Legally-Fit & Food met: Erlinde

18.05.2016

Fit & Food met: Erlinde
Deze week in Fit & Food met, stel ik de bekende 15 vragen aan Erlinde. Deze super actieve jurist sport het liefst iedere dag, draait haar hand niet om voor een 30 kilometer en is nu aan het trainen voor een race tegen de zon. Lees mee met het verhaal van Erlinde in Fit & Food met: Erlinde.


Introductie:
Ik ben Erlinde Scheps, ik ben 34 jaar (maar dat probeer ik geheim te houden 😉 en woon in Arnhem. In het dagelijks leven ben ik jurist en daarnaast blog ik op de website www.run-waygirlsnl.

Momenteel train ik hard voor de zwaarste uitdaging tegen de natuur: Beat the Sun. Uit 40.000 aanmeldingen ben ik geselecteerd als halve finalist. Van de 50 halve-finalisten ben ik de enige Nederlandse dame die geslecteerd is voor dit evenement. Om daadwerkelijk deze ultieme uitdaging aan te mogen gaan, heb ik stemmen nodig.

Dus maak ik maar gelijk van de gelegenheid gebruik om extra stemmen te verzamelen. Via de website kun je op mij stemmen. Het is gratis en je hoeft geen gegevens achter te laten. (Ga naar Europa en daarna naar Erlinde Scheps, Klik op Vote for me.). Super bedankt voor je stem!

asics race

Hoe ziet jouw sportweek er uit?
Naast de BeatTheSun race op 21 juni a.s. wil ik ook graag de Marathon du Mont Blanc lopen. Beide evenementen hebben veel hoogtemeters. Om optimaal voorbereid te zijn op de bergen heb heeft mijn trainer veel specifieke krachttrainingen in mijn schema verwerkt. De komende periode ziet er ongeveer zo uit:

Maandag: rustdag
Dinsdag: ’s avonds die ik met mijn trainingsgroep van Running Improvement eerst een specifieke krachttraining van hardlopers. Daarna gaan we naar buiten voor een hardlooptraining op de weg (snelheidswerk).
Woensdag: Rustdag. Op mijn rustdagen probeer ik wel aan yoga te doen.
Donderdag: Krachttraining met mijn trainingsgroep
Vrijdag: ’s Ochtends voordat ik naar mijn werk ga doe ik een baantraining, tenzij ik dat op donderdag red. Want ik ben niet zo’n hele vroege vogel van nature.
Zaterdag: Een bosloop met mijn trainingsgroep. Afgelopen zaterdag liepen we ongeveer 19 km.
Zondag: Een trail van 30 km op een easy-pace, met de nodige hoogtemeters. In de omgeving van Arnhem is het gelukkig wel heuvelachtig. Dus een goede omgeving op te trainen. Al is het natuurlijk niet te vergelijken met echte bergen zoals de Mont Blanc.

Wat vind je de leukste sport om te beoefenen?
Hardlopen! En ik heb de grote voorkeur voor trailrunning, dus dat betekent off-road lopen. Maar skiën en surfen vind ik ook meer dan fantastisch. Helaas zijn deze sporten in Nederland niet (goed) te beoefenen.

Hoelang sport je al?
Sinds mensenheugenis 😉 Ik begon met ballet. Vervolgens heb ik heel lang paardgereden, een paardenmeisje dus. Ik deed ook mee aan wedstrijden. Daarna ontstond mijn liefde voor mountainbiken en kickboksen. De allermooiste sporten vind ik surfen en skiën. Maar daarvoor moet ik wel naar het buitenland.

Het mooie aan hardlopen is, dat het altijd en over kan. Hardlopen deed ik er vroeger altijd een beetje bij omdat het moest om in conditie te blijven. Maar sinds een collega mij 5 jaar geleden uitdaagde om de Zevenheuvelenloop (15 km) te lopen, is mijn liefde voor hardlopen ontstaan.

IMG_6389

Hoe ziet jouw favoriete sport outfit er uit?
Het ligt eraan wat voor een training ga doen. Voor trailrunning heb speciale trailschoenen (ASICS) met veel meer grip. Mijn favoriete outfit voor op de weg is dit shirtje van Adidas, een light van ASICS en de schoenen van Nike favoriet.

