Legally-Fit & Food met: Eveline

25.05.2016

Fit & Food met: Eveline

Ze is net terug van de Roparun, ze liep al twee keer de Rotterdam marathon en staat in het najaar aan de start van de marathon van Berlijn. De sportieve dame die vandaag te gast is in de rubriek Fit & Food met is Eveline. 

Introductie:
Ik ben Eveline van Hamburg, 30 jaar en ik woon in Den Haag. Ik werk in dezelfde stad als tekstschrijver bij Tappan Communicatie. In mijn vrije tijd vind je me of hardlopend door de duinen, of in een stoel op het strand.

Sinds een jaar ben ik blogger voor Just Keep Running. Daar schrijf ik wekelijks over mijn trainingen en wedstrijden.

header jkr cpc 2016
1. Hoe ziet jouw sportweek er uit?

Ik heb geen vaste dagen of momenten. Dat is ook het mooie aan hardlopen. Tegelijkertijd loop ik wel het liefst met een schema: dat geeft me houvast en daagt me uit. De afgelopen maanden heb ik – in aanloop naar de marathon van Rotterdam – getraind met een schema van trainer Rob Veer. Dat beviel heel goed. Ik liep bijna om de dag hard en elke training was anders. Dat houdt het leuk.

Vanaf juni begin ik met trainen voor de marathon van Berlijn. Rob Veer maakt wederom mijn schema. Een weekschema ziet er grofweg als volgt uit: een intervaltraining, een korte duurloop, wat sprinten en een lange, rustige duurloop.

2. Wat vind je de leukste sport om te beoefenen?
Hardlopen! Hardlopen verrast me elke keer weer. Hoe zwaar het is, en hoe prachtig tegelijkertijd. Wat het met mijn lijf doet, maar zeker ook met mijn hoofd. Een aantal jaar geleden heb ik een tijdje gebokst, dat vond ik ook heel tof (en zeer intensief).

3. Hoelang sport je al?
Vijf jaar geleden ben ik begonnen met hardlopen en sindsdien doe ik dat met grote regelmaat. Maar ik heb altijd wel gesport: van paardrijden tot ballet en van boksen tot bodypump.

11072364_10203902919994895_8089353365486096066_n-001

4. Hoe ziet jouw favoriete sportoutfit eruit?
Een kort broekje, mouwloze top, lage sokken en mijn Nike LunarTempo’s. Als ik deze outfit draag, betekent het dat het mooi weer is 😉

5. Welke sport kan jou echt niet boeien?
Autoracen.

6. Sport je liever in de zomer of in de winter?
Zomer. Er is weinig mooier dan vroeg wakker worden door het zonlicht in je slaapkamer en in een kort broekje naar buiten om te gaan hardlopen. Of juist ’s avonds laat in het donker, als het overdag heet is geweest. Maar ik heb zeker geen hekel aan de winter. Ik heb de afgelopen jaren tijdens mijn marathontrainingen heerlijk getraind. Op een enkele hagelbui na.

7. Cardio of krachttraining?
Om met Lindsey te spreken: #teamcardio!

12933104_10205998011210866_2599243463748576528_n-001
8. Op welke sportieve prestatie ben je het meest trots?

Het voltooien van mijn allereerste marathon in Rotterdam in 2015. Alles klopte die dag. De zon scheen, ik voelde me fit. Langs de hele route stonden vrienden en familieleden. En ik liep precies de tijd waarvoor ik had getraind: 4.21.21. Ik kwam met een hele dikke glimlach over de finish. De dagen daarna was ik high as a kite. Ongelofelijk.

9. Hoe motiveer jij jezelf om te blijven sporten?
Dat hoeft niet echt. Natuurlijk heb ik ook wel perioden waarin ik weinig of geen zin heb om te sporten. En dat mag ook. Ik sport omdat ik dat wíl, niet omdat het moet. Dus dan sla ik eens een training over. Of ik ga een rondje wandelen. Ik heb er vertrouwen in dat de zin en motivatie vanzelf weer terugkomen. En tot nu toe was dat steeds zo. Als ik niet ren, word ik veel te onrustig.

10. Wat wil je nog bereiken op sportief vlak?
Ik hoop dat ik in Berlijn onder de 4 uur kan lopen. Daar ga ik in ieder geval hard voor trainen. En verder? De Marathon du Medoc, een ultramarathon, een PR op de 5 km, lopen met zonsopkomst, lopen met zonsondergang, de liefde voor het lopen verliezen en hervinden, meedoen aan de marathon van New York (of Rome! Of Milaan! Of Toyko!), lopen met vrienden, de weg kwijtraken en altijd weer thuiskomen. Kortom, om met Murakami te spreken: ik hoop dat hardlopen en ik samen heel oud mogen worden.

11. Gezond eten, hoe doe jij dat?
Wat is gezond? Voor mijn eerste marathon ben ik bij een sportdiëtist geweest. Daar heb ik veel geleerd over eiwitten, koolhydraten en vooral: de balans vinden en houden. In perioden dat ik hard train probeer ik daarom wel een beetje te letten op wat ik eet. Niet te vet, bijvoorbeeld. En wat meer eiwitten.

Maar doorgaans ben ik echt een kliko. Draai je om en ik schraap de restjes van je bord.

12. Wat is jouw favoriete healthy recept?
Hier heb ik angstaanjagend lang over na moeten denken. Want 1) ik ben niet de kok thuis. En 2) zie 1. Havermoutpannenkoeken met Nutella tellen zeker niet?

13. Wat is jouw guilty pleasure?
Ik ben een fel tegenstander van het gebruik van de uitdrukking guilty pleasure… 😉 Ik vind niet dat je producten of gerechten als guilty pleasure moet bestempelen. Ik eet alles, maar wel met mate. Na een dag met friet of (veel) bier probeer ik de dag daarna altijd iets lichts te eten of een rondje te rennen. Maar je kunt me altijd wakker maken voor pizza, parmigiana, patat met pindasaus of Westmalle Tripel.

14. Kun je een dag uit jouw voedingspatroon met ons delen?
Ontbijt: Havermout met sojamelk en een halve banaan
Tussendoor: Fruit
Lunch: 2 of 3 boterhammen (en altijd eentje met pindakaas!)
Tussendoor: Fruit of een eiwitreep in perioden waarin ik veel hardloop
Diner: Mijn vriend en ik hebben allebei een tijd in Italië gewoond. Dus 4 van de 7 dagen staat er iets Italiaans op het menu. Gelukkig is de Italiaanse keuken enorm gevarieerd en simpel.

15. Wat is jouw tip voor een gezond en sportief leven?
Geniet! Zoek iets dat je leuk vindt om te doen. Of dat nu wandelen, hardlopen, fietsen of zwemmen is. Zolang je maar in beweging blijft. En wees niet te streng voor jezelf. Daar is het leven veel te kort voor.

Tags:
Categorie: Fit & Food met:, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter