Legally-Food: 5 Tips om gezond te eten

26.02.2016

5 Tips om gezond te eten
Gezond eten, het is hip hot and happening en iedereen wil het liefst zo gezond en verantwoord mogelijk eten. zo ik ook. Maar hoe kun jij dat het beste doen, hoe doe ik het en welke aanpassingen hebben veel effect? Vandaag geef ik je 5 tips om gezond te eten.

1. Kies voor gezonde varianten van lekkers
Heel veel lekkere recepten waar je waarschijnlijk maar moeilijk afstand van kunt doen bestaan ook in een gezonde variant. Zo kun je reguliere frietjes vervangen door zoete aardappel frietjes, kun je zelf chips maken van zoete aardappel, is een plakje bananencake is een stuk verantwoorder dan reguliere cake, maak je spaghetti van courgette en kun je zelfs zelf ijs maken van bananen. Door deze gezondere varianten te maken hoef je die lekkere dingen helemaal niet meer te missen en vervang je ze simpel weg door een gezondere variant.

2. Met aandacht rustig eten
Veel mensen schrokken hun eten naar binnen terwijl ze naar de TV kijken op hun tablet zitten, op hun telefoon kijken of aan het praten zijn. Voor je het weet is je bord leeg en heb je eigenlijk helemaal geen verzadigd gevoel en ga je sneller nog iets eten of schep je nog een keer op. Door met aandacht te eten ga je ook veel meer genieten van je eten, proef je veel beter wat je eet, wat je proeft en heb je dus sneller een verzadigd gevoel. Daarnaast is het ook belangrijk om rustig te eten. Je zou eigenlijk zeker 20 keer op een hapje moeten kauwen voor je het doorslikt. Door veel te kauwen komt er meer speeksel bij je voeding waardoor het beter wordt afgebroken. Ook heeft het langzamere eten het gevolg dat je op tijd het seintje van je lichaam krijgt dat het vol zit, het duurt immers even voordat je lichaam jou dit signaal afgeeft en als je snel eet ontvang je dit pas als je al klaar bent met eten. 

3. Pas je porties aan
Ben je gewend om 2 keer op te scheppen of 2 stukjes vlees te eten dan kun je nog zo gezond eten, je krijgt wel relatief veel calorieën binnen. Nu heb je natuurlijk calorieën nodig om te leven en je moet er ook zeker genoeg tot je nemen, maar niet te veel natuurlijk. Dit kun je voorkomen door je porties te verkleinen. Begin bijvoorbeeld eens met 75% van het portie dat je normaliter zou eten. Dan heb ik het niet alleen over je avond eten maar ook over de lunch en je ontbijt. Dus ben je gewend om met 8 boterhammen te lunchen, eet er dan eens 6. Je kunt beter 6 kleine porties eten dan 3 grote porties!

4. Varieer met voeding
Veel fitgirls zie ik iedere dag rijst met kip en broccoli eten. Nu kan dat best lekker zijn voor een keertje, maar iedere dag het zelfde eten gaat vervelen en op een gegeven moment gaat het zelfs je lichaam vervelen. Probeer dan ook te variëren met voeding, zo blijft het lekker en verrassend. Hoe je dit het beste kunt doen is door gezonde recepten te zoeken online, maar het boek Skinny Six is ook een aanrader, daar staan veel makkelijke doch gezonde recepten in. En iets dat je zelf maakt is nu eenmaal ook een stuk lekkerder dan als je het uit een zakje of pakje haalt, toch? 

5. Eet alleen dat wat je lekker vindt
Nee, daarmee probeer ik je niet op een chocolade dieet te zetten of om je dagelijks een frikandel te laten eten. Wat ik bedoel is dat je geen dingen in je mond stopt die je eigenlijk helemaal niet zo lekker vindt en waar je achteraf van denkt, he bah. Bijvoorbeeld; ben je op een verjaardag en hebben ze alleen moordkoppen, maar hou jij daar niet zo van? Ga dan niet uit beleefdheid die moordkop eten, maar sla hem beleefd af. Ik snap dat er de eerste paar keer even wat moed voor nodig is, maar hoevaak stop jij niet iets in je mond omdat je zin hebt in ‘iets’ maar hetgeen je in je mond stopt vind je eigenlijk niet zo lekker.

Afsluiting
Het belangrijkste is dat je niet ineens van een hele ongezonde levensstijl om wilt naar een super gezonde levensstijl. Maak gewoon steeds kleine aanpassingen en ga steeds een stapje verder, dan blijft het veel realistischer om dit vol te houden. Daarbij moet je ook niet te streng voor jezelf zijn, een keer in de week iets lekkers of soms eens wat vaker mag best, maar geniet er dan ook echt van!

Hoe zorg jij dat je gezond blijft eten. 

 

Tags: , ,
Categorie: Food, Legally-Food
Vorige post Volgende post

3 reacties

  • Reageer El 26.02.2016

    Handige tips weer!
    Hoop dat je fotoworkshop vandaag ook geslaagd was. Fijn weekend!

  • Reageer patricia 27.02.2016

    Ik ben blij met deze tips. Dankjewel

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.