Legally-Fit: Ontspannen voor Dummies

03.04.2016

Ontspannen voor dummies
Ontspannen, het is iets dat bij vele van ons er nog wel eens bij in schiet. We zijn allemaal bezig met carriere maken, een geweldig prive leven hebben, een druk sociaal leven en we willen ook nog goed in vorm zijn en geregeld sporten. Tijd om te ontspannen hebben we vaak niet of maken we niet. Maar hoe zorg je nu voor voldoende ontspanning, hoe ontspan je en hoe maak je hier tijd voor vrij? Vandaag ontspannen voor dummies. 

Het moge vele voor vele van jullie duidelijk zijn dat ontspannen voor mij jaren lang niet op mijn prioriteiten lijstje stond. Om 06:30 de deur uit om 19:30 weer thuis komen, sporten, een leuke vriendin zijn, bij blijven met alle series en actualiteiten, bloggen en afspreken met vriendinnen. Het was dagelijkse koek en ik had niet eens tijd om te beseffen dat ik geen tijd nam om te ontspannen, dat zou in de zomer vakantie wel komen. Inmiddels weet ik als geen anders hoe belangrijk het is om af en toe tijd voor jezelf te nemen en te ontspannen, hoe druk je ook bent!

Vandaag geef ik je tips over hoe je kunt ontspannen

Stap 1: Erken het belang van ontspannen:
Pas als je het belang van ontspannen gaat onderkennen zul je er ook ruimte voor vrij kunnen maken in je drukke schema. Zolang je het belang niet onderkent zul je het altijd te druk hebben om er tijd voor vrij te maken. Denk nu ook niet gelijk dat je er hele dagen voor in moet ruimen, maar het kost wel tijd. Zie het als een telefoon, die heeft ook tijd nodig om op te laden, dat heb jij ook nodig en waarom zou je er wel voor zorgen dat je telefoon op kan laden, maar jijzelf niet? Want als jij jezelf maar lang genoeg niet de gelegenheid geeft om op te laden zal je lichaam, net als je telefoon, er mee ophouden.

Stap 2: Manieren om te ontspannen
Iedereen heeft een eigen manier om te kunnen ontspannen. Je zult dus voor jezelf uit moeten vinden wat voor jou de beste manier is om te kunnen ontspannen, wat voor jou het beste werkt.
– Neem een bad; Door het nemen van een bad, bijvoorkeur met aromatische geuren komt zowel het lichaam als de geest tot rust. Door de warmte ontspannen je spieren en als je, je gedachten zo kunt ordenen dat je kunt denken aan leuke dingen, dan ontspan je helemaal. Je hoeft echt geen uren in bad te liggen, maar een half uurtje doet je al heel veel goed.
– Yoga; Veel mensen hebben een beeld bij Yoga dat je, jezelf helemaal op moet vouwen in de meest gekke posities, maar yoga is zoveel meer dan dat. Je hebt veel verschillende vormen van Yoga en het is dan ook aan te raden om je eerst te verdiepen in de verschillende vormen voor je naar een les gaat. Zelf heb ik veel bat bij Hatha yoga, een vorm van yoga die er op gericht is om beheersing te krijgen over je geest
– Maak een wandeling; Buiten zijn is überhaupt al een goede manier om te ontspannen, maar de combinatie van buiten zijn met beweging zorgt er voor dat lichaam en geest ontspannen. Het beste is om een dergelijke wandeling te maken door de natuur dus zoek een mooi bos op, wandel door de duinen of waai lekker uit op het strand.
– Lees een boek; De ideale manier om je dagelijkse beslommeringen los te laten en even af te dwalen naar een andere wereld is door een boek te lezen. Het lezen van een boek zorgt voor extra creativiteit en sluit je anderzijds even af van de dagelijkse beslommeringen. Bijkomend voordeel van het lezen van een boek boven het kijken van een film of serie is dat een boek geen gek licht geeft waar je juist actief van wordt.
– Natuurlijke middelen; Vind je het ondanks je relax time moeilijk om te ontspannen dan zijn er ook nog natuurlijke middelen die je kunt gebruiken om je extra te helpen bij het ontspannen. Zo zijn er verschillende soorten thee te koop met een ontspannende kruidenmelange maar ook heeft VSM bijvoorbeeld een lijn met ontspannende producten zoals Plantival en Dormiplant. Let wel; dit zijn geen wondermiddelen, je kunt dus niet je veel te drukke leven lijden en denken dat deze middelen toch voor ontspanning zorgen, dit soort dingen gaan hand in hand, je zult dus zelf ook tijd moeten investeren in het ontspannen.
– Boek een welnessdag/ga naar de sauna; Het kost je misschien iets meer tijd om een welnessdag in te plannen maar als je het eenmaal hebt gedaan kom je vaak weer helemaal opgeladen terug. Het is een dag voor jezelf, wellicht gezellig met een vriendin.

