ik de gehele film met een smile op mijn gezicht naar de film te kijken. Ondertussen is mijn lieve M. ook een film aan het kijken, Ted 2, en als we beide klaar zijn gaan we Monopoly spelen op de Ipad. Het is mijn Monopoly ontgroening want ik heb het werkelijk waar nog nooit gespeeld. Zo komen we de nodige uren door en een monopoly verslaving is begonnen. Na monopoly kijken we een aflevering van Homeland en dan landen we op Sint Maarten voor een tussenlanding. Heel tof hoe je daar gewoon praktisch op het strand land!  Na een korte stop vliegen we verder naar Curacao en gaan wij nog een aflevering van Homeland kijken want erg sterk begint. Eenmaal op Curacao komt de hitte ons al tegemoet in het vliegtuig. Zodra we op de luchthaven zijn staan we de nodige tijd te wachten bij de paspoortcontrole en dan is het tijd om onze koffers te pakken en er achter te komen waar we gaan verblijven. We hebben namelijk een ‘bingo’ reis geboekt hetgeen betekent dat we niet weten in welk 4 sterren hotel we zitten. Eenmaal in de bus blijken we in de Jan Thiel baai te zitten in het Livingstone hotel. We wilde het liefst naar deze plek dus zijn we super blij hiermee! Ook ons huisje is top en na ons omgekleed te hebben gaan we nog even aan het zwembad liggen en genieten we alvast van wat zon. Hoewel we super moe zijn gaan we toch uiteten en schuiven we aan bij Zest. We bestellen drie gangen met het idee dat we honger hebben maar al na 2 gangen vallen we bijna in slaap (misschien was die aperol spritz niet zo slim van me) bij gang drie kan ik amper nog uit mn ogen kijken en krijg ik lang niet alles op. We lopen terug naar ons hotel en gaan lekker slapen.

test12313
Maandag

Met dank aan onze lieftallige jetlag word ik al super vroeg wakker. Ik blijf nog even liggen en draaien, maar voor we het weten staan we op het strand voor een ontbijtje. Het is inmiddels iets over negenen en we besluiten bij Zanzibar op het strand te ontbijten. We bestellen samen een fruitsalade, een bakje yoghurt en een kop koffie en waar M. Gaat voor de bananen smoothie ga ik voor de aardbeien smoothie. Na het ontbijt ploffen we op ons bedje waar we alleen nog vanaf komen voor een duik in de zee. Ondertussen lees ik een boek over marathons lopen en kriebelt het overal in mijn lichaam. Tegen de tijd dat we trek krijgen verkassen we naar de papacayo beach club, werkelijk 25 stappen verderop, waar we lunchen. Na de lunch  regelen we een huur auto voor 3 dagen en dan ploffen we weer op ons bedje in de zon. Rond de tijd dat we er wel weer klaar mee zijn (uren later) maken we nog even gebruik van de prachtige infinity pool en dan gaan we boodschapjes doen en naar ons huisje. Die avond eten we bij Zanzibar op het strand en wederom val ik bijna in slaap na mijn wijntje en cocktail.

test12314
Dinsdag

Ik heb heerlijk geslapen op de wijn en cocktail en word zelfs later dan M. wakker? Dat mag in de krant! We ontbijten lekker op het terras bij ons huisje waarna we naar het verhuurbedrijf lopen om onze auto op te halen. We krijgen een rode Kia picanto waarmee we het eiland over gaan crossen. We beginnen bij de grote knip. Een van mijn leerlingen is geboren op Curacao en zei dat ik dat niet mocht missen en dus brengen we daar een bezoekje aan. Het is prachtig, het water is helder en het zand is prachtig wit. We verblijven er een paar uur, snorkelen wat en gaan dan richting het westpunt waar we genieten van een lokale lunch bij Jaanchies. Met een volle buik rijden we naar playa porto marie, maar niet voordat we zijn gestopt bij de flamingo’s die we in het wild langs de weg spotten. Het strand van playa porto marie is prima hebben we gelezen, niet bijzonder, maar het is vooral een goede snorkelplek en dus gaan we met onze snorkels het water in. Ik baal zo dat mijn go pro het heeft begeven op dat soort momenten! Het water is zo helder en de vissen zijn zo mooi, het is echt geweldig! Na nog even in ze zon te hebben gelegen rijden we terug naar de Jan Thiel baai waar we boodschappen doen bij de AH (!!!) en dan ons klaarmaken voor het avond eten. We gaan met onze auto naar Mambo beach waar we uiteindelijk bij Cabana gaan eten en ik een heerlijk bord vol tonijn krijg.

