Legally-Fit: Een marathon lopen met 14 kilometer training

18.11.2015

De Marathon Revolutie
Een marathon lopen, hoewel ik het al eens deed in april 2014, blijft het magische getal van 42,2 kilometer lonken. Het feit dat het onmenselijk voelt en tegelijk toch haalbaar is als je, je grenzen maar weet te verleggen maakt het zo aantrekkelijk. Wat mij er tot op heden van heeft weerhouden een vervolg te geven aan mijn marathon is de tijd die je kwijt bent aan het trainen, een probleem dat, als je het boek ‘de marathon revolutie’ leest verleden tijd is. Daar wilde ik natuurlijk meer van weten en dus dook ik met mijn neus het boek in. 
Vanaf een uiterst relaxte omgeving las ik op het strand van Curacao het boek ‘de marathon revolutie’ welke is geschreven door Stans van der Poel en Koen de Jong. Hoewel ik, zoals gezegd nieuwsgierig was, was ik ook zeker sceptisch ten op zichtte van de beweringen uit het boek. Maximaal 14 kilometer trainen en dan succesvol een marathon lopen? Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn.

Eenmaal begonnen aan het boek had ik moeite rustig op mijn strandbedje te blijven liggen. Waar ik al weken de hardloopkriebels miste en mezelf met de nodige dwang naar buiten moest slepen, was ik nu niet meer te houden en ging ik het liefst gelijk lopen. Of dat komt door het levendig beschreven gevoel dat je overhoudt aan een marathon, de positieve ervaringen van gebruikers van het schema of het feit dat een marathon op deze wijze weer binnen handbereik ligt, ik weet het niet, maar kriebelen deed het.

In het boek worden naast ervaringen van gebruikers van het schema ook de voor en nadelen van het schema duidelijk belicht. Waar de voordelen erg voor de hand liggend zijn, zoals de tijdwinst in trainingen, de kortere hersteltijd na een training, mindere belasting op spieren, pezen en gewrichten en minder belasting op je privé leven, vond ik het lastiger de nadelen te vinden, dit klonk immers geweldig, toch? In het boek wordt het grootste nadeel genoemd als zijnde de onzekerheid van de deelnemers. Loop je tijdens je marathon training 35 kilometer dan denk je al snel dat die laatste 7 kilometers ook wel moeten lukken. Maar loop je slechts 14 kilometer max, dan is de kans groot dat je met angst en beven naar die 42 kilometers kijkt, immers heb je slechts 1/3e van de totale afstand afgelegd. Dit nadeel lijkt makkelijk onverkoopbaar maar is, zeker voor debutanten op de marathon een belangrijk punt kan ik mij zo voorstellen. Hoewel ik gedurende mijn eigen marathon trainingen wel de lange afstanden aflegde bleef ik onzeker en twijfelen over het feit of ik die 42 kilometer wel zou halen. Een remedie voor deze onzekerheid is louter het hebben van vertrouwen, vertrouwen in het schema, in jezelf en weten dat je niet de enige bent die hier doorheen is gegaan.

Hoe werkt het?
Het schema is opgesteld voor mensen die momenteel 10 kilometer of meer achtereen kunnen lopen en die op een gezond gewicht zitten. In 100 dagen zorgt het schema er voor dat jij voorbereid aan de start kunt staan en dat met een langste afstand van 14 kilometer. Iedere week heb je in principe 4 trainingen, maar 1 van deze 4 mag je vervangen door een andere sportieve inspanning, een lesje Zumba, een eind fietsen, ga zo maar door. De afstand die je per training af zou moeten leggen staat vast, maar de snelheid niet, deze wordt berekend aan de hand van je hartslag. Het woord en begrip hartslag komt vaak terug in het boek en er wordt uitgelegd wat je allemaal af kunt leiden uit je hartslag en waarom het zo belangrijk is om op hartslag te gaan trainen. Eigenlijk is het schema dat in het boek staat een soort gatenkaas in de positieve zin van het woord. Het geeft handvatten en aan de hand van persoonlijke gegevens zoals je hartslag dien je het schema zelf verder in te vullen.

