Legally-Fit & Food met: Nydia

06.04.2016

Fit & Food met: Nydia
Nydia heeft (onbewust) er voor gezorgd dat ik mijn eerste marathon ging lopen en is dus niet zo maar de eerste de beste. Haar column in de Runner’s World is het eerste dat ik lees als het blad weer uit komt en het is altijd weer feest van herkenning en lachen geblazen. Naast 3 marathons, een column in de Runner’s World is ze ook koffietrainster en komt vandaag haar boek Run Baby Run uit dat ze samen met Hans Nijenhuis heeft geschreven.

Introductie:
Mijn naam is Nydia, 27 jaar oud en omdat ik drie marathons heb gelopen en een column in Runner’s World heb denkt iedereen altijd dat ik idioot fit ben. Dat kan ik in dit introotje gelijk debunken, want ik kan ook een enorme luie drol zijn. Eentje die op de zondagavond liever een seizoen Fargo binge watcht dan food prept voor de rest van de week. Ik heb zelfs wel eens drie uur in mijn hardloopkleding rondgelopen om het vervolgens weer uit te doen en binnen te blijven. Maar: ik hou wel heel erg van sporten hoor! Eind vorig jaar had ik een maand vrij om aan het boek Run Baby Run te werken dat ik samen met Hans Nijenhuis geschreven heb, en los van schrijven was ik vooral bezig met het fanatiek gebruiken van mijn OneFit-abonnement. Niet om een killer ski-jas body te creeëren (of hoe noem je zoiets als er nog lang geen sprake is van bikini’s?), maar gewoon omdat ik het leuk vind. Tabata, paaldansen, yoga, kickboksen, bootcampen en mijn grote liefde: hardlopen. Ik vind het allemaal fantastisch. Verder weet ik meer van koffie dan de gemiddelde Nederlander gezien ik koffietrainer ben bij Coffeecompany (ja, dat is een baan! En een hele leuke ook!) ennnn heb ik een blog dat ik afgelopen jaar ontzettend verwaarloosd heb vanwege het boek wat ik net noemde.   >> wordstorunby.nl
Downloads1

1. Hoe ziet jouw sportweek eruit?

In de ideale wereld is dat elke dag de 7 minute work out, zo’n drie keer in de week lopen, wat casual yoga (gewoon thuis) en bootcamp op de zaterdagochtend onder begeleiding van Running Junkie Mark. Maar soms ben ik heel moe/lui/druk en doe ik de helft.

2. Wat vind je de leukste sport om te beoefenen?

Hardlopen is al jaren mijn grote liefde, maar wat variatie kan nooit kwaad. In de winter schaats ik graag (niets snels, gewoon voor de leuk) en ik hou van uitdagende krachttrainingen zoals Tabata. Met voorkeur in Spa Zuiver en dan daarna een uurtje de sauna in. De ideale combi.

3. Hoe lang sport je al?

Op jonge leeftijd begon ik – zoals veel meisjes – met turnen. Daarna heb ik gehandbald en deed ik zaalvoetbal op de middelbare school. Mijn verhuizing naar Amsterdam was het startschot voor een sportieve break. Een jaar of twee deed ik helemaal niets en toen ontdekte ik het hardlopen. Ik begon ermee om indruk te maken op een leuke knapperd, maar ondertussen (zes jaar later) is het een deel van mij geworden. Lopen brengt mij tot rust, maar geeft me tegelijkertijd een enorme kick. Ik loop regelmatig met een grote grijns op m’n gezicht.

Downloads
4. Hoe ziet jouw favoriete sportoutfit er uit?

Voor tijdens het hardlopen heb ik een paar musts: een goede sport-bh, sportsokken die niet gaan schuiven en goede schoenen. Verder is het altijd vrij basic. Een zwarte legging, mijn Running Junkie singlet, een dun jasje. Of in de volle zomer: shorts en sport-bh. Al vind ik dat laatste altijd nog wel lastig. Het loopt het lekkerst, maar eigenlijk alleen op plekken zonder mannen die het allemaal net iets te leuk vinden. Oh en tijdens een wedstrijdje het liefst een goede laag nagellak. Het nagels lakken voor de race is een soort ritueel geworden en tijdens word ik vrolijk als ik de kleur in mijn ooghoek voorbij zie flitsen.

5. Welke sport kan jou echt niet boeien?
Om naar te kijken vrijwel elke sport. Er schuilt een kleine voetbal-hooligan in mij, maar bankhangen tijdens de Tour de France, het WK schaatsen of Wimbledon? NEEEE. Ughh! Om te doen is weer een ander verhaal. Ik ben altijd in om iets nieuws te proberen. Maar als ik echt moet kiezen ga ik voor zwemmen in een vol zwembad. Chloor happen, trappen incasseren, vieze doucheputjes. Liever niet.