Welke sport kan jou echt niet boeien?
Dan zou ik zeggen Curling. Dat ziet er zo ontzettend saai uit. Maar ik heb het nog nooit geprobeerd, dus wie weet is het reuze spannend als je het zelf doet.

Sport je liever in de zomer of in de winter?
Lastige keuze. Ik loop beter als het wat koeler is en skiën kan natuurlijk ook alleen maar in de winter. Aan de andere kant, hardlopen in een t-shirt en short is natuurlijk wel veel fijner. En surfen is ook zomersport. Ik ga toch voor de zomer!

IMG_6748

Cardio of Kracht training?
De krachttraining doe ik met plezier, maar het leukste is toch om hard te lopen. Cardio dus.

Op welke sportieve prestatie ben je het meest trots?
In april van dit jaar liep ik de Marathon van Rotterdam in 3:44. Een aantal weken daarvoor had ik een ‘hoogestage’ gedaan in Kenia. Daar zat ik dan als recreatieve loper, tussen allemaal top-atleten. Maar iedereen was super aardig en het was een geweldige ervaring om in mijn eentje naar Kenia te gaan.

Hoe motiveer jij jezelf om te blijven sporten?
Door telkens nieuwe doelen te stellen. Ook mijn trainingsmaatjes en trainers zijn een grote motivatie.

Wat wil je nog bereiken op sportief vlak?
Tijdens de Beat te Sun race wil ik samen met mijn team winnen en de zon verslaan. Maar daarvoor moet ik nog wel eerst in de finale zien te komen (waarvoor ik dus alle stemmen kan gebruiken).

Gezond eten, hoe doe jij dat?
Door de simpele regel aan te houden dat hoe minder -toegevoegde- ingrediënten in een product zitten, hoe beter het is. Een ei bestaat alleen maar uit een ei. Hetzelfde geldt voor groenten en fruit. Er is niks toegevoegd aan een appel. Koop je iets uit een pakje, dan staat daar een hele rits met moeilijke termen aan ingrediënten op de achterkant. Allerlei onnodige toevoegingen. Dit soort producten probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.

Wat is jouw favoriete healthy recept?
Niet zozeer een recept, maar een product. Ik ben groot fan van dadels! God’s gift to humanity 😉  Ze zijn zoet, voedzaam en gezond. Het beste alternatief voor snoep.

Wat is jouw guilty pleasure?
Ik koop niet vaak chips, maar als het voor mijn neus staat, kan ik er echt niet van af blijven. Voor friet geldt hetzelfde. En chocola. Dat koop ik wel regelmatig.

Kun je een dag uit jouw voedingspatroon met ons delen?
Ontbijt: Een grote kom Teff met fruit, noten en rijstemelk.
Tussendoor: Banaan en drie grote dadels.
Lunch: 4 volkoren boterhammen met magere smeerkaas en appelstroop.
Tussendoor: Nog een belegde volkorenboterham en miso soep.
Diner: Een grote volkoren Tortilla met kipfilet, kikkererwten, linzen, champions, tomaatjes en rauwe spinazie. En zelfgemaakte Guacamole en feta on top.
Tussendoor: Na het trainen drink ik “sportkwark”. Dat wil zeggen: Magere kwark, fruit en wat water in de blender. En ik eet 2 rijstwafels met humus.

IMG_9616 (2)-001

Wat is jouw tip voor een gezond en sportief leven?
Als je een sport hebt gevonden die je leuk vindt, is het geen zware opgave om te gaan trainen. Ik vind het heerlijk om te rennen en ik word er gelukkig van.

Verder vraag veel van mijn lichaam en wil er ook goed voor zorgen in de vorm van gezond eten en voldoende rust. Aan de andere kant ontzeg ik mezelf zeker niet alles. The key to life is balance.

Al het begin is moeilijk, dat geldt bij iedere sport. Vooral hardlopen is in het begin geen zak aan. Maar als je volhoudt, dan word je rijkelijk beloond. Natuurlijk hoeft niet iedereen van mij te gaan rennen, er zijn tig andere sporten. Maar begin ermee en geef niet

Tags:
Categorie: Fit & Food met:, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter