Legally-Fit: Wat je moet weten over het lopen van een marathon

10.04.2016

Wat je moet weten over het lopen van een marathon
Velen dromen van het lopen van een marathon. Voor de een is het doel voor over een half jaar, de ander zit nu met kriebels op de bank en voor weer een ander lijkt het lopen van een dergelijke afstand ondoenlijk.  Overweeg je een marathon te gaan lopen of ben je al in training voor een marathon, dan is dit een artikel voor jou! Ik vertel je vandaag wat je moet weten over het lopen van een marathon. 

Tijd van het jaar
Veel mensen kiezen een marathon uit op de locatie en niet op het jaargetij. Dat is logisch want de marathon is zo bijzonder dat het ook wel heel tof is om het op een bijzondere plek te doen natuurlijk. Echter is het heel belangrijk om je te bedenken of je een zomer of een winter loper bent of dat het misschien voor jou niets uit maakt. Ook dingen als geplande vakanties, drukke periodes op werk of verhuizingen zijn erg belangrijk om mee te nemen in je beslissing of je een voorjaarsmarathon wilt lopen of een najaarsmarathon.

  • Voor en nadelen van een voorjaarsmarathon
    Het trainen van een voorjaarsmarathon vindt vooral plaats in de winter. Sommige mensen vinden het heel fijn dat het dan niet zo warm is, maar bedenk je ook dat als het een slechte winter is en er veel ijs en sneeuw ligt je trainingen erg lastig kunnen worden. Daarbij is het vroeg donker, dus zul je veel in het donker moeten trainen.
  • Voor en nadelen van een herfstmarathon
    Wat voor sommige heel fijn is, is voor andere juist een hel. In de zomer liggen de temperaturen hoger en is het langer licht buiten. Echter heb je ook een grotere kans op hoge temperaturen tijdens de marathon.

Begin op tijd
Bedenk je niet een maand of 2 van te voren dat je een marathon wilt gaan lopen. Trainen voor een marathon vergt tijd en uiteraard hangt dit af van de mate waarin je reeds al getraind bent, maar hoe dan ook is tijdig beginnen heel erg verstandig. Mocht er iets tussen komen, bijvoorbeeld een vakantie of verhuizing dan heb je nog wat speling.

Houdt rekening met tegenslagen
Dit klinkt heel hard, maar er zijn maar weinig mensen die tijdens het trainen voor een marathon geen fysieke tegenslagen te verwerken krijgen. Zet het nummer van je fysio maar vast in je telefoon want rechts om of links om, de meeste zullen er uiteindelijk bij terecht komen. Besef dit van te voren zodat het niet een te grote domper gaat worden.

Vraag advies
Iedereen heeft tips en wat je er mee doet is aan jou, maar probeer zo vele mogelijk tips van mensen te verzamelen. Zo liep ik bijvoorbeeld tijdens een trainingsloop voor de marathon van Rotterdam [Trainingslopen zijn een echte aanrader!] naast iemand die al 8 marathons had gelopen, je kunt je voorstellen dat zo iemand veel tips en ervaringen heeft. Ook is het geheel niet onverstandig om een sportarts te bezoeken om te vragen of jouw lichaam wel geschikt is voor de marathon.

  • Laat een trainingsschema op maat maken
  • Spreek met mensen die veel ervaring hebben op het gebied van marathon lopen
  • Laat je keuren door een sportarts
  • Lees boeken over hardlopen zoals Run Baby Run, Live Love Run of Ik Hardloper.

Overleg het met je omgeving
Een marathon lopen moet je zelf doen, maar bedenk je heel goed wat voor een impact het lopen van een marathon heeft op je omgeving. Als jij op zondag een duurloop van 30 kilometer hebt gedaan heb je geen zin meer om gezellig met vrienden af te spreken, maar dan wil je op de bank liggen en series kijken. Je zult veel tijd kwijt zijn aan het trainen en dat merk niet alleen jij maar ook je vrienden en familie. Om ruzies en irritaties te voorkomen kun je het beter even overleggen. Voor de thuisblijfers wil ik dit geweldige artikel van Nydia graag met jullie delen.
Met name je partner, je gezin, je directe familie en vrienden zullen verschil merken als je gaat trainen en leven voor de marathon, besef hoe belangrijk deze mensen voor je zijn en hoe je dit aan gaat pakken.

Een goede voorbereiding is het halve werk
Zorg dat je goed voorbereid aan je trainingen gaat beginnen. Daarmee bedoel ik niet alleen een kekke outfit en goede schoenen, maar verdiep je ook in het parcours en zorg voor een goed schema. Heeft je parcours veel heuvels pas dan je trainingen hier op aan. Daarnaast is het hebben van een goed schema natuurlijk heel belangrijk, op die manier bereid je, je goed voor op die afstand van 42 kilometer.

Regelmaat & plannen
Zorg dat je, je training in plant, dat je op tijd naar bed toe gaat en je goed en gezond eet. Om je werk, privé en loop leven in balans te houden moet je veel rust en regelmaat in bouwen in je leven maar ook veel plannen. Neem eten mee naar je werk, of ga direct uit je werk trainen waardoor jij je sport kleding mee moet nemen in de ochtend. Deel vervolgens jouw planning met de mensen om je heen zodat deze ook duidelijk is en niet voor onduidelijkheid en irritaties gaat zorgen.

