Legally-Fit & Food met: Wilja

30.03.2016

Fit & Food met: Wilja
Deze week in de rubriek Fit & Food met: Wilja. Haar prachtige Instagram foto’s deden mij een paar jaar geleden besluiten haar te gaan volgen en nog wekelijks word ik verrast door haar prachtige plaatjes. Na verschillende halve marathons is ze nu aan het trainen voor haar eerste hele marathon. Lees meer over haar motivatie, trainingen en voeding in Fit & Food met: Wilja.

Introductie:
Ik ben Wilja, ik ben 29 jaar en woon samen met mijn vriend in Groningen. Hardlopen is iets wat ik bijna 4 jaar met veel plezier doe en wat ik ook graag deel op Instagram. Sinds ik ben gaan hardlopen, ben ik veel kilo’s afgevallen en sta ik gezonder en met meer energie in het leven. Inmiddels heb ik drie keer een halve marathon gelopen en ben ik nu hard aan het trainen voor mijn eerste, echte marathon.

1. Hoe ziet jouw sportweek er uit?
Op dit moment ben ik volop aan het trainen voor mijn eerste marathon en volg ik het schema uit het boek van Annemerel. Elke week loop ik in het weekend een duurloop en maak ik steeds meer kilometers. Intervaltraining doe ik elke dinsdagavond met de RunningGirlsGroningen, samen trainen vind ik namelijk erg fijn en gezellig natuurlijk! Daarnaast loop ik vaak ook nog een rondje van 5 of van 10 kilometer.

2. Wat vind je de leukste sport om te beoefenen?
Hardlopen natuurlijk! Ik vind het fijn om te sporten wanneer en waar ik dit wil. De vrijheid die hardlopen brengt, vind ik heerlijk. De vooruitgang die ik met hardlopen heb geboekt, werkt ook erg motiverend. Door het intervallen word ik steeds sneller en dat is vooral tijdens het lopen van wedstrijden te zien. Vrijwel elke keer loop ik een PR en dat geeft een super goed gevoel!

Downloads23

3. Hoelang sport je al?
Ongeveer 4 jaar geleden ben ik begonnen met hardlopen. Met te kleine schoenen en een joggingsbroek aan liep ik mijn eerste meters. Ik had echt geen conditie, was iets te zwaar en 1 minuut hardlopen vond ik al te lang. Maar ik heb doorgezet en binnen 2 maanden liep ik mijn eerste 5 kilometerwedstrijd uit. Sindsdien is het hardlopen met ups en downs gegaan, maar sinds 2 jaar ben ik serieus aan het hardlopen en gaat er geen week voorbij zonder te dat ik een rondje loop.

4. Hoe ziet jouw favoriete sport outfit er uit?
Zodra het weer wat warmer wordt, loop ik al vrij snel in een korte broek. Dat vind ik fijn zitten. Een goede sportbh heb ik altijd aan en daarboven een loszittende top. En natuurlijk heb ik mijn favoriete hardloopschoenen, Nike Pegasus 32, aan.

5. Welke sport kan jou echt niet boeien?
Langlaufen! Elke keer als ik op wintersport ben zie ik mensen langlaufen. Het lijkt mij echt niet leuk en dat terwijl ik skiën echt heel graag doe. Het idee dat je jezelf vooruit moet duwen met die stokken en het lijkt mij ook zoveel moeite kosten voor een klein beetje resultaat, nee ik zal het niet snel gaan doen.

Downloads22
6. Sport je liever in de zomer of in de winter?

Alle seizoenen hebben zo hun mooie en fijne kanten. Hardlopen in de herfst en in de lente vind ik altijd fijn, omdat de temperatuur dan vaak aangenaam is. In de winter vind ik hardlopen ook heerlijk. De ijzige kou die in de lucht hangt en tegen kou kan je je goed kleden. Lekker veel laagjes aan en dan gaan. In de zomer heb ik er meer moeite mee om te gaan lopen, helemaal als het hartje zomer is en veel te heet is om te gaan sporten. Dan kies ik er vaak voor om vroeg in de ochtend te gaan zodat het nog niet te warm is, maar soms gaat het dan echt wel met tegenzin.

7. Cardio of Kracht training?
Cardio training is bij mij favoriet! En dan natuurlijk hardlopen en het liefst een lange duurloop. Niets is lekkerder dan een lang stuk lopen op een eindeloze weg.

