Legally-Food: Hardloop cooling down

21.01.2016

Hardloop cooling down
Het is een tijd geleden dat ik mijn laatste workout video plaatste, maar ze zijn weer terug van weggeweest en vandaag een hardloop cooling down. Met deze oefeningen zorg je er voor dat je op een correcte wijze je workout afsluit en voorkom je blessures. Kijk snel mee en doe voortaan deze cooling down na het hardlopen. 

Het nut van een cooling down
Wat is nu eigenlijk het nut van een cooling down, want laten we eerlijk zijn, als je een heftige training hebt gehad dat wil je eigenlijk gewoon op de bank ploffen met wat drinken en daarna jezelf naar de douche slepen. Dus waarom zou je, jezelf dan nog wagen aan een cooling down?
– Door een cooling down gaat je hartslag rustig weer omlaag en keert weer terug naar een normale hartslag. Hierdoor verklein je ook de kans op hartritmestoornissen.
– Door een cooling down herstelt je bloedcirculatie zich weer tot een normaal niveau. Tijdens het hardlopen gaat er relatief veel bloed naar je spieren en als je plotseling stopt na intensieve inspanning dan loop je het risico om duizelig te worden omdat je lichaam dan niet de gelegenheid krijgt zich rustig te herstellen.
– Door een cooling down te doen verdwijnen de afvalstoffen sneller uit de spieren. Deze afvalstoffen zorgen er voor dat je stijfheid, spierpijn of vermoeide spieren krijgt. Door een bolling down te doen zul je hier dus minder last van hebben en het zorgt dan ook voor minder kans op een blessure.

De 7 oefeningen:
In de video laat ik 7 oefeningen zien die er voor zorgen dat je een goede cooling down krijgt na het hardlopen. Ook zones die vaak vergeten worden tijdens een cooling down worden behandeld zodat je er zeker van kan zijn dat je met een gerust hart op de bank kunt ploffen als je klaar bent.

Nog 1 belangrijke opmerking voor we van start gaan, iedere rekoefening dien je tenminste 30 seconde vast te houden om het gewenste effect te bereiken.

Schermafbeelding 2015-12-22 om 13.40.30
Met bovenstaande oefening rek je, je kuit.
Schermafbeelding 2015-12-22 om 13.41.14
Met bovenstaande oefening rek je je schouder en zijkant van je bovenlichaam.
Schermafbeelding 2015-12-22 om 13.41.52
Met bovenstaande oefening rek je, je rug spieren.
Schermafbeelding 2015-12-22 om 13.43.46
Met bovenstaande oefening rek je de voorkant van je bovenbeen
Schermafbeelding 2015-12-22 om 13.45.24
Met bovenstaande oefening rek je de binnenkant van je bovenbeen.
Schermafbeelding 2015-12-22 om 13.45.58
Met bovenstaande oefening rek je de spieren in je buik.
Schermafbeelding 2015-12-22 om 13.46.32
Met bovenstaande oefening rek je de spieren in je kuit en knieholte.

Kleding:
Shirt – UnderAmor
Broek – Nike shield tight
Schoenen – Nike free 4

Doe jij altijd keurig een cooling down na het sporten? 

Tags: , ,
Categorie: Fit, Hardlopen, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

1 reactie

  • Reageer Bente 21.01.2016

    Als ik langere afstanden loop doe ik altijd wel een cooling down, bij een klein rondje wil ik het wel eens overslaan. Wat een ontzettend tof shirt trouwens! Heel mooi 🙂

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.