Legally-Fit: Zo versla jij, je workout dip

07.02.2016

Zo versla jij, je workout dip
Op 1 januari sta je in de rij voor de loopbanden in de sportschool, maar naarmate 2016 verder vordert wordt het steeds rustiger op de sportschool. Hoe dat komt? Je begint voortvarend maar beland in een dipje om welke reden dan ook. Zo’n dipje kan de beste overkomen, dus maak je daar niet druk om. Maar als je eenmaal in zo’n dipje zit is het ook weer zaak om er uit te komen natuurlijk. Vandaag geef ik je dan ook mijn tips om er voor te zorgen dat jij uit je workout dip komt en als je nog zit je nog volledig in de goede flow? Dan zorgen deze tips dat jij nooit in die dip gaat komen. 

Doe iets wat je leuk vindt
De makkelijkste manier om een dipje te voorkomen of er uit te komen is door iets te gaan doen wat je leuk vindt. Iets dat je leuk vindt skip je namelijk minder makkelijk dan iets waar je jezelf toe moet zetten. Ga dus op zoek naar een sportieve activiteit waar je plezier uit haalt en waar je blij van wordt en je zult zien dat je er zonder moeite heen gaat.

Plan je trainingen in je agenda

Als je geen teamsport doet is het vaak gemakkelijk om van je sportplanning af te wijken. Je hebt immers geen afspraken met mensen en stelt ook niemand teleur als je niet gaat, nou ja, uiteindelijk alleen jezelf. Je moet dus goed beseffen dat een training skippen eigenlijk het zelfde is als iemand die jou op een date laat zitten en niet op komt dagen, dat doe je niet bij een ander, maar waarom wel bij jezelf? Plan de afspraken die je dus met jezelf maakt goed in, in je agenda, deze zijn belangrijk. Natuurlijk kan er heus wel eens iets tussen komen, maar afspraak is afspraak, ook al is het een afspraak met jezelf!

Spreek af met iemand
Zoals hierboven al duidelijk werd is het heel makkelijk om een afspraak met jezelf af te zeggen. Een mens is echter veel minder snel geneigd iets af te zeggen als daardoor een ander teleurgesteld wordt. Het is dan ook een simpele remedie, maar probeer iemand te vinden in je omgeving om samen mee te gaan sporten en zorg voor duidelijke afspraken.

Stok achter de deur
Heb je geen doel tijdens het trainen? Ben je maar steeds met Evy rondjes aan het rennen en ren je al met gemak 5 of 10 kilometer? Waarom schrijf je, je dan niet eens in voor een wedstrijd? Door de druk van de wedstrijd zorg je er voor dat je wel moet gaan trainen en dat je ook een doel hebt om dit te bereiken.

Beloon jezelf
Het moet wel leuk blijven, dus wees ook trots op jezelf als je, je weer een tijdje aan je afspraken hebt gehouden. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat iedere keer dat je bent gaan sporten €2,50 inlegt. Zo heb je na verloop van tijd veel geld bij elkaar gelegd en kun je misschien wel die toffe nieuwe schoenen kopen of jezelf trakteren op een gloed nieuwe outfit. We weten immers allemaal dat sporten in een nieuwe outfit nu eenmaal makkelijker gaat, toch?

Zorg voor goede omstandigheden
Als je sportschool 50 minuten fietsen is, je hardloopschoenen van ellende uit elkaar vallen of je yogamat door de hon dis opgegeten, dan kan ik mij voorstellen dat je niet zo veel zin hebt om te gaan sporten. Zorg dus dat ook de randvoorwaarden als locatie en uitrusting in orde zijn!

Wissel af
Ben je een hardloper? Dan kan het al snel eentonig worden als je 3 tot 4 keer in de week alleen gaat hardlopen. Dat is in het begin misschien heel erg leuk, maar na verloop van tijd wordt het saai en wordt het moeilijker je er toe te zetten. Wissel daarom voldoende af. Wissen bijvoorbeeld 1 hardloop training eens in voor een lesje Yoga, Pilates of wellicht zelfs bootcamp.

Hoe zorg jij dat je niet in een sport dip terecht komt? 

 

Tags: , ,
Categorie: Alles
Vorige post Volgende post

4 reacties

  • Reageer Frank cornelissen 07.02.2016

    Stacey,

    Juiste onderwerp op het juiste moment 🙂 ga dadelijk meteen mijn training weer oppakken voor de 10km tijdens de stevensloop begin maart. Skip carnaval lets run 😉

  • Reageer Jenn 08.02.2016

    Inderdaad doen wat je leuk vindt, dat lijkt me de allerbelangrijkste! Een teamsport kan ook helpen, dan ben je niet in je eentje de dupe als je overslaat.

  • Reageer PatriciaKleijn 10.02.2016

    Ik ben nog opzoek naar sport die ik kan doen ook ivm mijn knieeen, ik doe nu af en toe zumba voor de WII maar een echt ritme kan ik nog niet vinden!

  • Reageer patricia 23.02.2016

    Dat merk ik inderdaad ook, dat het iets rustiger wordt in de sportschool.

  • Laat een reactie achter