Legally-Fit: Voldoende bewegen als je een blessure hebt

22.03.2016

_MGL1265-001
Er is niets zo frustrerend als het hebben van een blessure, je wilt wel sporten, maar kunt vaak niet de sport beoefenen die je juist zo graag uit zou willen oefenen. Sterker nog, het lijkt wel of je drang naar bewegen nog groter is als je een blessure hebt dan normaal. Toch blijft het belangrijk om voldoende te bewegen als je een blessure hebt en vandaag vertel ik je hoe je dat doet. 

Schaf een activity tracker aan
Als je geen tracker hebt, heb je eigenlijk geen enkel idee hoeveel je op een dag beweegt. Een activity tracker geeft je inzicht in hoeveel jij nu eigenlijk aan het bewegen bent. Zo blijkt bijvoorbeeld dat mijn loopje naar de supermarkt maar 1500 stappen is en dat naar het centrum lopen juist weer 3000 stappen is. Door te weten en meten hoeveel je beweegt krijg je inzicht in of je meer zou moeten bewegen dan je nu doet. Daarbij is het belangrijk om te weten dat je eigenlijk minimaal 10.000 stappen per dag zou moeten zetten.
Zelf heb ik de Nike Fuelband jaren gedragen, de Fitbit Surge, de Tom Tom Spark en de Garmin Vivo smart HR.

Lopen, lopen, lopen
Ze noemen zitten ook wel het nieuwe roken. Als je op een kantoor werkt is de kans groot dat je de hele dag op je billen zit en lang niet voldoende beweegt. Nu kun je natuurlijk na je werk heel fanatiek sporten, maar met kleine aanpassingen op de dag zorg je er al voor dat je veel meer beweging krijgt door de dag heen.
Uit onderzoek blijkt dat een gemiddelde werknemer van een kantoor per dag tussen de 3000 en 4500 stappen over de gehele dag zet. Met een ideaal aantal stappen van minimaal 10.000, ligt het aantal stappen per dag bij veel mensen dus veel te laag. En nu blijkt ook nog eens uit onderzoek van de Southern Methodist University dat je meer calorieën verbrand met wandelen als dat altijd werd gedacht.  Met kleine aanpassingen is het gemakkelijk om toch wat stappen bij elkaar te sprokkelen en zonder iedere dag te moeten sporten aan die 10.000 stappen te halen. Hieronder geef ik vast 5 voorbeelden van manieren om dagelijks meer te lopen. Voor meer ideeën op meer te bewegen, kijk dan eens naar het artikel ‘Dagelijkse beweging‘.

  • Zet je auto niet zo dicht mogelijk bij de in/uitgang
    Het is oh zo fijn om je auto op de beste plek van het terrein of in de garage neer te zetten en als het hoost van de lucht snap ik dat ook heel goed, maar als het droog is kun je net zo goed een klein stukje wandelen van je auto naar je werkplek. Je hebt net enige tijd in de auto gezeten dus het kan geen kwaad om weer even te bewegen. Daarbij is het voor het behoud van je auto ook beter om hem niet op de drukste en meest gewilde plek te zetten zodat je auto niet onder de deuken komt, nee jij kan je auto gewoon vrij parkeren.
  • Iets bespreken met een collega kan ook tijdens een wandeling
    Wil je iets bespreken met een collega waarvoor je normaal even een kamertje opzoekt om het gesprek plaats te laten vinden? Doe het dan nu eens tijdens een wandeling. Niet alleen ben je tijdens een wandeling lekker in beweging, ook zorgt de frisse lucht voor extra inspiratie en de andere omgeving voor meer creativiteit. Een wandeling levert je al snel 2000 stappen op.
  • Voor een telefoongesprek lopend
    Ben je aan het bellen voor je werk of privé? Hoe fijn het ook is om poppetjes en bloemetjes te tekenen tijdens het bellen, het is natuurlijk veel beter om in beweging te zijn tijdens het bellen. Als je 15 minuten aan het bellen bent en in die tijd aan het wandelen bent dan heb je dus al gelijk de nodige beweging te pakken!
  • Maak een rondje tijdens je lunchpauze
    Waarom je boterhammen opeten achter je bureau of in de kantine? In de kantine word je alleen maar in de verleiding gebracht om foute keuzes te maken en als je achter je bureau eet kom je niet echt tot rust. Kies er daarom voor om tijdens je lunchpauze een rondje te gaan lopen. Vind je het moeilijk dit in te lassen? Begin dan met 1 keer per week en breid dit langzaam uit en probeer ook andere collega’s mee te krijgen.
  • Stap een halte eerder uit als je met het OV naar je werk gaat 
    Ga je met het openbaar vervoer naar je werk? Kijk dan eens of het mogelijk is om iets eerder van huis te vertrekken en een halte eerder uit te stappen en een stukje verder naar je werk te lopen. Vind je het lastig om dit in de ochtend en middag te doen? Begin dan eens dit te doen als je klaar bent met werken, dan kun je vaak wel wat frisse lucht gebruiken na de hele dag op kantoor te hebben gezeten.

Zoek een sport die je wel uit kan voeren
Als je ene blessure hebt is de kans groot dat je wel een andere sport uit kunt oefenen, of wellicht zelfs de zelfde sport maar mer bepaalde aanpassingen. Het is aan te raden om advies in te winnen bij een deskundige om er achter te komen welke activiteiten je wel uit kunt voeren zonder het herstel van je blessure tegen te werken. Ga dus niet op eigen inzicht bedenken wat je wel en niet kunt, de kans is dan juist groot dat je langer bezig bent met herstellen.

Het voordeel van het proberen van een andere sport is dan je indirect wordt gedwongen eens iets anders te gaan proberen. Normaal zul je niet zo snel variëren tijdens het sporten of eens iets nieuws gaan proberen, maar eigenlijk kun je nu niet anders. Dit is niet alleen leuk voor de verandering maar ook zal je lichaam aangenaam verrast zijn om weer eens iets nieuws te doen.

Ga zwemmen
In (warm) water ontspannen je spieren veel beter, het kost namelijk veel minder moeite en energie om te bewegen in het water als dat je dit op het droge doet. Je spieren zullen tijdens het bewegen dus minder worden belast en het zelfde geldt ook voor je gewrichten. Zwemmen is daarom een ideale manier om in beweging te blijven tijdens een blessure en zo te zorgen dat je spieren actief blijven zonder ze te veel te belasten.

Hoewel een blessure heel frustrerend is, het  is nu eenmaal flink balen om weer vanaf 0 te beginnen. aan je een blessure ook zien als een nieuw begin. Was je uitgekeken op je oude trainingsschema dan is dit de uitgewezen mogelijkheid om aan iets nieuws te beginnen!

Tags: , ,
Categorie: #Legallyfit, Fit, Health, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

1 reactie

  • Reageer Linda 22.03.2016

    Leuke tips! Ik heb toevallig van de week een TomTom Spark gekocht 🙂 Nog even wachten tot die binnen is. In samenwerking met mijn fuelband en (nu nog) mijn Applewatch komt ik altijd netjes aan mijn beweging.

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.