test123
Woensdag

Van de warmte en spanning word ik al super vroeg wakker. Vandaag ga ik met dolfijnen zwemmen en dat is iets dat ik al wil vanaf dat ik een hele kleine stacey ben. Al voor zessen ben ik wakker en na heel Instagram, facebook, snapchat en het nieuws te hebben bekeken rommelt het van de zenuwen door mijn buik. Ik besluit te gaan hardlopen, even mijn gedachten verzetten en lekker even lopen. Ik twijfel nog even over een shirtje, maar als ik zie dat het al 30 graden is besluit ik maar gewoon in mijn sport bh te gaan lopen. Voor de zekerheid blijf ik gewoon op het park alwaar ik rondjes van 1 kilometer kan lopen, ideaal. Rondje 1 en 2 gaan prima, maar rondje 3 en 4 worden al wat zwaarder, niet alleen omdat het steeds warmer wordt maar ook omdat je flink moet klimmen tijdens het lopen. Ondertussen zie ik de mensen ontwaken, vooral de gezinnen met kids zijn al in vol ornaat aan het ontbijten en ik ben op dat soort momenten blij dat ik nog even zelf kan bepalen wat ik doe op dit tijdstip. Na 4 rondjes heb ik het wel weer gehad en drink ik bij wat er op het zelfde moment van mijn hoofd af gutst. Zelden heb ik zo gezweet als nu, mijn hemel, wat een hitte, maar wel verschrikkelijk fijn om weer even gelopen te hebben. Na het douchen trek ik weer wat bij en maak ik me ready voor het ontbijt. We gaan vandaag ontbijten vlak bij de Dolphin Academy en rijden richting mambo beach waar we bij Hemingways gaan zitten. We maken gebruik van het ontbijt buffet en ik kies voor yoghurt met fruit en neem ook 2 banaan pannenkoekjes met wat honing en man wat zijn die lekker zeg! Ook is het heerlijk om weer even een grote kop koffie te nemen. Ondertussen begint het allemaal nog veel meer te kriebelen die spanning en na een kopje thee zetten we koers naar het Sea Aquarium alwaar de Dolphin Academy is gevestigd. Zoals gezegd wil ik al sinds ik een hele kleine Stacey was graag zwemmen met dolfijnen en is het een droom die werkelijkheid wordt. Heel bewust heb ik dit niet gedaan op andere plekken in de wereld omdat ik daar veelal de omstandigheden voor de dolfijnen niet goed vind. Bij de Dolphin Academy heb ik wel een goed gevoel en hoewel het wilde beesten zijn die daar zwemmen, zwemmen ze in een afgeschermd deel van de zee en mogen ze op dagelijkse basis ook de vrije zee in. Eenmaal bij het Sea Aquarium mag ik met mijn reservering zo doorlopen, thuis had ik namelijk al geboekt omdat ik bang was dat het anders vol zou zitten in de herfstvakantie. Het zwemmen met dolfijnen is redelijk prijzig maar dat heb ik er voor over en na het ondertekenen van de quitclaim (de organisatie stelt zicht niet verantwoordelijk voor alles wat er in het water kan gebeuren) mag ik de 155 euro afrekenen. We nemen plaats langs het bassin en kijken naar de dolfijnen show terwijl ik een brok in mijn keel kreeg, straks mag ik gewoon! Op de een of andere manier maken die beesten zo veel los, ze zijn zo mooi en ogen zo vrolijk en blij. Na de show krijgen we wat filmpjes gezien en daarna volgt de briefing met de trainer die ons (een groepje van 6) gaat begeleiden. Ze legt ons uit hoe we moeten zwemmen, hoe je contact maakt met de dolfijnen en wat de commando’s zijn. We krijgen 2 dolfijnen Annie en haaf zoon Matchie en gaan, na het halen van flippers richting het bassin waar onze 2 dolfijnen zitten. Terwijl ik het water in ga staat M. met mijn camera te kijken, of zoals hij hel zelf zegt, hij heeft alles gezien middels een heel klein schermpje. Eenmaal in het water vind ik het best wel spannend maar voor ik het weet komt er een dolfijn naast me en aai ik hem rustig en relax ik ook volledig, wat is het een prachtig beest, zo mooi, zo soepel, zo blij. We zwemmen met ze en een voor een mogen we ook wat spelletjes met ze spelen, van het rond draaien tot op je rug liggen met ze, ze laten zingen, spetteren en ook een kusje en elkaar vasthouden. Op de foto’s zie je een enorme smile en die is oprechter dan oprecht want ik geniet met volle teugen, wat een geweldige ervaring zeg! Natuurlijk is het op een gegeven moment ook afgelopen en lopen we weer terug naar het complex waar we de foto’s kunnen kopen en ja dat is natuurlijk mega duur, maar voor iets dat je maar een keer in je leven doet heb ik dat er maar al te graag voor over en met 5 foto’s op een stick is het tijd weer terug te gaan naar het strand. We besluiten bij het voormalige Mambo beach te gaan liggen, een fancy strandtent waar het, net als bij de andere tenten heel rustig is, gek genoeg is het, vinden wij althans, overal heel erg rustig. We ploffen op de bedjes, ik pak mijn boek en ga er al snel helemaal in op. Om af en toe wat af te koelen ga ik even de zee in, maar mijn boek, blue curaçao is zo spannend dat ik hem niet weg kan leggen.
Om een uurtje of half 5/5 uur gaan we weer met de auto terug naar ons huisje terwijl we onderweg nog even (mega goedkoop) tanken. Na het douchen en aankleden zetten we koers naar Willemstad waar we willen gaan eten. Via een vriend hebben we de tip gehad om bij scampie’s te gaan eten aan het waterfort en aangezien ik sinds een maand of 4 garnalen lust en het ook oprecht lekker vind lijkt dit ons wel wat. Onze indruk van Willemstad, terwijl we naar het restaurant lopen, is uitgestorven, er is amper iemand en ook bij het restaurant is het rustig en zijn er slechts een paar tafels bezet. Het bestellen is hillarisch, waar het doorgeven van glutenvrij hier tot op heden zonder enig probleem is verlopen, denken ze hier dat ik geen melk mag, zelfs de manager wordt er bijgehaald en ook die snapt er maar weinig van, want met gluten mag je wel brood toch, geen melk en rijst en geen ijs? Goed, we gokken het er maar op want na de ingrediënten te hebben gehoord moet het goed gaan. Terwijl we wachten op ons voorgerecht krijgen we ons hoofdgerecht, oke…. Helemaal lekker loopt het niet, maar het hoofdgerecht ziet er goed uit. Na heg eten vraagt M. om de rekening wat tot een hilarische situatie leidt. M: ‘zou ik zo mogen betalen bij u?’ Serveerster: ‘dat is aan u meneer, u moet betalen dus u moet zeggen wanneer u wilt betalen want dat kan ik niet voor u bepalen’. Goed, tot zover het restaurant en we lopen nog even door Willemstad op zoek naar een ijsje ofzo maar de stad is verlaten, het is zo stil dat het zelfs een beetje griezelig aanvoelt en we lopen uiteindelijk dus maar weer terug naar de auto en rijden terug naar ons huisje. Daar ga ik verder lezen in mn boek, onder het genot van een handje M&M’s en val ik al snel in slaap.

