Legally-Me: My weekly Diary #16

19.04.2016

Roma
Wegens ons tripje naar Rome verschijnt My weekly Diary deze week een dag later dan dat jullie gewend zijn, maar dat mag de pret voor jullie hopelijk niet drukken. Afgelopen week was ik echter niet alleen in Rome, ik ging ook trainen in de Changing Life Hub, was ik een dag aan het werken genoot van het weer in de tuin. Lees mee met mijn zonnige week vol heerlijk eten in My weekly Diary.

Roma1
Maandag

Mijn dag begon op de beste manier die je, je voor kunt stellen, met bloed prikken. Op de een of andere manier hadden ze veel meer buisjes nodig dan normaal en lichtelijk dizzy keerde ik dan ook terug naar huis. Het weer was gelukkig prachtig en dus besloot ik maar lekker in het zonnetje te gaan liggen op onze nieuwe loungeset en uiteraard kwam de kat van de buren me nog even gezelschap houden. Uit het zonnetje sprong ik aan het einde van de middag op de fiets voor een afspraak met Out2Move die ook weer heerlijk in het zonnetje plaatsvond. Samen met M. maakten we het eten en na het eten liepen we samen naar de ijssalon in Overveen, wij vinden hem altijd erg goed en hij schijnt zelfs tweede van Nederland te zijn! Fijne voorpret dus even voor Rome.

Roma2
Dinsdag

Mijn wekker gaat weer vroeg vanwege mijn werk en half slaperig ga ik dus weer voor zevenen de deur uit en sluit ik aan in de file. Op mijn werk heb ik genoeg te doen en voor ik het weet zit mijn werkdag er al weer ruimschoots op en keer ik terug naar huis. Eenmaal thuis plof ik op de bank met een warmte kussentje en val ik zelfs bijna in slaap zo moe als ik ben en daarbij voel ik me niet zo top een beetje hangerig en koortsig. We maken er dus ook maar een rustig avondje van waarop we een beetje naar series kijken en verder niet heel veel doen.

Roma3
Woensdag

Jaaaaaah vandaag gaan we naar Rome! Maar eerst begin ik de dag met een vers sapje uit mijn slowjuicer leg ik alvast mijn spullen klaar voor in de koffer en plan ik nog even snel een blog in. Dan stap ik in de auto richting Amsterdam voor een afspraak bij de Changing Life Hub over Personal Body Plan waar ik op 2 mei mee ga beginnen (ik ga in een aparte blog binnenkort vertellen over het hoe en waarom). Na de afspraak, de rondleiding door het gebouw en de gym ga ik samen met Personal Trainer Bob aan de slag in de gym. Normaliter ben ik niet vaak in het krachthonk te vinden en als ik er al ben is het voornamelijk voor buikspier oefeningen of wat oefeningen voor mijn benen en het was dan ook een hele openbaring om nu mijn armen/rug en schouders te trainen. Met trillende armpjes ga ik terug naar de kleedkamer, neem ik een DoorMeal mee om vanavond te eten en rij dan naar huis. Eenmaal thuis pakken we samen de koffer verder in en gaan dan eten, want om 18:30 moeten we al weer op Schiphol zijn. Uiteraard bezoeken we de Starbucks even als we achter de douane zijn (ik bedoel wat is een vakantie via schiphol zonder een starbucks) en dan gaan we richting het vliegtuig. Na een kort vluchtje, het is immers maar 1 uur en 50 minuten, zijn we dan in Rome en mag ik eindelijk weer Italiaans spreken (hetgeen ik in het vliegtuig weer even heb opgehaald middels een korte taalcursus). Omdat het al laat is en we beiden ook wel moe zijn besluiten we lekker een taxi naar het hotel te nemen. Het is inmiddels 23:00 uur en na wat flesjes water te hebben gescoord gaan we lekker slapen.

