Legally-Fit: Tips en Tricks voor jouw eerste Hardloopwedstrijd

21.02.2016

Tips en Tricks voor jouw eerste Hardloopwedstrijd
Het is inmiddels al weer een paar jaar geleden toen ik met kriebels in mijn buik aan de start stond bij mijn eerste hardloopwedstrijd, de 10 kilometer tijdens de olympisch stadion loop. Daarna volgende veel, heel veel wedstrijden en werden die kriebels minder en leerde ik hoe je, je het beste voor kunt bereiden, hoe je, je een weg baant door de lopers en wat je nu het beste mee kunt nemen. Vandaag dan ook tips voor je eerste hardloopwedstrijd.

Ik weet het nog als de dag van gisteren, mijn eerste hardloopwedstrijd. Hoewel het geen massale wedstrijd was moest ik erg aan de drukte wennen die mij vooral de eerste kilometers belemmerde mijn eigen tempo te lopen. Ik was verbaasd van al dat geduw en wist niet wat ik mee maakte. Dat dit slechts een rustige wedstrijd was realiseerde ik me destijds niet, maar kwam pas toen ik 4 kilometer lang ellebogen moest incasseren tijdens de 8 kilometer van de Amsterdam marathon, mijn tweede wedstrijd. Een wedstrijd waarin ik me zo liet opjagen dat ik een van mijn snelste tijden ooit liep, 39:18 op de 8 km.

Maar van al die wedstrijden heb ik veel geleerd en deze wijze lessen deel ik dan ook graag met jou zodat je goed voorbereid aan de start van jouw eerste (of misschien wel 20ste) wedstrijd.

Begin met een relatief rustige loop.
Zoals gezegd is het concept van een hardloop wedstrijd iets geheel nieuws en totaal anders dan je normale trainingen. Begin daarom met een rustige wedstrijd als eerste wedstrijd, zo kun je er rustig aan wennen. Kijk eens op hardloopkalender.nl of er in jouw buurt binnenkort een wedstrijd wordt georganiseerd door de lokale atletiek vereniging. Dergelijke loopjes zijn perfect voor je eerste wedstrijd ervaring op te doen.

Maar wil je toch een grote wedstrijd lopen of vind je het na die rustige wedstrijd tijd voor meer? Het hardloop wedstrijd seizoen staat weer voor de deur en iedere week wordt er wel ergens een wedstrijd georganiseerd. Voor een overzicht van de leukste wedstrijden van 2016 verwijs ik je graag door naar het gelijknamige artikel waar ik onlangs per maand een mooi overzicht van publiceerde.

Ga met openbaar vervoer naar de wedstrijd
Voorkom parkeerstress, voorkom dat je onnodig ver moet lopen en voorkom hoge parkeerkosten. Ga bij voorkeur met het openbaar vervoer naar je wedstrijd. Niet alleen is dit heel praktisch maar het is ook nog eens heel gezellig. Je zult namelijk al snel merken dat voor en na de wedstrijd de trein vol zit met lopers die allemaal in zijn voor een praatje. Gebruik je tijd in de trein nog even voor de laatste voorbereidingen zoals eten of een startnummer opspelden en terug kun je rustig even bijkomen en wat eten en drinken.

Kom ruim op tijd
Je zult zien dat je er toch net iets langer over doet, 2 keer extra moet plassen van de zenuwen en het druk is bij de bagage afgifte. Om te voorkomen dat je gestrest aan de wedstrijd begint is het dan ook erg verstandig goed op tijd te zijn, je vermaakt je vaak prima als je te vroeg bent maar met een verhoogde hartslag starten door de stress gaat je tijd kosten.

Neem zo min mogelijk spullen mee
Ik weet het, dat is lastig, maar geloof me het is beter. Ten eerste hoef je niet zo veel mee te slepen naar de wedstrijd locatie, ten tweede loop je minder risico dat je spullen kwijt raken en ten derde belast je je eventuele aanmoedigende vrienden en familie niet met kilo’s gewicht.

Zorg voor supporters langs de route of bij de finish
Allereerst is het natuurlijk super leuk om bekende van je langs de route te zien staan tijdens het lopen. Vaak werkt dit extra motiverend. Je wilt immers toch lekker voorbij komen en zet even een tandje bij, daarnaast is het gewoon ook een extra puntje van motivatie omdat je immers je toeschowers niet telleur wilt stellen. Maar naast dat het heel leuk is is het ook nog eens heel handig, met name als je een marathon loopt of een halve is het heel fijn om te worden voorzien van extra drinken en eten welke je toeschouwers je mooi aan kunnen geven. Daarnaast zullen ze het ook vast niet erg vinden om je spullen vast te houden die je mee hebt gebracht, dit scheelt toch weer een tijdje in de rij staan na afloop om je spullen op te halen. Als laatste is het ook gewoon heel gezellig om met bekenden van en naar de wedstrijd te reizen.