Luister naar je lichaam
Als ik iets heb geleerd van het lopen van een marathon en de weg er naar toe is het luisteren naar je lichaam [hetgeen ik destijds niet deed trouwens]. Heb je een schema en voelt het een keer niet zo goed om precies te doen wat er staat, doe het dan niet. Dit kan betekenen dat je een keer sneller loopt dan er staat, langzamer, langer korter of gewoon een keertje niet. Ik ben altijd gegaan en altijd precies op de manier zoals het moest, of het nu goed voelde of niet. Daar heb ik achteraf spijt van.

Realiseer je de volgende punten nog even als je twijfelt of je nu wel of niet een marathon moet gaan lopen:
Het kost heel veel tijd | De roem en trots is eeuwig | Het smaakt naar meer | Je zult chronische honger hebben | Je gaat je bed nog meer waarderen | je kent ineens iedere serie omdat je na je training niet veel anders meer kunt doen | Je agenda zit vol met trainingen | Blauwe teennagels | Of je teennagels vallen er af | Blaren | Je wasmand puilt uit van de sportkleding | Iedereen zegt ‘wow wat knap’ als je verteld dat je een marathon gaat lopen | Of ze zeggen ‘Je lijkt wel gek’ | Hakken dragen is zooo passe| Net als wijn/bier etc | Pasta is je nieuwe beste vriend | Je zult op zoek moeten naar 4 uur muziek voor op je telefoon

Mocht je al besloten hebben een marathon te gaan lopen, dan nog geef ik je graag de volgende tips.

Zorg voor supporters langs de kant
Vraag zo veel mogelijk vrienden, familie, collega’s en kennissen om langs de kant te gaan staan en vraag van te voren waar ze gaan staan. Op die manier weet je precies wie waar staat en kun je van persoon naar persoon toe leven. Vraag ook of ze dingen als water, banaan, gelletjes etc mee willen nemen want dan hoef jij dit niet mee te slepen. Geloof me, het helpt heel erg als je weet dat er over 3 kilometer weer iemand staat! Kan dit nu niet om welke reden dan ook, laat mensen dan boodschappen inspreken en monteer dit tussen je muziek.

Draag geen nieuwe kleding
Je gaat 42 kilometer rennen en hoe mooi dat marathon shirt misschien ook is wat je krijgt, je hebt er nog nooit in gelopen en je weet niet wat er irriteert en of het lekker zit. Kies voor een veilige optie en kies kleding dat al een aantal keren is gewassen en waarvan je weet dat het lekker zit. Een shirt dat je 42 kilometer blijft irriteren is echt niet fijn.

Wees niet te zenuwachtig
Ik weet nog goed dat ik om 5 uur wakker werd de nacht voor de marathon. De twijfel sloeg toe. Kan ik dit wel? Weet ik wel zeker dat ik het ga halen? Gelukkig had ik toen al de nodige uurtjes slaap gehad, maar tot ik op 38 kilometer was, was ik aan het twijfelen of ik het wel zou kunnen. Niet doen! Echt, ik weet dat het heel makkelijk gezegd is want ik heb het zelfs bij een halve marathon, maar als je voor jezelf weet dat je goed getraind hebt dan komt het goed!

Zorg voor afleiding onderweg
Of het nu muziek is of een gedachte aan iets, zorg niet dat je, je continue bewust bent van het feit dat je iets onmenselijks aan het doen bent. Ik had zelf veel baat bij muziek, de gedachte dat er een reep Tony’s op me zou wachten bij de finish [welke er uiteindelijk niet was….. BUMMER] en door steeds de staten van Amerika op te noemen. You name it, maar zorg dat je wat te doen hebt en niet te veel stil gaat staan bij hoever je nog moet.

GENIET!
Laat dat hele tijds ding nu eens even los en ga onderweg ook gewoon genieten! Je gaat een F*king marathon lopen, dat is al bizar goed en wat maakt het dan uit of je 3 minuten minder snel bent dan je zou willen. Kom met een glimlach over die finish en niet met een teleurgestelde blik.

Mocht je vragen hebben over het lopen van een marathon, schroom niet om ze hieronder te spammen. Ik ben geen deskundige, ik heb er pas 1 gelopen maar heb er wel veel van geleerd!

Tags: ,
Categorie: Hardlopen, Legally-Fit, Rotterdam Marathon
Vorige post Volgende post

3 reacties

  • Reageer Yamina 10.04.2016

    Whaa, de kriebels om een marathon te lopen worden alleen maar groter. Vandaag sla ik over omdat ik een aantal maanden terug bang was dat het nog te heftig zou zijn voor mijn lichaam. En (helaas) is dat waar.
    Nu er iets meer rust komt, is het plan om eind juni een 1/4 triatlon te doen en vervolgens verder te trainen voor de marathon van Amsterdam.
    Maar de grootste droom is toch wel om die van Rotterdam of Berlijn te lopen.

  • Reageer Emma 10.04.2016

    Bijna tranen in mijn ogen aan het einde van je filmpje! Die blijdschap is zo ontzettend mooi!

  • Reageer Aurelie 13.04.2016

    Heel handig artikel! Ik wil volgend jaar graag mijn eerste marathon lopen en deze tips komen dan ook heel goed van pas. Ik wilde altijd in Parijs of Barcelona lopen, maar dat zijn voorjaarsmarathons en ik heb het nogal moeilijk om een strak schema te volgen in de winter. Geef mij dan maar een najaarsmarathon. Nu nog even beslissen of ik hem in het buitenland wil doen of niet (is natuurlijk wel een stuk moeilijker om dan veel supporters/familie langs de weg te hebben).

  • Laat een reactie achter