Rome
Donderdag

Beiden hebben we slecht geslapen omdat we het zo koud hadden, bizar want het is heerlijk weer in Rome. Een beetje slaperig schuiven we aan bij het ontbijt dat op Booking.com werd omschreven als een continental breakfast maar in de praktijk blijkt het een croissant te zijn en een kop koffie, goed de verwachtingen lagen bij ons dus iets te hoog en nadat M. De croissant op had gingen we in de stad dus maar op jacht naar een ontbijtje, yoghurt met fruit zou niet zo moeilijk zijn, toch? Na lang zoeken kwamen we er achter dat het toch wel lastig was, zeker wetende dat Italianen ontbijten met zoete broodjes en yoghurt met fruit geen regulier deel is van hun visie op het ontbijt. Na wat rondvragen zag een restaurant eigenaar een gat in de markt en zei dat hij yoghurt met fruit voor ons had, waarna we hem 5 minuten later met een bak aardbeien yoghurt achter zijn rug terug zagen komen van de supermarkt. Ach, we hadden tenminste een ontbijtje gevonden en konden toen weer verder met het verkennen van de stad. We bezochten oa. het Pantheon, Piazza Venezia, gingen een kerk in, liepen naar het Colosseum en vanaf daar gingen we op zoek naar een lunch tentje die we uiteindelijk om de hoek bij de trevi fontein vonden.  Man wat aten we daar een heerlijke pizza, misschien wel de beste die ik ooit had maar zeker de aller aller aller beste glutenvrije pizza ooit! (Er komt uiteraard naast een VLOG ook een hotspot list) ook M. vond de pizza bodem hier de beste ooit en dus gingen we lekker verzadigd weer verder de stad in. Voor het avond eten gaan we nog even terug naar de kamer om ons op te frissen en dan lopen we weer richting de leuke straatjes om wat te eten, M. kiest voor een spaghetti met gehaktballetjes en ik neem een risotto met garnalen. Het eten was oké, maar geen aanrader wat ons betreft. Gelukkig moet een dag in Italië altijd worden afgesloten met een ijsje en dat doen we dan maar direct bij de beste, althans zo wij hebben gehoord. Het ijsje maakt het diner meer dan goed, man wat is het lekker en verzadigd doch moe van het lopen komen we terug in het hotel. We zetten uiteindelijk 33.673 stappen, hetgeen neerkomt op 25,2 kilometer.

Roma4
Vrijdag

De hardloopspullen moesten en zouden mee gaan naar Rome en ook M. wist ik er van overtuigen zijn spullen mee te nemen. Met de Alkmaar City run in het vooruitzicht, die we beiden lopen, gingen we samen voor een rondje door Rome. Gehuld in onze outfits en met een banaan achter onze kiezen gingen we van start en onderweg was M. meer dan eens zo lief om even te stoppen om zo een foto van me te maken. Er moest immers wel een mooi plaatje op Instagram komen natuurlijk! Na het hardlopen komen we bezweet en puffend aan in het hotel (waar ze volgens mij nooit eerder hardlopende gasten hebben gehad hetgeen ik merk aan de gekke blikken die we krijgen) en drinken we dit keer alleen de koffie. Om een debacle als dat van gisteren te voorkomen hebben we bij de supermarkt namelijk zelf aardbeien en yoghurt gehaald en eten we dat lekker in de kamer, prima als je het mij vraagt! Vanuit het ontbijt kruisen we weer de hele stad door, Piazza del Popollo, schoenen kopen, de Spaanse trappen (die helaas in de steigers staan) en dan lopen we een heel stuk langs het Forum Romano als we koers zetten naar een broodjes tent waarover we hebben gelezen dat ze ook Glutenvrije broodjes verkopen of, zoals ze in Italië zeggen, Senza Glutini. Hier in Italië is het echt goed geregeld qua pasta en pizza maar broodjes zijn nog wat lastiger te vinden en omdat iedere dag een pizza als lunch nu niet bepaald goed is voor de lijn ben ik heel blij met deze optie. Het is niet alleen super lekker maar ook een heel leuk tentje dat zowel voor mensen die wel of geen gluten eten echt een aanrader is (zondag komt de hotspot list online!). Met gevulde buikjes zetten we koers naar het Colosseum waar we dit keer een rondje omheen lopen en dan gaan we naar de St. Clemente kerk nabij het Colosseum waar we een kijkje nemen. Dan vinden we het tijd om genieten. Van het heerlijke weer (zie; het is 26 graden maar voelt als 32) en nemen we in de wijk Travastere plaats op een terrasje met onze gezichten in de zon. Natuurlijk nip ik ondertussen van een Aperol Spritz hetgeen voor mij gewoon hoort bij de echte Italië beleving. Toen ik het een jaar of 6 geleden voor het eerst dronk met mijn ouders in Italië was ik al dronken na een half glas, inmiddels kan ik er wat beter tegen gelukkig. Na het terrasje wandelen we via een enorme klim route terug naar het hotel, onze voeten en benen vinden het iets minder maar ach, al dat lekkere eten moet natuurlijk wel weer verbrand worden en het geeft ons ook nog eens een prachtig uitzicht over de stad! Na het opfrissen willen we eigenlijk bij een pizza halen bij Zafarino, volgens de tips online de beste bakker van glutenvrije pizza’s maar helaas zijn zijn bodems al helemaal op bij La Scaletta hebben we meer geluk en genieten we beiden van een Pizza met hele slechte hoofdpijn wijn (van die wijn waar je na 3 nipjes al van weet dat het niet meer goed gaat komen). Vervolgens sluiten we weer af met een ijsje en gaan dan terug naar het hotel waar blijkt dat we 39.720 stappen hebben gezet oftewel 31,4 km hebben gelopen.

