Legally-Food: 7x Verantwoord snacken op de bank

08.03.2016

7x verantwoord snacken op de bank
Eerlijk is eerlijk, iedereen heeft wel eens zin in een lekkere snack in de avond op de bank. Nu is het natuurlijk zo af en toe prima om een hele reep Tony’s op te eten of je te vergrijpen aan kaas, chips en/of toastjes, maar als je dat dit te vaak doet is het iets minder verantwoord te noemen. Wil je toch lekker snacken op de bank dan heb ik vandaag 5 verantwoorde opties om te snacken op de bank.

1. Groenten met Hummus of yoghurt dip
Tot een jaar geleden kon ik me niet voorstellen dat een groenten snack voldoening zou kunnen geven als je zin hebt om te snacken, maar nu ik zoete pompoen hummus heb ontdekt snack ik net zo lief met worteltjes en komkommer als met een zak chips of chocolade (al heb ik wel gewoon 1 keer in de week toch een dosis chocolade nodig).

Benodigdheden voor 3-4 personen
– 2 wortels
– 1/3 komkommer
– 1 stengel bleekselderij
– 4 radijsjes
– 1 Bakje pompoen Hummus (of maak het zelf via dit recept van de Groene Meisjes)

Benodigdheden voor de Yoghurt Dip
– 2 el yoghurtmayonaise
– 4 el yoghurt
– Het sap van een halve citroen
– Handje bieslook
– Handje peterselie
– Peper en zout

Bereidingswijze
1. Snij de groenten in dunne reepjes
2. Serveer de groenten ieder in een apart bakje of schaaltje
3. Meng voor de yoghurt dip de mayonaise, de yoghurt en het citroensap
4. Hak de kruiden fijn en meng ze door bovenstaand mengsel
5. Breng op smaak met peper en zout
6. Lekker dippen!
IMG_4753-002-1025
2. Geroosterde Kikkererwten
Kikkererwten zijn een verantwoorden snack omdat ze veel eiwitten en vezels bevatten en juist heel weinig verzadigde vetten. Het is een snack die je lekker vult maar toch ook een lekkere crunchy bite heeft die we vaak juist zo lekker vinden aan een snack. Bijkomend voordeel aan deze snack is dat je er weinig voor nodig hebt en ze binnen een handomdraai klaar zijn.

Benodigdheden:
– 200 gram kikkererwten [ik gebruikte ze uit een blikje]
– 0,5 theelepel knoflookpoeder
– 1,5 theelepel paprika poeder
– 0,5 eetlepel olijfolie

Bereidingswijze:
1. Verwarm je oven voor op 200 graden
2. Doe de kikkererwten in een kom met de olie en specerijen. Het is belangrijk dat alle erwten goed bedekt zijn.
3. Leg de erwten op een met bakpapier bekleden bakplaat
4. Bak de erwten in 15 minuten
5. Hussel de erwten en bak ze vervolgens nog maximaal 10 minuten.

3. Noten
Noten bevatten essentiële eiwitten, vetzuren, vitamines, mineralen en vezels. Deze voedingsstoffen zijn ideaal als je wilt afvallen of ter aanvulling van je voeding. Noten (amandelen, pecannoten, paranoten, hazelnoten, walnoten, pistachenoten, cashewnoten e.a.) zijn daarom zeer geschikt als gezonde snack.

Let bij het eten van noten wel op dat ze hoog in calorieën zitten en je er dus niet oneindig van kunt eten, een handje is de aan te raden hoeveelheid.

Zoete Aardappel Chips
4. Zelf gemaakte zoete aardappel chips
Een chipje is soms gewoon onwijs lekker op de bank, maar ook deze snack kan net even iets verantwoorder. Het is even werk om de plakjes zoete aardappel zo dun te krijgen en ja, je kan het ook kopen in de winkel, maar stiekem is zelf maken natuurlijk veel leuker.

Benodigdheden:

1 (grote) zoete aardappel met schil
paprikapoeder
zout

Bereidingswijze:
1. Verwarm de oven voor op 220 graden.
2. Was de schil van de zoete aardappel
3. Snij de aardappel in hele dunne plakjes. Dit kun je krijgen door een mandoline, kaasschaaf of een andere soort schaaf te gebruiken.
4. Bekleed een bakplaat met pakpapier
5. Verdeel de plakjes over het bakpapier
6. Strooi wat paprika poeder en zout over de plakjes
7. Na ongeveer 15 minuten draai je de plakjes om en verlaag je de temperatuur naar 200 graden
8. Blijf bij de oven want binnen een minuut of 5 zijn ze helemaal klaar!