test12315
Donderdag

Na weer eens veel te vroeg wakker te zijn geworden begin ik in bed maar vast aan het uitschrijven van onze belevenissen van de afgelopen dagen. Nadat mijn lieve M. ook wakker is gaan we samen lekker ontbijten op ons terras en dan stappen we in de auto naar Willemstad om eens te zien of het op de dag wat levendiger is dan in de avond. We kunnen onze auto nabij de floating market parkeren en lopen vanuit daar langs de kraampjes en zo het centrum in. We snuffelen een beetje rond en nemen dan de pond naar de andere kant (Otrabanda) want helaas ligt de brug eruit wegens werkzaamheden. Na in een straatje te hebben gelopen en een waterdicht zakje voor mn telefoon te hebben gekocht lopen we naar de Starbucks om even wat af te koelen. Willemstad is iets dat je gezien moet hebben, met name de iconisch gekleurde huisjes, maar verder vonden wij het niet heel bijzonder en stappen we in de auto. Met de auto rijden we naar playa porto laguna waar we eerst even gaan lunchen. Op het terras bij het lunchtentje stikt het van de tamme leguanen, niet helemaal mijn beesten en na er een foto van te hebben genomen zoeken we een tafeltje op een veilige afstand. Na het eten gaan we op het strand liggen, een bijzonder strand want er lopen leguanen, kippen en hanen. Het strand op zich zelf is niet bijzonder en een beetje gek te noemen, maar de onderwaterwereld is daarin tegen fenomenaal. Na het zakje op zijn waterdichtheid te hebben getest met een servetje doe ik mijn telefoon er in en maak ik tijdens het snorkelen wat foto’s en een filmpje. Na het snorkelen rijden we naar het hotel en doen we nog even boodschappen. M. komt ondertussen met een super leuk restaurant idee en voor we het weten zitten we, na het douchen en optutten, in een landhuis waar we heerlijk eten, ik garnalen, M. gaat los op een reuze bord met mega veel vlees. Na het eten rijden we terug naar het verhuurbedrijf, parkeren we onze auto en lopen we terug naar ons hotel.