Roma5
Zaterdag
Na een nacht waarin ik amper heb geslapen omdat ik me zo beroerd voel word ik ziekjes wakker. Ik ben al de hele week niet top fit maar nu heb ik gewoon koorts en voel ik me lamlendig…. Maar beter lamlendig in Rome dan thuis in bed en dus gaan we gewoon lekker het Vaticaan in zoals gepland. We boeken een tour en gaan naar Musei Vaticani, de vorige keer vond ik het giga indrukwekkend en hoewel ik er dus al wel ben geweest wil ik het M. niet onthouden om er ook heen te gaan. Helaas spreekt onze tour guide erg slecht Engels en is het gigantisch druk in het museum, dingen die ik allemaal heel slecht trek omdat ik me niet lekker voel. Ik sjok dus een beetje achter alles aan, probeer te vloggen, fotograferen en snapchatten en ontwijk verder alle selfiesticks, selfienemende Japanners, duwende chinezen en Russische vrouwen die bij ieder beeld half erotisch staan te poseren. Ondertussen blijf ik me ook maar verwonderen over de drukte die ik in juli 5 jaar geleden echt niet zo had. In de Sixtijnse kapel is het ook afgeladen maar deze blijft ondanks de drukte (en ondanks dat mensen luid praten en fotograferen hetgeen toch echt uitdrukkelijk verboden is) wel heel spectaculair en mooi. Ik blijf het bizar vinden dat iemand zo mooi kan schilderen en dat het ook allemaal zo echt  doordacht is. Van de kapel lopen we door naar de Sint Pieter, ik weet nog de eerste keer dat ik daar binnen kwam, een moment van volledige verbazing en ik heb toen echt met open mond staan kijken naar al het pracht en praal. Nu, de vierde keer, blijft het mooi en indrukwekkend. Na rond te hebben gelopen ben ik stiekem wel blij dat we weer buiten zijn en dat ik weer even wat frisse lucht heb. Het is inmiddels al ver over drieën en ik voel me moe, slap en heb gewoon alleen maar zin in ijs. We lopen richting de Trevi Fontein voor een ijsje en ik geniet er met volle teugen van en het lijkt me ook wel even goed te doen die suikers en dat koude ijs, heerlijk! We lopen weer terug naar het hotel en na lekker te hebben gedoucht en even op bed te hebben gelegen voel ik me weer redelijk en gaan we lekker uiteten. M. Is zo lief geweest om alle blogs af te speuren voor leuke tentjes waar je glutenvrij kunt eten en komt met het restaurant Il Piccolo Mondo aan vlak bij de Spaanse trappen. Het is een schot in de roos, er is glutenvrij brood, vrijwel alles is glutenvrij te bestellen, de bediening is geweldig, de wijn is lekker, de ambiance is perfect en het eten top! Als klap op de vuurpijl delen we een glutenvrije tiramisu en met een food baby in mn buik gaan we terug naar het hotel.