5. Homemade ijs
Ijs is natuurlijk hartstikke lekker en zeker op de bank of straks buiten als het weer beter weer wordt. Toch zit er in ijs altijd veel vet om het nog niet eens over de suikers te hebben. Maar dat kan ook een stuk verantwoorder en niet te vergeten super lekker!

Benodigdheden voor 1 persoon:
– 1 bevroren banaan [Vries de banaan in zonder schil en in kleine stukjes, dit maakt het blenden makkelijker]
– 1 kopje bevroren fruit naar keuze [denk aan aardbeien, blauwe bessen, mango, kersen, frambozen, etc]
– Yoghurt [gebruik niet een yoghurt die super dun is, dan wordt je ijs namelijk ook heel dun]
– Eventueel: Noten of vers fruit om mee te mixen of te garneren

Bereidingswijze:

  1. Stop de bevroren banaan, het fruit en de yoghurt in de blender.
  2. Qua hoeveelheid van de yoghurt hangt het een beetje van je eigen inzicht en de dikte van de yoghurt af. Ik begin altijd met een klein scheutje, je kan altijd later nog meer toevoegen.
  3. Laat je blender het geheel goed fijn malen zodat het een mooie massa wordt.
  4. Klaar, stop je ijs in een bakje en smullen maar!

Tip: Door het fruit te blenden gaan veel van de vezels uit het fruit verloren helaas, je kunt dit opheffen door extra vezels aan je ijs toe te voegen zoals lijnzaad of hennepzaad.

Appel Chips
6. Appel Chips
Toen ik voor het eerst over appel chips las had ik onbewust gelijk het idee dat het heel ingewikkeld was om te maken en dat het vast heel moeilijk zou zijn. Niets is echter minder waar, als je een appel kan snijden kun je ook appel chips maken. Het enige nadeel aan het maken van de chips is dat het best wel eventjes duurt om het te maken, maar omdat je het niet continue in de gaten hoeft te houden kun je ondertussen gelukkig nog genoeg andere dingen doen.

Benodigdheden

2 appels
citroensap van 1 citroen
kaneel

Bereidingswijze:
1. Verwarm de oven voor op 100 graden
2. Haal met een appelboor het klokkenhuis uit de appel
3. Snij de appel in dunne plakjes
4. Bekleed het bakblik met bakpapier
5. Leg de plakjes appel op het bakpapier op een dusdanige wijze dat ze niet over elkaar heel liggen. Met een beetje passen en meten moeten er 2 appels passen op 1 bakblik.
6. Besprenkel de plakjes met citroensap
7. Strooi naar eigen inzicht kaneel over de plakjes heen
8. Zet de plakjes voor een uur in de oven op 100 graden
9. Draai de plakjes na een uur om en bak nogmaals een uur op 100 graden
10. Als de plakjes helemaal droog zijn, zijn ze klaar. Afhankelijk van de oven duurt dit 2 tot 3 uur in totaal.

Bewaar de chips in een luchtdichte verpakking en je kunt er nog tijden van snoepen, althans als je ze niet allemaal in een keer op eet ;).


7. Geroosterde pompoenpitten 
Pompoenpitten zijn niet alleen maar die vervelende pitten in de pompoen die je er uit moet halen, nee ze zijn heel lekker en gezond. De pitten zitten vol met omega 3 en 6 vetzuren die goed zijn voor je cholesterol en bloeddruk. Maar ook het gehalte magnesium is erg hoog en daarmee ideaal tegen spierpijn!

Benodigdheden: 
– Pompoenpitten hoeveelheid naar gelang je ze hebt, je kunt er zo veel roosteren als je wilt.
– 1/2 eetlepel olijfolie
– Zee zout
– Paprika poeder [pikant]

Bereidingswijze:
1. verwarm de oven voor op 150 graden
2. Maak je pompoenpitten goed schoon, indien je ze met water af spoelt dan is het aan te raden ze eerst goed te laten drogen!
3. Mix de olijfolie met zout en paprika poeder. Zowel het zout als de paprika poeder voeg je naargelang smaak toe. Wil je ze pittig voeg dan meer paprika poeder toe. Je kunt uiteraard ook voor andere kruiden kiezen zoals kaneel, cayenne peper etc.
4. Haal de pitten er uit als ze goud bruin kleuren. Dit is ongeveer na 15/20 minuten.

Waar snack jij mee op de bank?

Tags: ,
Categorie: Food, Legally-Food
Vorige post Volgende post

1 reactie

  • Reageer Ise 08.03.2016

    Ik ben heel erg benieuwd naar die kikkererwten! Al vaak voorbij zien komen.. Hoogste tijd om het zelf ook eens te proberen 🙂

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.