test12316
Vrijdag

Onze wekkers gaan vroeg, te vroeg voor in een vakantie, maar wie wat leuks wil doen moet er soms ook wat voor over hebben en dus staan we om 05:30 naast ons bed. Om  06:30 worden we bij ons hotel opgehaald, met een limousine, en begeven we ons naar de mermaid boot die ons naar Klein Curacao zal brengen. Na een vaartocht van een kleine 2 uur komen we aan op het paradijselijke eilandje dat aan oostkust van Curacao ligt. Na het ontbijt (ik had mijn eigen rijstwafels mee genomen) nemen we plaats op een bedje, doen we M. zijn telefoon in het ‘waterdichte’ hoesje en duiken we de zee in om te gaan snorkelen. Op het moment dat we schildpadden zien wil ik uiteraard een foto maken, hetgeen helaas niet lukt. Niet veel later komen we er achter waarom……. In een vorm van paniek/hyperventilatie gaan we terug naar de kant waar de telefoon van M. niets meer doet, hij blijft rustig, ik ben nog steeds in paniek en aan het huilen want man wat voel ik me schuldig! Na weer een beetje bijgekomen te zijn wil M. graag nog even snorkelen en dat doen we dan uiteraard ook, waarna ik begin in Grey, wat al vanaf pagina 1 een teleurstelling is. We horen iemand zeggen dat er vlak bij de kust weer schildpadden zitten en dus gaan we kijken. Gedurende een half uur snorkelen we samen mee met een schildpad, hij komt mega dichtbij en hoewel ik al eens schildpadden zag op gili is dit veel toffer! Tijdens de lunch word ik voorzien van een apart bordje glutenvrij eten en smullen we van het heerlijke fruit waarna we weer gaan relaxen. Aan het einde van de middag, rond 15:30 gaan we met de boot terug. Eenmaal terug in ons hotel gaan we nog even wat relaxen met een drankje en een chipje op ons terras, waarna we ons klaarmaken voor een feestje op Mambo Beacht. Een echt feestje op mambo beach hoort er natuurlijk wel een beetje bij en zo staan we later op de avond mee te hossen met Andre Hazes Jr.

test12317
Zaterdag

Na wakker te zijn geworden onder de douche besluiten we lekker op ons terras te genieten van een ontbijtje. Yoghurt, fruit en wat havermout dat in mijn koffer mee is gereisd naar Curacao, ik vind het genieten. Na het ontbijt gaan we lekker naar het strand, we besluiten er een relaxte dag van te maken en doen dus bar weinig. Een beetje lezen, zwemmen en mensen kijken, veel meer heb ik niet nodig om een dagje te ontspannen. Voor de lunch gaan we naar Zest waar we genieten van een heerlijke lunch, ik ga voor een salade met zalm, grapefruit, watermeloen en asperges en het smaakt me super, ook het broodje van M. ziet er uit als een kunstwerk. Ook na de lunch ploffen we weer neer en genieten we nog even van de zon. Tegen een uurtje of 7 gaan we naar het happy hour van Zanzibar waar het gezellig druk is op het strand en we een drankje drinken met een heerlijk muziekje op de achtergrond. Ook nuttigen we ons laatste avondmaal lekker in deze strandtent waarna we in het hotel onze koffers inpakken en lekker gaan slapen.

test12318

Zondag
Zoals deze hele week al gebruikelijk is wordt ik weer heel vroeg wakker, dit keer val ik gelukkig nog een uurtje in slaap en dan is het tijd om te gaan douchen en ons naar het laatste tropische ontbijt te begeven. We ontbijten nog een keer aan het strand bij Zanzibar. Terwijl we wachten op ons ontbijtje kom ik ook nog een oud collega tegen van Eyeworks, wat een kleine wereld is het toch! Na ons laatste heerlijke ontbijtje op het strand gaan we terug naar het hotel waar we nog even een plons nemen in het zwembad en de laatste uren genieten van de zon. Nog even pakken we de laatste spullen in, kleden we ons om en dan moeten we nog een klein uurtje wachten tot we worden opgehaald om naar de luchthaven te gaan. Op naar Nederland waar wij om 07:05 op maandagochtend aankomen.