Roma6
Zondag
Omdat ik redelijk goed heb geslapen en me inmiddels iets beter voel besluit ik een rondje alleen te gaan hardlopen omdat M. nog zo lekker ligt te slapen. Het gaat lekkerder dan op vrijdag en dat terwijl mijn benen na al die kilometers toch wel erg vermoeid moeten zijn en de blaren pleisters niet aan te slapen zijn. Ik loop uiteindelijk iets meer dan 5 kilometer en kom dan weer terug ik het hotel waar we samen ontbijten, M. eet de 2 croissantjes op en ik eet het glutenvrije brood dat we mee hebben gekregen uit het restaurant van gisteren met een laagje Nutella en wat van onze overgebleven aardbeien.  Dan lopen we langs het water, rivier de Tiber, richting het sleutelgat. Hoe verder we lopen des te meer pijn mijn buik gaat doen en des te misselijker is word…. Maar gelukkig gaat het iets beter als we in de rij staan om te spieken bij het sleutelgat. Ook hier geldt weer dat het veel drukker is dan 5 jaar geleden, wellicht heeft het te maken met het feit dat het een heilig jaar is en de paus ‘the holy door’ heeft geopend, maar het is echt een giga verschil. We ploffen nog even bij een parkje neer en gaan dan richting de Tezenis, een van mijn favoriete winkels in Italië en haal daar wat lingerie, het blijft daar altijd heel mooi en dus sla ik vaak groot in als ik er ben. Vanuit daar lopen we, via een ander deel van het Forum Romano naar de Trevi Fontein om samen een pizza te delen bij de zelfde tent als waar we onlangs waren en die zo lekker was. Op de weg er naar toe verwennen we ons zelf nog even met een lekker sapje en dan kan ik het shopmonster in mijzelf niet langer bedwingen en gaan we naar die ene winkel waar ik van de week al mooie schoenen had gezien. Ik ga er heen voor 1 paar en kom met 2 paar weer naar buiten…. In my defense; ik heb schoenmaat 35 en die maat kun je vrijwel niet krijgen in Nederland. Na het winkelen trakteren we ons zelf op een ijsje en besluiten we nog even een uurtje met ons gezicht in de zon te gaan zitten. Ondertussen weet ik niet meer hoe ik terug moet lopen naar het hotel zo naar als ik me voel maar gelukkig wordt dat weer beter na het liggen en douchen, daar knap ik weer van op. Natuurlijk zou meer rust beter zijn maar dat komt wel weer als we in Nederland zijn! We hadden een paar dagen terug al een leuk restaurantje gespot waar ze glutenvrije pasta hadden en besluiten er nu te gaan eten. Als we gaan betalen loopt er een Italiaans meisje op me af en niet veel later realiseer ik me dat ik haar ken! Silvia herkende me al en is een oud collega van me uit de zomer dat ik als animatie medewerker in Italië heb gewerkt! Hoe toevallig is het dat we elkaar zo ontmoeten! Na elkaar even gesproken te hebben loop ik glunderend terug naar het hotel, zo bizar maar zo leuk dat we elkaar zo tegen komen! Eenmaal in het hotel is het helaas tijd om de koffer in te pakken en dan gaan we voor de laatste keer in Rome slapen want morgen, maandag, vliegen we weer terug. En voor mijn voeten en benen zal dat een welkome afwisseling zijn want ook vandaag zetten we weer 32,675 stappen wat neerkomt op 26,6 km.