Drink de dag van te voren voldoende
Begin al de dag voor de wedstrijd met extra drinken. Dit is belangrijk omdat je lichaam voldoende moet zijn gehydrateerd voor tijdens de wedstrijd. Drink dus minimaal 2 liter en het liefst niet alleen water maar ook bijvoorbeeld kokoswater, dit bevat namelijk meer voedingsstoffen en mineralen. Ga je pas op de dag van de wedstrijd extreem veel drinken dan zul je een klotsbuik krijgen en veel moeten plassen. Lees meer over hardlopen en drinken.

– Gebruik geen voedingsproducten of gelletjes die je nog nooit hebt gebruikt voor of tijdens de wedstrijd
In gelletjes en sportdrank zit doorgaans veel cafeïne en suiker. Deze hoge dosering kan nogal een invloed hebben op je maag en darmen. Niet iedereen kan tegen ieder merk of soort en het is dan ook aan te raden om tijdens je trainingen eerst eens te gaan testen welke producten voor jou het beste werken. Begin dus tijdig met testen zodat je tijdens een wedstrijd niet voor gekke verrassingen komt te staan!
Naast gelletjes en sportdrank geldt het zelfde voor andere voedingsmiddelen. Heb je nog nooit een bepaald gerecht of product gegeten voor het hardlopen, ga dan het niet ineens als ontbijt nuttigen voor je wedstrijd. Voeding kan nu eenmaal veel effect hebben op je darmen en maag dus wees hier allert op.

Probeer zo veel mogelijk voor in het startvak te starten
Startvakken worden ingedeeld op de tijd waarin jij denkt je wedstrijd te gaan lopen. De mensen in jouw startvak zijn dus gemiddeld net zo snel als dat jij bent. Wil je niet dat iedereen voor je voeten gaat lopen, start dan voor in het startvak, dit scheelt je een hoop geduw en inhalen.

–  Ken de regels tijdens een wedstrijd:
Heel belangrijk is om op de juiste plaats te lopen. Je loopt rechts en links is voor inhalen. Ben je met meerdere mensen aan het lopen, dan kun je alleen naast elkaar lopen als je zorgt dat er meer dan genoeg ruimte is om je in te halen. Het is immers behoorlijk asociaal om met 3 man sterk in het midden te lopen en er voor te zorgen dat niemand er meer langs kan. Wees dus sociaal en houd je aan deze regels.

– Zoek pacers
Vind je het moeilijk om je eigen tempo te blijven lopen als je in zo een grote groep loopt, zoek dan van te voren uit of er pacers aanwezig zijn bij jouw wedstrijd. Pacers zijn mensen die zijn ingehuurd om binnen een bepaalde tijd te finishen, jij als loper kunt gewoon achter ze aan lopen en finisht dan ook binnen deze tijd. Vaak dragen ze een ballon met daarop de streeftijd die zij willen lopen en zo kun je dus kijken welke pacers het beste bij jou passen.

Wat was jouw eerste wedstrijd of wat wordt jouw eerste wedstrijd? 

Tags: , ,
Categorie: Hardlopen, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

5 reacties

  • Reageer Nicky 21.02.2016

    Mijn eerste wedstrijd was de dam tot dam ladies run 4 jaar geleden.. De eerste keer die IJtunnel in kippenvel! Nog steeds een van de leukste wedstrijden alleen dan wel de 10EM tegenwoordig 😉

  • Reageer Ciska Roels 21.02.2016

    De 10km in Rotterdam wordt mijn eerste wedstrijd.. ben nu al nerveus! 😉 Moet nog goed trainen de komende maanden! Leuk stuk en heel handig 🙂 Thanks!!

    • Reageer Stacey 22.02.2016

      Wat super tof dat je het gaat doen Cis! Laten we voor die tijd nog even meeten!

  • Reageer Jenn 23.02.2016

    Mijn eerste echte wedstrijd wordt de Marikenloop in mei, de 5 km. Ik vind het nu al spannend.

  • Reageer Yamina 25.02.2016

    Ik vind in het midden of iets wat achteraan starten in het startvak juist fijner. Dan is de kans namelijk groter dat jij mensen inhaalt dan dat men jou inhaalt. Dat is iets psychologisch hoor! Kan mij inderdaad voorstellen dat je jezelf alleen maar loopt te irriteren door het inhalen van andere.

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.