Legally-Fit: Sporten als het warm is

12.05.2016

Sporten als het warm is
Het is de afgelopen dagen heerlijk weer geweest en de komende maanden kunnen we hopelijk nog veel vaker gaan genieten van hoge temperaturen en de zon. Wel is het belangrijk dat je rekening houdt met deze temperaturen als je gaat sporten. Alles wat je moet weten over sporten als het warm is vertel ik je vandaag.

Kies een koel(er) tijdstip
Tussen 11:00 en 16:00 uur is het erg warm en staat de zon hoog, dit zijn de tijdstippen waarop je beter niet kunt gaan sporten. Het is verstandiger om te kiezen voor een ander tijdstip, een tijdstip waarop het minder warm is. Het koelste is het om vroeg in de ochtend te gaan sporten, maar later op de avond is natuurlijk ook een goede optie.

Zonnebrand
Ga je op een moment sporten op een moment dat de zon op is dan is het verstandig om zonnebrand te gebruiken. Als je buiten bent stel je jezelf en daardoor dus ook je huid bloot aan de zon en door het bewegen zul je niet snel merken dat je verbrand. Kies er daarom altijd voor om jezelf voor het sporten in te smeren!

Drinken
Door een tekort aan vocht zullen je spieren minder goed gaan functioneren waardoor je op korte termijn bijvoorbeeld last zou kunnen krijgen van kramp. Op de langere termijn zou je zelfs uitgedroogd kunnen zaken. Een tekort aan vocht is hoe dan ook schadelijk voor je gezondheid op de lange termijn. Belangrijk is ook dat je niet wacht met drinken tot je dorst krijgt want zodra je dit signaal opmerkt ben je al aan het uitdrogen.

De hoofdregel is dat je het beste tussen de 125 ml en 250 ml zou moeten drinken ieder kwartier tijdens inspanning. Het zou echter kunnen zijn dat je meer nodig hebt tijdens het sporten als je meer vochtverlies maar 125 ml zou het minimum per kwartier moeten zijn dat je tot je neemt. Drinken tijdens het sporten kun je doen door een bidon mee te nemen, een camelbag te dragen of een drinkbelt te gebruiken. Vergeet ook niet om in het uur na het sporten voldoende te drinken.

Kleding
De hoofdregel ben intensief sporten is dat je 10 graden op moet tellen bij de temperatuur dat het op dat moment is. Voorbeeld; als het buiten 17 graden is, dan zou je, je moeten kleden naar een temperatuur van 27 graden. Kies dus voor kleding die past bij de temperatuur, een korte broek en een tipje of singlet is ideaal.

Ook de kleur van de kleding is een aspect waar je op zou moeten letten, zwarte en andere donker kleurige kleding trekt warmte aan. Het is dus verstandig om voor witte of andere licht gekleurde kleding te dragen. Daarbij is het ook verstandig om geen katoenen kleding te dragen als het warm is, dit houdt namelijk veel vocht vast.

Als je het prettig vindt kun je er tevens ook voor kiezen om een pet te dragen om zo de zon uit je gezicht te houden. Kies dan wel voor een sport pet, deze zal namelijk genoeg ventileren, zodat je hoofd niet oververhit raakt.

Locatie
De (gevoels-) temperatuur kan nogal verschillen op verschillende locaties. Kies je voor een groot open veld dan zal het daar warmer zijn dan als je gaat sporten in de bossen of een gebied in de schaduw. Naast dat de plek belangrijk is, kunnen verschillende ondergronden ook nog een behoorlijk verschil maken. Asfalt straalt namelijk meer hitte hitte uit dan een grasveld.

Pas je intensiteit aan
Je lichaam moet heel hard werken om de warmte af te voeren. Doordat je lichaam op een warme dag veel energie kwijt is aan het koelen van je lichaam en af voeren van de warmte, blijft er minder energie over voor je spieren. Dit kun je meten aan je hartslag, deze is op een hele warme dag al snel 10 tot 15 slagen hoger dan normaal. Om deze reden zullen je prestaties op warme dagen doorgaans dan ook verminderen. Kies er daarom voor om op warme dagen je trainingsintensiteit aan te passen, dus iets minder lang en iets minder snel of fanatiek.

Hoe sport jij het liefst op een warme dag? 

Tags: , ,
Categorie: Alles
Vorige post Volgende post

2 reacties

  • Reageer El 12.05.2016

    Handige tips!

  • Reageer Mieke 13.05.2016

    Goeie tips! Ik heb afgelopen zondag ongetraind een wedstrijd (15 km) gelopen in de hitte (start was om 15u) vlak door de stad (lees: geen verkwikkend windje) en er was pas elk 5 KM punt watervoorziening. P i j n l i j k !

    Ik heb afgezien maar achteraf was de voldoening natuurlijk zeer groot 😀

  • Laat een reactie achter