Legally-Fit: 10 keer motivatie om te sporten in de winter

08.12.2015

Motivatie om te sporten in de winter
Na het eten kruip ik op de bank met een dekentje, een kop thee en een serie. Sporten doe ik morgen wel. Klinkt het herkenbaar? Waar sporten in de zomer heel gemakkelijk lijkt te gaan, zo moeilijk is het in de winter om wat te gaan doen. Vandaag geef ik je tips hoe je toch van de bank af komt en je, jezelf toch kan motiveren. Lees mee met motivatie om te sporten in de winter. 

1. Ga sporten voor je gaat eten
Als je gelijk uit je werk of school gaat sporten zul je makkelijker de motivatie op kunnen brengen om de deur uit te gaan, dan wanneer je gaat sporten na het eten. Wees eerlijk, nadat je hebt gekookt en lekker hebt gegeten is er niets zo lekker als op de bank ploffen, een kop thee pakken en een dekentje over je heen trekken en nergens meer heen te gaan. Dek jezelf in en ga voor het eten sporten. Zorg er natuurlijk wel voor dat je voldoende energie hebt, dus neem een banaan een half uur voor je gaat sporten bijvoorbeeld. Meer over eten voor het sporten lees je in het artikel over voeding voor het sporten.

2. Leg je sport spullen klaar op de bank of neem ze mee
Heb je, je voorgenomen om uit je werk te gaan sporten zoals ik vaak doe, dan is het aan te raden je spullen mee te nemen naar werk. Ja het is even sjouwen en je zult ook rekening moeten houden met eten, maar de kans dat je de sportschool skipt als je, je spullen al bij je hebt is een stuk kleiner dan als je eerst nog langs huis moet. Wil je wel eerst langs huis, leg dan de bank vol met je sportkleding voor je weg gaat van huis, zodat je pas kunt zitten als je, je sportkleding weg hebt gehaald. Op die manier kun je niet vergeten te gaan sporten en moet je ze wel aan doen.

3. Spreek met iemand af om te gaan sporten
Omdat je een ander niet wil laten zetten of jezelf niet wilt laten kennen werkt het vaak heel goed om samen met iemand te gaan sporten. Of je nu gaat sporten met een vriend of een vriendin, in teamverband gaat sporten of je aansluit bij een clubje, je hebt door de afspraak met een ander een stok achter de deur om toch te gaan sporten. Vaak is dit toch wel de meest effectieve manier om jezelf de deur uit te slepen want laten we eerlijk zijn, een afspraak met jezelf is snel gebroken.
Ben je op zoek naar een sportmaatje? Er zijn diverse site’s waar mensen die op zoek zijn naar een sportmaatje samen komen, zo heb je sportmaatje.net en sportpartner.nl.

4. Koppel een beloning aan het sporten
De winter staat vol met verleidingen die niet altijd even goed zijn voor je lichaam, zo eten we ons rond aan pepernoten, kerstkransjes en kerstdiners in december en kruipen we geregeld met een warme choco op de bank. Beloon jezelf met een van die lekkere dingen als je bent wezen sporten. Uiteraard wel met mate want anders ben je voor niets naar de sportschool geweest. Beloon je, jezelf liever met iets anders? Maak dan met jezelf de afspraak om na een bepaald aantal keren sport inspanning jezelf sportkleding cadeau te doen, want in nieuwe kleding sport je uiteindelijk ook weer fijner.

5. Bekijk of je het sporten naar binnen kan verplaatsen
Wat is de reden dat je niet gaat sporten? Vind je het te koud buiten of hou je niet van sporten in het donker? Verplaats je activiteiten dan eens naar binnen, zo kun je hardlopen op een loopband, maar wellicht is het juist ook de uitgewezen mogelijkheid om eens een nieuwe sport uit te proberen zoals pilates of een groepsles in de plaatselijke sportschool.

6. Summer bodies are made in the winter
Met een beetje mazzel kunnen we in april wel weer een keertje op een terras zitten en in mei liggen we misschien al wel weer in bikini op het strand of in het park. Voor je het weet is het dus al weer bikini, korte broeken en blote benen weer. Helaas is het trainen van je lichaam niet iets wat je even in een week doet en dus is het perfect om er nu al mee te beginnen. Zo kun je het rustig opbouwen en jouw ideale summer body creëren.

