Legally-Fit: Een nieuw doel

15.12.2015

Een nieuw doel
Vond ik het lange tijd geen probleem om zonder doel te lopen, onlangs schreef ik toch liever te gaan trainen met een doel. Een stok achter de deur blijft nu eenmaal de beste manier om jezelf naar buiten te slepen en kilometers te gaan maken. een doel willen hebben is echter 1, een nieuw doel ook daadwerkelijk  bepalen is een tweede. Vandaag vertel ik hoe je een doel kunt bepalen en vertel ik natuurlijk over mijn nieuwe doel. 

Kriebels
De afgelopen 2 jaar liep ik de halve marathon van Egmond. Hoewel ik het altijd een leuke wedstrijd vind en waar ik, ondanks de omstandigheden altijd goede tijden loop, wilde ik hem dit jaar eens overslaan. Toch begon het een paar weken geleden te kriebelen. Egmond staat bekend als een zware doch leuke race waarbij de elementen je erg op de proef kunnen stellen. Afgelopen jaar was het weer verschrikkelijk, het was koud, ijskoud, er stond wind, heel veel wind en voor de lopers en zeker ook de toeschouwers waren de omstandigheden bar en boos. Ondanks de barre omstandigheden liep ik een heerlijke race.

Kriebels zijn leuk, maar dan…
Goed de kriebels voor de halve van Egmond waren er, maar doordat ik de afgelopen tijd zonder doel en als een kip zonder kop maar een beetje was gaan lopen zat er niet echt een duidelijke lijn in mijn trainingen en of ik een halve marathon zou kunnen lopen was dus maar de vraag.
Afgelopen zondag was daar onverwachts de ultieme test. Terwijl ik mezelf had voorgenomen 15/16 kilometer te lopen een mooie afstand zo een maand voor een halve marathon, liep ik uiteindelijk 22 kilometer. Terwijl ik heerlijk naar het kopje van Bloemendaal liep, verdwaalde ik op de weg terug naar huis en liep ik meer dan een halve marathon. Mijn voornaamste zorg, dat ik mijn snelheid volledig verloren was, werd daarmee ook verwezen naar het rijk der fabelen, nu ik met een tempo van 5:15 de 22 kilometers liep.

Het probleem
Het doel is er nu dus bij mij, de trainingen gaan goed en er is nog genoegd tijd om me verder voor te bereiden. Maar toch is er een probleem. Het probleem is dat, op het moment dat het bij mij begon te kriebelen, de wedstrijd net uitverkocht was. Oftewel ik heb een doel maar nog geen startnummer. Gelukkig zijn er vaak tientallen mensen die in de dagen voor de wedstrijd hun startnummer nog aanbieden via marktplaats. Ik ga dus gokken op het kunnen bemachtigen van een startnummer.

Hoe bepaal je je doel?
Ben jij op zoek naar een doel om voor te gaan trainen? Volg dan de volgende stappen.
– Wat is de afstand die je nu probleemloos kunt lopen?
Als je nu gemakkelijk 5 kilometer loopt, kies dan een doel dat iets verder ligt, bijvoorbeeld de 10 kilometer. Op die manier zorg je er voor dat je doel haalbaar is. Het zou immers ook je doel kunnen zijn om een marathon te lopen, maar dan duurt het wel heel erg lang voordat je dit doel kunt verwezenlijken.
– Binnen hoeveel tijd wil je, je doel verwezenlijken? 
Ga er gemakshalve maar even van uit dat je per kilometer dat je er bij wilt trainen ongeveer een week nodig hebt. Dus zit je nu op 5 kilometer, dan heb je minimaal 5 weken nodig om naar de 10 kilometer te komen. Houdt hiermee rekening bij het bepalen van je doel, het moet immers haalbaar zijn.
– Wil je een grote wedstrijd of iets kleins?
Voor je eerste hardloopwedstrijd zou ik het niet aanraden om de Dam tot Dam loop of dergelijk grote wedstrijden te kiezen. Het is namelijk best wel even wennen om in een startvak te starten en de eerste paar kilometers te moeten zigzaggen. Kies liever in het begin voor wat ‘rustigere’ evenementen om te wennen. Bijkomend voordeel is dat ze vaak ook dichtbij huis te vinden zijn en een stuk goedkoper zijn.
– Zoek een wedstrijd die bij jou past
Heb je al het bovenstaande voor jezelf duidelijk? Ga dan op zoek naar de wedstrijd die het beste bij je past. Een hele handige site om dit te doen is HHardloopkalender.nl. Op deze website kun je aangeven in welke maand, je ongeveer waar een wedstrijd wilt lopen en tevens kun je afstanden selecteren.

Wie zie ik allemaal in Egmond?

Tags: , ,
Categorie: #Legallyfit, Hardlopen, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

6 reacties

  • Reageer Manon Bouman 15.12.2015

    Al 6 maanden lig ik eruit door een scheenbeenblessure en helaas moet ik nadat ik de dam tot Damloop, zevenheuvelenloop en de bruggenloop ook de halve van Egmond aan me voorbij laten gaan. Als je wilt mag je mijn startnummer overnemen!

  • Reageer Nina 15.12.2015

    Hi Stacey,
    Wat fijn dat je weer een doel hebt gevonden en je weer voor de halve van Egmond gaat! Eigenlijk was dit ook mijn doel, maar heb helaas een blessure opgelopen. Kom net bij de fysio vandaan en die zegt: rust… Dat wordt dus geen halve voor mij en de kwart is ook niet verstandig… Dus ik heb een startbewijs over! Als je interesse hebt, let me know!

    Liefs, Nina

  • Reageer Lotte 15.12.2015

    Ha Stacey,

    Ik ben er bij in Egmond! Al gaat het trainen toch echt niet zo goed. Lange tijd niet hardgelopen maar de halve in amsterdam ging voor mijn doen supergoed! (was wel met een goede voorbereiding..) Dus stiekem een beetje de hoop dat het met een paar langere afstanden van te voren toch wel goed moet komen… Dus gezien het bericht hierboven, tot dan!! xxx lotte

  • Reageer Ise 15.12.2015

    Wat fijn dat je nu weer een doel hebt! Gaat vast goed komen 🙂

  • Reageer Maaike 16.12.2015

    Gaaf hoor en knap van je dat je hem weer gaat lopen. Veel succes met de voorbereidingen!

  • Reageer Nathalie 17.12.2015

    Mijn volgende doel is de Rotterdam Marathon!! Super spannend! Succes met het bemachtigen van een startbewijs, maar dat komt vast wel goed!

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.