6. Sport je liever in de zomer of in de winter?

Moeilijk! Zomer betekent zon, lang licht, halverwege je run in het water duiken (buiten zwemmen vind ik namelijk wel heel erg leuk), vitamine D, frisbeeën en voetballen in het park. Maar ook: verbranden (mijn huid kan nergens tegen), uren waarop je niet kunt lopen omdat het echt te heet is en een volgepakt park met BBQ-walm. In de winter is het lekker rustig buiten en lopen in verse sneeuw blijft magisch. Je kleden op kou is makkelijker dan jezelf moeten beschermen tegen hitte en in stormachtige condities rennen geeft mij altijd een Rocky-gevoel. Maar het is alleen zo donker de hele tijd! En naar buiten moeten terwijl het daar heel koud is en binnen lekker warm… Wat ik al zei: moeilijke keus. Mag de lente ook?

7. Cardio of Krachttraining?
Had mij dit een tijd terug gevraagd en ik had cardio gezegd. Zonder enige twijfel. Ik had echt een grondige hekel aan krachttraining. Tegenwoordig vind ik het fantastisch. Ja, je gaat even stuk, maar met Martin Garrix op de achtergrond is dat helemaal niet zo erg. En het leven is gewoon een stukje makkelijker met spieren. Een krat bier naar huis dragen, je fiets uit een rek tillen: no problem. Mijn fysio is er ook blij mee. Meer spieren = minder blessures.

12032255_1059651800735897_7953592253794722685_n-001
Op welke sportieve prestatie ben je het meest trots?
Vorig jaar sloot ik een weddenschap met Hans Nijenhuis. Wie het snelst zou zijn op de Berlijn marathon zou winnen (hier gaat ons boek Run Baby Run ook over). Ik ging er vol in, zoals ik dat altijd graag doe, en dat ging helemaal mis. De combinatie werk, sociaal, een boek schrijven, sporten (en dat alles op stand ‘ULTRA’) nekte me. Ik kreeg een burn-out. Uiteraard wilde ik alsnog die marathon lopen en dus ging ik aan de slag met een schema. De eerste lange duurloop uit dat schema was nogal ambitieus en dus kwam ik die avond strompelend de bioscoop uit. M’n knie deed het nog wel, maar alleen met stekende pijn. De pijn werd alleen maar erger en de langste afstand die ik uiteindelijk kon trainen voor die marathon was iets van 23 kilometer. De vrijdagavond voor de marathon zat ik huilend op m’n bed in Berlijn omdat ik mentaal ook nog lang niet beter was en alles mij nogal overspoelde. Dat ik toch startte, daar ben ik trots op. Ik ben mezelf afgelopen jaar meer dan eens tegengekomen en heb veel geleerd. Je kunt wel fit zijn en ontzettend gezond eten: dat hoeft nog niet te zeggen dat je gezond bent. Jezelf accepteren, de grens kunnen zien tussen gezond en obsessief, perfectionisme los kunnen laten en stoppen met jezelf vergelijken met anderen: dat zijn een aantal dingen die ik de afgelopen maanden eindelijk ben gaan inzien.

12141521_10200987742251656_1057097906935144991_n-001
9. Hoe motiveer jij jezelf om te blijven sporten?

Door mezelf eraan te herinneren hoe leuk ik het vind. Ik heb honderden keren heel lekker gelopen en toch vergeet ik dat gevoel wel eens. Wat andere trucjes: mijn sportkleding ‘s avonds naast m’n bed leggen zodat ik er ‘s ochtends zo ongeveer over struikel, met iemand afspreken om samen te sporten, mijn favoriete podcasts pas mogen luisteren tijdens het lopen, de perfecte playlists maken, de trein pakken en ergens langs het strand gaan lopen en een Strava account hebben en dus aangesproken worden op loop-ontwijkend-gedrag.

10. Wat wil je nog bereiken op sportief vlak?

Een marathon onder de vier uur. Al vind ik tijd absoluut ondergeschikt aan plezier. Dit is geloof ik vloeken in de kerk voor veel hardlopers, maar op de een of andere manier kreeg ik altijd een blessure als ik te veel focuste op tijd. Laat mij maar gewoon lekker lopen, dan ben ik het gelukkigst.