8. Op welke sportieve prestatie ben je het meest trots?
De Berenloop op Terschelling liep op 8 november 2015. Dit was mijn tweede halve marathon en ik liep deze samen met mijn zwager en schoonzus. Al tijdens de eerste kilometers had ik er een goed gevoel over en ging het als vanzelf. Alleen voor het stukje strand was een beetje bang, 3 kilometer over het strand hardlopen was ik namelijk niet gewend. Toen wij eenmaal bij het strand aankwamen, viel het gelukkig zo ontzettend mee en voordat ik het wist was het voorbij. De laatste kilometers kon ik zelfs nog aanzetten en met een eindsprint kwam ik over de finish heen. Het doel was om onder de 2 uur te lopen en met een tijd van 1:57:12 was dit doel dik gehaald!

Downloads24
9. Hoe motiveer jij jezelf om te blijven sporten?

Mijn motivatie komt voort uit het werken aan een doel en dat is meestal een wedstrijd die ik wil gaan lopen. Door mijzelf voor een wedstrijd in te schrijven, heb ik een doel om naar toe te werken en werk ik met een trainingsschema. Dit geeft voor mij een houvast om te gaan trainen en weet ik hoe ik ervoor sta. Zodra ik geen doel meer heb, merk ik dat mijn motivatie ook wegzakt. Daarnaast motiveert het mij ook om met anderen te gaan sporten, zodra ik een afspraak heb met iemand om te gaan hardlopen, moet ik wel gaan. Daarom train ik elke dinsdagavond met de RunningGirlsGroningen en probeer ik minimaal één keer in de week samen met iemand anders te sporten.

10. Wat wil je nog bereiken op sportief vlak?
Ik wil heel graag een marathon lopen. Deze droom heb ik al heel lang en nu heb ik mij dan ook eindelijk ingeschreven voor mijn eerste marathon. Op 4 juni loop ik de Slachte marathon en daarvoor ben ik nu volop aan het trainen. Ik ben er ontzettend zenuwachtig voor en helemaal als ik bedenk dat ik meer dan 4 uur achter elkaar moet gaan hardlopen. Dat vind ik nog wel een dingetje. Maar ik heb er vertrouwen in dat het gaat lukken en ook heb ik er ontzettend veel zin in!

Downloads21
11. Gezond eten, hoe doe jij dat?

Ik probeer gezond te eten door een vast eetpatroon te hanteren. Mijn ontbijt en lunch zien er vrijwel elke dag hetzelfde eruit en het avondeten probeer ik zo gezond mogelijk te houden. Door te plannen en van tevoren te bedenken wat ik ga eten, probeer ik verleidingen te weerstaan. Zelf boodschappen doen helpt hier goed bij! Daarnaast heb ik altijd fruit en groente in huis voor als ik zin heb in een snack. En af en toe zondigen vind ik dan ook echt geen probleem, zolang het maar met mate is.

12. Wat is jouw favoriete healthy recept?
Ik vind de pompoensoep uit het boek van Rens Kroes erg lekker en gemakkelijk om te maken.

13. Wat is jouw guilty pleasure?
Tony’s chocolade en taart! Voor een reep Tony’s loop ik ’s avonds nog wel eens naar de supermarkt om er eentje te halen als ik daar zin in heb. En taart vind ik altijd lekker! Vooral cheesecake is mijn favoriet!

Downloads20
14. Kun je een dag uit jouw voedingspatroon met ons delen?

Ontbijt: Mijn favoriete ontbijt is havermout met soja melk, banaan en blauwe bessen
Tussendoor: Een stuk fruit zoals een banaan of een appel
Lunch: Een salade met veel groente of volkoren brood met kaas
Tussendoor: Weer een stuk fruit of groente
Diner: Vooral veel groente en daarnaast vaak een stukje vis of vlees.
Tussendoor: Kop thee met een stukje chocolade

15. Wat is jouw tip voor een gezond en sportief leven?
Zoek uit wat bij jou past op het gebied van sporten en gezond eten. Blijf dicht bij jezelf, alleen op die manier kan je een gezond en sportief leven volhouden en kan je er ook echt van genieten!

Tags:
Categorie: Alles
Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.