Legally-Fit: Beginnen met hardlopen na een blessure

19.05.2016

Hardlopen na een blessure
Het liefst zou je volle bak weer aan de slag gaan, op je oude niveau, als je eindelijk van die vervelende blessure verlost bent. Hoe aantrekkelijk dat idee ook is en hoe moeilijk het ook is om dat gevoel te onderdrukken is het niet de beste manier om weer aan de slag te gaan na een blessure. Wat je wel zou moeten doen en waar je op zou moeten letten als je weer begint met hardlopen na een blessure vertel ik je vandaag. 

Stap voor stap:
Na een blessure is het van groot belang dat je geleidelijk gaat opbouwen. Je kunt niet gelijk 10 kilometer lopen zonder een terug val te krijgen, hoe frustrerend dat wellicht ook is. Je eerste training kun je beter stevig door wandelen dan hardlopen, zo kunnen je spieren wennen aan de inspanning. De volgende training kun je 1 minuut hardlopen en 1 minuut wandelen afwisselen tot je aan de 12 minuten zit (je loopt dus 6 keer 1 minuut hard en wandelt 6 keer 1 minuut). De volgende keer doe je dit 16 minuten, dan 20, dan 24 en 28 minuten. Dan maak je er 2 minuten van  met 1 minuut rust en bouw je het weer op de zelfde manier op.

Het lijkt misschien lang te duren, maar wees eerlijk, je wilt voor geen goud dat die blessure terug komt, toch?

Voldoende rust tussen trainingen:
Waar je misschien gewend was om om de dag te sporten kun je in het begin beter een langere pauze tussen je trainingen inplannen, 2 dagen is daarbij het minimum. Je lichaam moet namelijk weer wennen aan de intensiteit van het sporten en na verloop van tijd kun je de intensiteit van je trainingen weer langzaam opbouwen.

Laat je begeleiden:
Nee een personal trainer kan ik helaas niet betalen, maar ik laat me bijvoorbeeld wel door de fyiso begeleiden. Wat vooral aan te raden is, is om je te laten adviseren in wat kan en wat ik beter nog niet kan doen. Je kunt je immers wel heel goed voelen, maar het is belangrijk dat je niet per ongeluk dingen gaat doen die je herstel wellicht tegen zullen werken.

Luister naar je lichaam:
In het opbouwen na een blessure is het van levensbelang om goed naar je lichaam te luisten. Ben je moe of heb je last tijdens of na het trainen, neem dan rust of doe een stapje terug in de intensiteit van je trainingen. Je lichaam geeft signalen niet voor niets af, het doet het om je te waarschuwen, het enige wat jij moet doen is luisteren en er naar handelen.

Train je core:
Veel blessures kunnen worden voorkomen als je een sterkere core hebt. Een sterke core is van levensbelang voor hardlopers. Je core wordt ook wel je powerhouse genoemd en is de plek waar vanuit alle bewegingen die je maakt komen. Een sterke core zorgt voor een betere houding, stabiliteit en kracht, allemaal dingen die belangrijk zijn tijdens het hardlopen en om een nieuwe blessure te voorkomen.

Combineer het hardlopen met andere vormen van sport
Hardlopen zal je weer heel rustig moeten opbouwen, juist daarom is dit de uitgewezen kans om ook een andere sport te gaan doen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan yoga en pilates, sporten die je kunnen helpen qua ademhaling, lenigheid en souplesse, aspecten die voor het hardlopen goed van pas kunnen komen.

Conclusie:
Hoewel een blessure heel frustrerend is en het vanaf 0 weer beginnen aan je trainingen ook heel vervelend is kun je een blessure ook zien als een nieuw begin, een begin om weer terug te komen, nieuwe doelen te stellen en andere trainingsvormen te proberen.

Heb jij wel eens een blessure gehad en hoe ben je daar mee omgegaan?

Tags: ,
Categorie: Hardlopen, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

1 reactie

  • Reageer vandaalenzo 20.05.2016

    Achillespees helaas. Voor die blessure liep ik voor regelmatig het werk een uptempo 2K en vier keer in de zo’n 5K. Voelde me super fit.

    Helaas kwam deze blessure vaker terug. Nu is hij weer in orde, maar moet ik om medische redenen een poos rustig aan doen. Hoop over een maand weer voorzichtig te mogen beginnen met sporten.

    Vreselijk om weer from scratch te moeten beginnen en zwoegen voor meters.

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.