11. Gezond eten, hoe doe jij dat?

Voor het hele burn-out-gebeuren was ik een behoorlijke health freak. Ik nam de meest ingewikkelde zelfgemaakte salades mee naar werk, maakte elke dag groene smoothies met tarwegras en spirulina: de hele riedel. Tegenwoordig probeer ik een light-versie van die Nydia te zijn. Dus wel gezonde keuzes maken, maar op zo’n manier dat het makkelijk vol te houden is. Een keer geen groene smoothie is prima en ik lunch tegenwoordig mee met de rest van kantoor. Qua voeding soms misschien wat ongezonder dan eerst, maar qua levensstijl denk ik een stuk beter.
Wat voor mij het best werkt om gezond te eten is plannen. Als ik moe naar huis fiets na werk is niets zo verleidelijk als een pit stop maken bij de Taco Shop. Van te voren boodschappen doen en de menu’s niet al te ingewikkeld maken helpen om dat tegen te gaan. Of nog zoiets: ‘s avonds over night oats klaarzetten zodat ik ‘s ochtends niet zwicht voor een warm chocolade croissantje bij de Coffeecompany naast mijn huis. Verder houd ik heel simpele regels aan: zoveel mogelijk groente eten, met een grote boog langs alles waar ‘light’ op staat, geen pakjes en zakjes gebruiken en ook zo min mogelijk voorgefabriceerde producten eten, weinig vlees wel vis, geen frisdrank wel thee en als ik iets ongezonds eet er dan vooral volop van genieten (patat met hamburgers, yesssss!).

12. Wat is jouw favoriete healthy recept?

Ik ben een groot ontbijt-fan, dus kies ik voor quinoa pap, gebaseerd op een receptje uit het boek ‘Eet & Ren’ van Scott Jurek (een dude die lange afstanden rent op wereldniveau. En met lange afstanden bedoel ik dan ultramarathons, oftewel: alle afstanden voorbij de 42k. En afstanden voorbij de 42k zijn in deze wereld vooral afstanden voorbij de 100k. Door de bergen. Het is crazy).

1. Kook quinoa pap.
2. Laat een deel van de pap in de pan en blend het andere deel met wat amandelmelk, spinazie en appel of peer (ook hier geldt: blend de helft van het fruit, de andere helft snij je in stukjes en gebruik je bij stap drie).
3. Doe de pap en je geblende mengsel bij elkaar en maak af met je favoriete toppings. In mijn geval: de andere helft van het fruit, stukjes walnoot, wat lijnzaad, pompoenpitten, zonnebloempitten en een goede lading kaneel.

13. Wat is jouw guilty pleasure?

De karamel-zeezout-reep van Tony Chocolonely. Net iets te groot om in een keer op te eten en toch lukt het mij regelmatig. Achteraf natuurlijk sowieso spijt, want een hele reep is niet eens lekker meer.

Downloads2
14. Kun je een dag uit jouw voedingspatroon met ons delen?

Ontbijt -Haasthaasthaast! Voor ik de deur van mijn vriend uit kan sprinten duwt hij nog snel een shake in m’n hand. Iets met noten, spinazie, melk, kiwi en banaan (toen hij zag dat ik er een foto van probeerde te maken dook hij gelijk op de grond, dus hier een foto van smoothie met vriend)
Tussendoor: groene en witte thee (al zijn dat niet echt tussendoortjes)
Lunch – op kantoor: vers gebakken brood met humus en avocado, nog een sneetje met bieten-feta-spread (nieuw in ons lunch-assortiment en lekkerlekker!) wat sla en cherry tomaatjes. Ik wilde al een tijd minder vlees eten, maar dit stuk uit Zondag met Lubach (https://www.youtube.com/watch?v=RXRQNlxN5KY) haalde mij over mijn voedingspatroon echt aan te passen. Daarom heb ik met mezelf afgesproken in ieder geval altijd vleesloos te lunchen.
Tussendoor – een flat white en samen met vriendin Maaike een stuk Orea Cheesecake van the American Baking Company <3
Diner – Salade! Of iets preciezer: rucola, quinoa, gebakken courgette en paprika, tomaat, avocado, wat feta, pompoenpitten en limo

15. Wat is jouw tip voor een gezond en sportief leven?
Dat is iets wat ik leerde van Gretchen Rubin (auteur van onder andere ‘The happiness project’ en ‘Better than before’, twee van mijn favoriete boeken): zorg ervoor dat de keuzes om gezond en sportief te leven van te voren gemaakt zijn. Zo worden het gewoontes waar je niet over nadenkt. Neem bijvoorbeeld het poetsen van je tanden: je doet het gewoon.

Tags:
Categorie: Fit & Food met:, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

3 reacties

  • Reageer Manon 06.04.2016

    Leuk artikel, ik ga ook altijd direct naar haar column in de Runners World. Ga vanmiddag kijken of ik het boek al zie liggen op station!

  • Reageer Linda 06.04.2016

    Leuk stuk weer! Ik lees de columns ook altijd (de rest van de columns sla ik altijd over). De fit &food stukken motiveren mij wel altijd

  • Reageer vandaalenzo 06.04.2016

    Ook ik speur naar de pagina met de column van Nydia. Daarna volgt de rest.

  • Laat een reactie achter