7. Een doel stellen
In het voorjaar zijn er een groot aantal leuke wedstrijden te vinden door heel Nederland, of je nu in Groningen of in Maastricht woont, er is altijd wel een leuke loop bij jou in de buurt te vinden. Door je in te schrijven voor een voorjaarsloop dwing je, jezelf om te gaan trainen voor dit doel. Zet het ook vooral op social media dat je mee gaat doen, dan voel je extra druk om van die bank af te komen! Daarnaast kun je ook tussendoor al de nodige wedstrijden lopen, veel atletiek verenigingen hebben bijvoorbeeld een kerst of oliebollen loop waar je aan mee kunt doen.

8. In de zomer ben je helemaal fit en loop je iedereen er uit
Ken je dat, zodra het weer een beetje lekker weer begint te worden en de temperaturen boven de 15 graden uit beginnen te komen begint iedereen weer ineens te gaan hardlopen. Als je de hele winter niets hebt gedaan heb je grote kans dat je bij de hoek van de straat al weer helemaal klaar bent met hardlopen. Met een rood hoofd loop je te hijgen en vervloek je, jezelf dat je in de winter niets hebt gedaan. Ga je wel door trainen in de winter dan kun je juist als het mooi weer is mensen inhalen en voorbij lopen, laten zien hoe fit jij wel niet bent. Laten we eerlijk zijn, het is best een goed gevoel als je wat mensen in kunt halen en zeker die knappe jongen.

9. Sporten bevordert je weerstand
Snif, snotter en snuif, ben jij ook altijd de hele winter verkouden, ziek of onderweg om ziek te worden? Dan is sporten voor jou de oplossing. Uit onderzoek van infectioloog Jaap van Dissel, hoogleraar interne geneeskunde aan het Leidse LUMC, blijkt namelijk dat regelmatig bewegen er voor zorgt dat de ziektekiemen minder vat op je hebben waardoor je dus minder snel ziek zal worden.

10. Het voorkomt een winter depressie
Van sporten word je gelukkig, geloof het of niet. Je lichaam gaat namelijk het geluk stofje endorfine aanmaken vanaf het moment dat je langer dan 30 minuten aan het trainen bent. Endorfine maakt je blij en gelukkig en zal voorkomen dat je in een heuse winterdag terecht komt.

Wat is jouw motivatie om te sporten in de winter?

Tags: , , ,
Categorie: Fit, Health, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

10 reacties

  • Reageer Lara 08.12.2015

    Jaa precies wat ik nodig had, fijn artikel dit!

  • Reageer Renske 08.12.2015

    Wauw, hier kan ik wat mee! Op dit moment ben ik zo druk, dat ik bijna omval van vermoeidheid, haha. Gelukkig is de grootste drukte straks achter de rug en wil ik mij weer inschrijven bij een sportschool. Nu nog een keuze maken welke, haha. Ik kies bewust voor een sportschool die op de route van mijn werk ligt, zodat ik inderdaad voor het eten kan sporten. Niet heel gek gedacht dus! 😉

  • Reageer Luuk 08.12.2015

    Goede tips! De motivatie vinden op de koude dagen is altijd lastig.

  • Reageer Yamina 08.12.2015

    Vooral de eerste tip is zo handig! Sport op een aantal dagen direct naar het werk. Ik zit dan ook net in een ”dal” moment aangezien iedereen dan aan het eten is. Daarna kom je thuis, heb je je bordje eten meer dan verdiend om vervolgens op de bank te ploffen en er niet meer vanaf te komen.

    • Reageer Stacey 08.12.2015

      Aan het dal moment had ik niet eens gedacht! Ook dat nog eens ja!

  • Reageer Saskia 08.12.2015

    Toevallig had ik het er gisteren nog over met mijn ‘sportmaatje’ dat het in de winter lastiger is om motivatie te vinden! Bedankt voor de tips 🙂

  • Reageer Ima 08.12.2015

    Aaah goede tips!

  • Reageer Aurelie 08.12.2015

    Super goede tips! Dit had ik echt nodig. Ik heb de gewoonte om als ik rond 18u30 van mijn werk kom, eerst nog te eten, maar vaak heb ik daarna absoluut geen zin meer om nog te gaan lopen. Misschien moet ik tip 1 eens toepassen en gaan lopen voor ik eet.

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.