Stap 3: Omgaan met stressvolle situaties
Als je eenmaal af en toe een ontspan moment inlast kan het nog steeds gebeuren dat je af en toe te maken hebt met een moment van extreme stress. Dat is kut, maar door je mee te laten sleuren met de stress kom je niet veel verder, dus kun je beter leren hoe je met dergelijke situaties om kunt gaan.
– Schrijf het op; Als je heel veel stress ervaart, schrijf dan op wat je dwars zit. Hoe je dat op schrijft mag je zelf weten, je mag steekwoorden gebruiken of pagina’s vol schrijven, zolang jij je er maar prettig bij voelt en je het met pen en papier doet. Zodra je alles op hebt geschreven scheur je het blaadje in zoveel stukken als jij wilt en gooi je het weg. Het klinkt stom, maar je kan dit ervaren als stress van je af werpen.
– Focus je op je ademhaling; Ben je ergens waar je plots veel stress hebt? Leg je handen op je buik en focus je op je ademhaling. Zorg dat je rustig ademt vanuit je buik en hou dit enige tijd aan. Elke keer als je merkt dat je in de stress schiet doe je dit opnieuw.
– Mantra; Voor een mantra was ik altijd wat skeptisch, maar ik moet zeggen dat het mij toch wel erg helpt op sommige momenten. Als ik heel gestresst ben dan leg ik mijn handen op mijn buik en focus ik me op mijn ademhaling terwijl ik tegen mezelf zeg “ik word weer volkomen rustig en ontspannen” of ‘Ik word nu weer rustig er is niets aan de hand’. Nu weet ik dat het misschien wat stom klinkt, dat vond ik tenminste de eerste keer dat ik dit moest doen tijdens mensendieck maar toen werd mij de gedachte er achter uitgelegd en werd het me allemaal wat duidelijker. Het heeft namelijk te maken met het Pavlov effect, elke keer als jij jezelf verteld dat je rustig en ontspannend wordt of bent gaat je lichaam dat herkennen en zich ernaar gedragen. Hoe vaker je het doet hoe sneller je lichaam er op gaat reageren.

 

Tags:
Categorie: Fit, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

1 reactie

  • Reageer vandaalenzo 03.04.2016

    Goede post hoor en het klinkt totaal niet raar. Ontspannen is super belangrijk weet ik nu! Vind het erg fijn om te lezen hoe anderen ontspannen, kijken wat ik ervan kan leren.

    Ben zelf ook nogal een perfectionist en een streber. Draaide mijn hand niet om voor een werkweek van zestig uur. Kreeg klachten van vrienden dat ik te veel werkte, een date die het niet fijn vond om met zo’n workaholic te zijn, familieleden die mij waarschuwden. Zag het zelf niet en vond het werken heerlijk. Mezelf ontwikkelen, financieel onafhankelijk. Na een aantal nare gebeurtenissen zie ik er het belang van in.

    Nu neem ik er de tijd voor. Ben na jaren weer aan het schrijven geslagen, mijn ontspanning. Plan zo nu en dan saunadag inclusief pittige rugmassage om de boel los te krijgen, lezen daar maak ik helaas nog te weinig tijd voor vrij. Recent heb ik kleuren voor volwassenen ontdekt, ook een hoofdleegmaker.
    En letten op de kleine, maar o zo fijne dingen/geluksmomenten.

    Geniet van deze zonnige dag.

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.