In het boek vind je stap voor stap precies wat je moet doen om de lege plekken in het schema nader in te vullen. Hoe reken je de juiste hartslag uit, wat wordt je streeftijd op de marathon op basis van je PR op 10 kilometer en ga zo maar door. Het delen van het schema hier, zou dan ook geen doel treffen, het schema is voor een ieder anders.

Ga je het doen Stac? Het was de vraag die bezorgd vanaf het bedje naast mij op het strand klonk. Ga je weer een marathon lopen? Mijn vriend weet al tijden dat het kriebelt om weer een marathon te lopen en ik kan niet ontkennen dat met het lezen van dit boek mijn nieuwsgierigheid is geprikkeld en ik niet kan wachten om het te gaan uitproberen. Uitsluiten dat ik het ga doen doe ik dan ook niet, wie weet, maar nu nog even niet…. denk ik 😉

Het boek ‘De Marathon revolutie’ is onder andere te koop via Bol.com voor €15,00

Zouden jullie het 14 kilometer schema willen proberen en een marathon gaan lopen? 

Tags: , , ,
Categorie: Hardlopen, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

2 reacties

  • Reageer Bente 18.11.2015

    Ik zou het denk ik niet durven… Precies wat jij zegt, de onzekerheid van: kan ik die afstand wel afleggen.. Nee, ik denk dat ik gewoon de klassieke marathon training zou doen (ooit, ooit wil ik namelijk wel eens de marathon gaan lopen!).

  • Reageer Christine van Pareren 09.06.2016

    Ik ga het wel doen. A.s. zondag de halve van Almere. 2 weken geleden ook de halve in Göteborg gedaan. Dat kon niet voluit vanwege de massaliteit (64.000 lopers), dus veel inhalen en tempoverschillen en 3 killerhills. Resultaat: 1u54m. Tja ik houd van wedstrijden. Deze halve van Göteborg volledig op dit schema! Het boek voorziet ook daarin: schema en toelichting voor wie liever, of eerst de halve wil doen.
    Ik heb al tig keren de halve en hele marathon gelopen op de klassieke wijze tot 1/2 oktober 2015.
    Dit programma vraagt wel een pittige aanpak: geen geteut, op één training na. En nog pittiger naarmate je je wilt voorbereiden op een kortere afstand!
    Ik heb wel makkelijk praten: ik weet dat ik het kan, aantoonbaar. De twijfel was er desondanks en verdween pas nadat ik de intensieve loopjes ging omruilen voor, af en toe, korte wegwedstrijden in bijna de voorgeschreven afstand. Steeds betere resultaten tot PR’s! Ondanks mijn 63,8 jaren.
    De snelheid van die (intensieve) loopjes zijn gebaseerd op basis van hartslag die je steeds bijstelt na een 10 km wegwedstrijd. Dus aangepast aan je fitheidstoestand van dat moment. Mij lukt het gewoon niet de intensieve loopjes als training in de beoogde hartslagsnelheid te brengen, dat lukt wel op die wedstrijdjes. Vandaar.
    En nu dus ook heel veel tijd over voor andere hobby’s en, sociaal. In oktober een marathon met dit schema gepland.
    Overigens, de schrijvers zeggen niet dat lange afstanden of vaak trainen/lopen geschrapt moeten worden. Ze zeggen alleen dat het voor de (halve) marathon niet nodig is maar wel meer kans opblessurerisico’s geeft. Je wordt er niet beter van als je af en toe eens met iemand een langere afstand wilt trainen, bijvoorbeeld. Dus ook een leuke wedstrijd tussendoor…..die korter of langer dan 14km is…..moet je niet aan je voorbij laten gaan. We houden toch van lopen en af en toe een uitdaging?

  • Laat een reactie achter