Legally-Fit: Personal Body Plan update #1

29.05.2016

Personal Body Plan update #1
Van de loopband naar het krachthonk, blaren op mijn handen, spierballen kweken, eiwitrijk eten en heel veel spierpijn. Het is een kleine recap van mijn eerste maand als deelnemer van Personal Body Plan in een poging een nog betere versie van mijzelf te worden. Hoe het mij de afgelopen maand is verlopen vertel ik jullie vandaag in de Personal Body Plan update #1!

Op maandag 2 mei begon mijn Personal Body Plan avontuur. Natuurlijk had ik er veel over gelezen, me verdiept in de methode in het programma en gesproken met mensen die het al eens hadden gedaan, maar toch was ik benieuwd wat me te wachten zou staan. Op dag 1 opende ik de app, maakte ik kennis met mijn coach Elisabeth en zag ik mijn schema’s. De eerste week staat met name in het teken van ontdekken, leren en vragen stellen maar inmiddels heb ik mijn wel wel gevonden.

Het verschil voor PBP en met PBP
Onlangs werd me op Instagram gevraagd of ik verschil merk. Verschil tussen mijn leven voor PBP en nu merk ik zeker. Waar ik voorheen al heel bewust bezig was met voeding, ben ik dat nu nog iets meer en op een andere manier. Waar ik voorheen vooral bezig was met alleen gezond eten ben ik nu ook bezig met de juiste balans in mijn voeding. Je kunt wel louter gezond eten, maar in mijn geval betekende dat concreet dat ik veel te weinig eiwitten binnen kreeg, iets waar ik achter ben gekomen door actief mijn voeding bij te houden. Anders ben ik wel gaan eten, het zijn geen grote aanpassingen maar ik ben me wel bewuster van mijn eiwit inname. Omdat ik zelf nogal ‘gevoelig’ ben om door te slaan vind ik het echter wel heel belangrijk om balans te hebben in mijn voeding en ook mezelf toe te laten af en toe lekker te genieten. Mocht je willen weten wat ik dan zoal eet, onlangs deelde ik een ‘My week in food‘ en als jullie het leuk vinden wil ik dat best vaker doen – laat even weten of jullie dat leuk vinden.

Het grootste verschil is echter niet in de voeding te vinden maar in mijn trainingen. Van nature ben ik een cardio meisje, het liefst loop ik iedere dag hard, maar ook fietsen, roeien of de crosstrainer vind ik geen enkel probleem. Het krachthonk, daar bleef ik echter altijd ver bij uit de buurt. Uiteraard deed ik wel eens iets met gewichten, maar bij dat woord ‘iets’ is het tot 2 mei ook altijd wel gebleven. Hoe hard ik het ook probeerde, ik wist niet wat ik moest doen, kon de motivatie om het te blijven doen niet vinden en vond er geen zak aan om eerlijk te zijn. Het was dan ook dat aspect aan PBP waar ik enerzijds tegen op zag en aan de andere kant juist een uitdaging zag.

Dat gene dat ik altijd zo fijn vond aan cardio vs krachttraining is dat ik zo een voldaan gevoel had na het hardlopen. Mijn hoofd was zo rood als een tomaat, ik was door mijn deo heen geschoten en was bek af. Gedurende mijn kleine pogingen krachttraining had ik dat nooit ervaren, ik vond het saai, was wel moe en had de volgende dag wel spierpijn maar voelde niet direct die voldoening die ik bij cardio wel kreeg.
Daar kom ik na 4 weken trainen nu echt wel op terug. hoewel het nog niet voelt als mijn natuurlijke habitat dat krachthonk kan ik wel zeggen dat ik het leuk vind om progressie te merken en dat ik door de diversiteit aan oefeningen het mij dusdanig uitdaagt dat ik iedere keer weer zin heb om te gaan trainen. De progressie die ik ervaar is natuurlijk niet de progressie als in ik heb nu ineens spierballen en een sixpack, maar ik merk dat ik zwaardere gewichten kan pakken of een oefening gemakkelijker uit kan voeren. Het verschil is dus niet alleen dat ik de uitdaging heb gevonden in het krachttrainen maar ook progressie maak in de oefeningen en gewichten die ik gebruik. En zoals dat zowel bij cardio als bij krachttraining nu eenmaal werkt: zonder progressie verlies je snel je motivatie, dus ik ben blij het nu eindelijk een eerlijke kans te geven.

Gezien het feit dat ik een krachttraining nitwit ben vind ik het heel fijn om af en toe te trainen in de HUB – de sportschool van Changing life, het moeder bedrijf van Personal Body Plan– alwaar ze me helpen met het uitvoeren van de oefeningen. Omdat het in Amsterdam zit is het helaas geen doen dit als mijn vaste sportschool te gebruiken en ga ik nu dus naar Sportcity in Haarlem om de meeste van mijn trainingen te doen. Toch vind ik dat misschien nog wel het moeilijkste, de sfeer in de sportschool mis ik een beetje en ik zou het ook een stuk leuker vinden om met iemand te trainen. Mijn zoektocht zet ik dus voort naar en een nieuwe sportschool (als je tips hebt voor Haarlem zuid-west/Heemstede let me know) en hopelijk ook een trainingsmaatje.

