Legally-Fit: 5 Tips om tijd te maken voor sporten

11.03.2016

5 tips om tijd te maken voor sporten
Druk, druk, druk! We willen allemaal een gelikte carrière, een goede relatie, een druk sociaal leven, bij zijn met alle series en ook nog eens sporten. Tsja, ik weet als geen ander dat het erg lastig kan zijn om al die dingen met elkaar te combineren en daar een goede balans tussen te vinden. Vandaag dan ook 5 tips om tijd te maken voor sporten, want het is soms makkelijker dan je denkt. 

Foto: David Stegenga

1. Denk flexibel
Heb je in je hoofd dat je vanavond zeker een uur moet sporten maar ben je door de file een half uur later thuis? Wees dan flexibel en neem genoegen met een half uurtje sporten. Flexibel betekent echter niet altijd dat je genoegen hoeft te nemen met minder sporten, maar het kan juist ook betekenen dat je in je tijden dat je gaat sporten flexibeler bent. Ben je gewend om altijd om 20:00 te gaan sporten maar lukt je dat deze week niet? Kijk dan eens of het mogelijk is om voor je werk te sporten of op andere dagen dan je normaal gewend bent.

2. Combineer sporten met afspraken
Wil je perse met vriendinnetje X bijpraten maar wil je ook perse hardlopen? Kijk dan eens of jullie samen kunnen gaan hardlopen! Genoeg tijd om bij te praten. Mocht ze niet hardlopen fietst ze misschien wel met je mee, helemaal handig, dan heb je altijd een personal coach bij je! Zo kun je ook je boodschappen doen op de weg terug naar huis, het enige dat je nodig hebt is een plastic tas en als dat te vervelend is koop je hem voor een keertje bij de supermarkt, dat je met een rood hoofd door de supermarkt loop neem je dan maar even voor lief. Zo kan ik nog uren door gaan met hoe je afspraken kunt combineren met sporten, wat dacht je van een conference call bijwonen terwijl je aan het hoepelen bent (ideaal omdat je niet buiten adem raakt en dus gewoon terug kan praten), de notulen van de vergadering lezen terwijl je in de sportschool op de fiets zit, ga zo maar door.

3. Doe iets wat je echt leuk vindt
Als je iets doet wat je echt leuk vindt, kost het je eigenlijk geen moeite om tijd vrij te maken om te gaan sporten, het voelt namelijk niet als een verplichting maar als iets leuks. En voor leuke dingen is het nu eenmaal veel makkelijker om tijd vrij te maken dan voor dingen waar je tegen op ziet en niet veel plezier aan beleefd. Het kan helpen om eens verschillende sportactiviteiten te proberen om te ondervinden wat je nu echt leuk vindt, zo hebben ze vaak veel verschillende groepslessen bij een sportschool en kun je eens kijken wat het beste bij jou past.

4. Een afspraak met jezelf
Zou jij op het laatste moment een afspraak afzeggen met je beste vriendin omdat je toch niet zo veel tijd hebt, het druk hebt of het gewoon even niet zo lekker uit komt? Waarschijnlijk doe je dat niet zo snel omdat je het niet netjes vindt om zo kort van te voren een afspraak te cancelen. Als je ‘toch maar niet’ gaat sporten zeg je wel een afspraak met jezelf af en hoewel je dan waarschijnlijk geen teleurgesteld berichtje ontvangt laat je de meest belangrijke persoon in de hele wereld in de steek, jezelf. Zie sporten dus als een afspraak met jezelf, zet het in je agenda en weet hoe belangrijk deze afspraak is, maak er een prioriteit van.

5. Sporten om te ontspannen
Juist als je het heel erg druk hebt is het belangrijk om te ontspannen, om je hoofd leeg te maken en tijd voor jezelf te nemen. In plaats van een uur in bad liggen of op de bank een serie kijken kun je dus ook gewoon gaan sporten. Welke sport en welke intensiteit daarbij hoort verschilt per persoon, zo kan ik heel goed mijn hoofd leegmaken tijdens golf en een lange duurloop, maar wordt ik juist erg opgefokt en gestrest van een korte afstand hardlopen. Het hoeft namelijk echt niet altijd direct te betekenen dat je Yoga moet gaan doen als je wilt sporten om te ontspannen, al kan het juist voor sommige mensen heel veel effect hebben.

Als laatste wil ik je meegeven om vooral niet te streng voor jezelf te zijn, natuurlijk is sporten belangrijk, maar als het een keertje niet lukt om 3 keer te sporten maar wel om 2 keer te sporten dan is er helemaal geen man over boord. Als het een week helemaal niet lukt omdat het druk is dan zal je lichaam je ook heel dankbaar zijn als je in die drukte niet ook nog eens gaat sporten, dus wees ook lief voor jezelf en je lichaam en ga niet tot het gaatje. 

Vorige post Volgende post

1 reactie

  • Reageer PatriciaKleijn 11.03.2016

    Handige tips, zelf ben ik ook bezig om sporten in mijn dagroutine te passen en meestal doe ik het gelijk na mijn werk, want als ik eenmaal ga zitten is het hek van de dam haha! ik merk ook dat ik op vrije dagen minder gemotiveerd ben om te gaan sporten

  • Laat een reactie achter op PatriciaKleijn Annuleren