Al het begin is even lastig 
Nu lijkt het allemaal van een leien dakje te zijn gegaan als je het hier boven leest, maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat het ook wel eens niet zo lekker ging. Zo heb ik een blessure aan mijn schouder waardoor ik niet alle oefeningen kan doen en als ik die dan zo nodig wel moet doen -koppigheid is mijn tweede naam – dan loop ik dagen met mijn. Zo werd het me ook wel eens te veel die week dat ik een bootcamp had, ging kickboksen, 3 trainingen moest doen en ook nog wilde hardlopen. De balans vinden tussen het hardlopen en de trainingen is nog even zoeken, ik hou van hardlopen, het maakt me gelukkig en ik heb het nodig om rustig te worden, maar ik heb niet altijd zin, tijd, kracht en vooral energie om ook nog eens 3 keer te gaan hardlopen als ik rondloop als een gans met spierpijn van mijn training. Vooral nu merk ik dat mijn lichaam erg moet wennen en dat betekent concreet dat ik heel bewust af en toe op de rem moet trappen om mezelf te beschermen. Ik wil altijd alles, ik moet altijd alles van mezelf en dat kan nu eenmaal soms niet. Ook dat is natuurlijk een onderdeel van deze reis, leren luisteren naar je lichaam.

Qua voeding moet ik zeggen dat het me allemaal wel goed af gaat. Dat tracken vind ik nog wel een klusje maar anderzijds vind ik het ook erg interessant om te zien wat ik nu allemaal eet. Uitschieters met dagen dat het helemaal spaak loopt heb ik niet echt, nou ja op die ene dag na waarop alles tegen zat, ik giga verdrietig was en me niet lekker voelde at ik een reep Tony’s en liep de app vast bij het invoeren. Een ramp? Nope, dat moet gewoon kunnen vind ik!

Tot nu toe ben ik heel blij met de veranderingen die ik heb weten door te voeren en de afwisselingen in workout die ik eindelijk heb weten te bewerkstelligen. Natuurlijk is ieders beleving van het programma zeer afhankelijk van hoe je er voor leeft en sport, maar ik vind het een hele fijne positieve invloed hebben. Mocht je zelf ook je op willen geven voor personal body plan dan heb je nog tot komende woensdag 23:59 om je aan te melden voor Personal Body Plan en te starten met #team6juni.

Mocht je vragen hebben schroom dan zeker niet om ze te stellen!

Tags: , ,
Categorie: #Legallyfit, Legally-Fit, Sporten, Sportschool, Workout
Vorige post Volgende post

6 reacties

  • Reageer Irene 29.05.2016

    Uit Hoeveel energieprocent bestaat nu je eiwitinname?
    En ben je nog in de opbouwfase bezig?

    • Reageer Stacey 29.05.2016

      Hi Irene, dank je wel voor je vraag! Ik ben nu in de vet erbrandingsfase, deze hou ik denk ik vast tot ik terug ben van vakantie en dan ga ik naar de spieropbouw fase.

      Vanaf vandaag heb ik een nieuwe voedingsbalans en mag ik iets meer eten, op trainingsdagen 1558 calorieën waarvan 200 gram koolhydraten en 110 gram eiwitten.

      Heb ik je vraag hier mee beantwoord?

      Groetjes,
      Stacey

  • Reageer Anne-Roos 29.05.2016

    Wat leuk om je update te lezen, knap dat je zo gigantisch veel sport.

  • Reageer Marc healthy 30.05.2016

    Leuk om te lezen!, ik sport zelf ook bij sportcity haarlem en wil vanaf oktober beginnen met PBP. Heb al 5 goede maanden gehad en ben nu topfit, en heb mezelf nu paar maandjes “vrij” beloofd voordat ik weer in calorieën tellen spring.

    Omdat ik nu 93kg weer bij 2 meter 02 en 12% vet ga ik eerst 2 maanden ververbranding doen en daarna wil ik zo snel mogelijk naar spieropbouw. Wil niet met 2 meter eindigen met 80kg, is ooit iemand voorbij gekomen met dat gewicht, dat wil ik gewoon niet.

    Dus als ik een dame zie met een foamroller dan weet ik dat jij het bent 😉

    Succes en ga je in elk geval volgen!. Ook op IG 🙂

  • Reageer Arianne 30.05.2016

    Leuk om te lezen! Ik vind ook je voedingsdagboek ‘my week in food’ leuk om te lezen, dus wat mij betreft mag je dat ook vaker doen 🙂

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.