Legally-Fit & Food met: Andrea

15.06.2016

Fit & Food met: Andrea
Vandaag een super stoere en gigantisch sportieve dame in de rubriek Fit & Food met. In de rubriek verteld Andrea vandaag over haar sportieve leven, haar vele trainingen, haar liefde voor obstaclerunning en haar weg naar het EK en WK. Lees alles over Andrea in Fit & Food met: Andrea.


Introductie:
Ik ben Andrea, misschien beter bekend als RunAndreaRun van het gelijknamige blog. Ondertussen ben ik al weer 36 en woon ik nu 20 jaar in Woudenberg, een dorpje bij Amersfoort aan de rand van de Utrechtse Heuvelrug. Sporten heeft altijd deel uitgemaakt van mijn leven en me ook op plekken gebracht waar ik nooit van had gedacht dat ik daar zou komen. Ik ben behoorlijk prestatie gericht en zoek altijd uitdaging op. Daarom ben ik sinds 2012 gek van obstaclerunning en heb ik in 2014 en 2015 aan het WK OCR en in 2015 aan het WK Spartan Race deelgenomen. Momenteel ben ik gekwalificeerd voor het EK Spartan Race 2016 en het WK OCR 2016.

1. Hoe ziet jouw sportweek er uit?

Momenteel train ik niet voor een doel. Sinds het WK OCR en WK Spartan in oktober 2015 heb ik even een stapje terug moeten doen vanwege blessures, kleine pijntjes en een mentale dip. Ook al ben ik gekwalificeerd voor het WK OCR, ik ben er nog niet zeker van of ik daar ook heen ga. Eerst volledig pijnvrij zijn, dan weer echt gaan opbouwen. Ik heb alles nu een beetje los gelaten. Niet dat ik nu niets doe… Mijn doorsnee trainingsweek ziet er denk ik nog vrij extreem uit voor de meesten. Ik probeer maximaal 1 training per dag te doen en minstens 1 rustdag per week in te plannen. Dat laatste heeft dan meestal ook te maken met werkverplichtingen waardoor ik een ‘vaste’ training in de week niet kan doen.
Zondag: of een lange duurloop (+16 km) of een Crossfit WOD
Maandag: Olympic weightlifting
Dinsdag: looptraining geven, of survivaltraining doen
Woensdag: free to choose! Net waar ik zin in heb en wat ik de dag er voor niet heb gedaan en donderdag niet in de planning heb staan. Meestal hardlopen of Crossfit. Of survival als ik dinsdags training heb gegeven.
Donderdag: meestal ga ik boulderen, of ik loop hard of doe een Crossfit WOD
Vrijdag: meestal een Crossfit WOD, anders hardlopen
Zaterdag: bootcamp training geven, zelf een intervaltraining lopen, of een Crossfit WOD/olympic weightlifting. Dit is typisch zo’n dag dat ik me niet kan beheersen en makkelijk 2 trainingen doe.
sportograf-64185227_lowres-600x899
2. Wat vind je de leukste sport om te beoefenen?
Uiteindelijk vind ik obstaclerunning het leukste. Maar ik vind het altijd moeilijk om te kiezen en me echt op iets te focussen. Toen ik voor de marathon trainde, wilde ik sprinten. Toen ik 800 meters liep wilde ik trailrunnen en ontdekte ik obstacle running. Voordeel van obstaclerunning is wel dat dit zoveel training op zoveel disciplines vraagt (loopsnelheid, kracht, behendigheid, techniek) dat ik iedere dag iets anders kan doen waardoor ik heel erg af kan wisselen.

3. Hoelang sport je al?
Ik ben altijd wel sportief bezig geweest, al kom ik niet uit een sportieve familie. Als kind deed ik aan jazz-ballet, heb ik nog een jaartje aan turnen gedaan en was ik een echt paardenmeisje. Op mijn 17e kwam ik in aanraking met krachttraining. Dat was eigenlijk meer een noodzaak, omdat ik een afwijking aan de knieschijven had en van de gymleraar het advies kreeg om krachttraining te gaan doen. Sindsdien ben ik hooked. Naast krachttraining ontdekte ik op mijn 20e hardlopen en doe sinds enkele jaren ook sporten als wielrennen, mountainbiken, Crossfit, weightlifting, boulderen en off course obstacle running.

4. Hoe ziet jouw favoriete sport outfit er uit?
Ik vind vooral functionaliteit belangrijk. Dus een broekje waarbij ik de bovenbenen niet schuur (liefst strakke pijpjes), maar er ook leuk uitziet. Qua tops ben ik gek van haltertops, zodat ik lekker veel bewegingsvrijheid heb. Verder ben ik nogal van de kleurtjes. Je zult me zelden geheel in het zwart zien lopen.

5. Welke sport kan jou echt niet boeien?
Teamsporten en jurysporten. Ik ben echt een einzelgänger, altijd al geweest. Ik wil zelf verantwoordelijk zijn voor mijn prestatie en niet afhankelijk zijn van een team of van een jury, waarbij je (in mijn ogen) nooit zeker weet of ze objectief jureren of niet. Me, myself and I, zodat ik alleen mezelf aan kan kijken op een prestatie.

IMG_20160528_111140
6. Sport je liever in de zomer of in de winter? Daar heb ik geen voorkeur in. Ieder seizoen heeft zijn charme. In de winter is het dan wel koud, met kans op slecht weer, maar is er over het algemeen wel veel zuurstof in de lucht. De zomer kan daarentegen knetterwarm zijn, waardoor je de intensiteit van je training/wedstrijd zo nu en dan aan moet passen, maar niets heerlijkers dan na een inspanning in de tuin op de bank ploffen en even bijkomen in het zonnetje.

7. Cardio of Kracht training?
Ook hier kan ik weer niet kiezen. Ik vind krachttraining enorm leuk, want ik bouw best snel kracht (en massa) op en vind het echt leuk om te merken dat ik sterker kan worden en mijn fysiek zich daarop aanpast. Maar ik kan evenzo genieten van duurlopen van 30 kilometer in aanloop naar een marathon. Heerlijk, die lage hartslag, in een flow, de kilometers die onder de voeten doorgaan en even het hoofd helemaal leeg lopen.

8. Op welke sportieve prestatie ben je het meest trots
Oei dat vind ik altijd een lastige vraag. Ik ben zo competitief met mezelf ingesteld dat ik altijd wel zie waar het beter kan, of waar ik tekort ben gekomen. Maar eigenlijk moet ik niet zeuren en dan mag ik toch echt wel trots zijn op mijn WK-deelnames OCR (2014 en 2015) en Spartan Race (2015) in de VS. Daarnaast was 2014 een jaar met vooral hoogtepunten en liep ik de marathon van Rotterdam in een pr, de Iron Viking (marathon obstacle run) en de marathon van Berlijn (die helaas wat minder goed verliep).

13240681_1085645348163497_3615112149186481137_n
9. Hoe motiveer jij jezelf om te blijven sporten?

Sporten is voor mij een enorm belangrijke uitlaadklep. Als ik een paar dagen niet kan sporten, vanwege andere verplichtingen, dan loop ik al tegen de muren op. Ik moet mijn energie kwijt en tegelijkertijd krijg ik door sport hernieuwde energie. Ik voel me er gewoon lekker bij. Een blessure stopt mij ook niet om te sporten. Ik doe aan zoveel verschillende sporten dat ik altijd wel iets kan bedenken wat ik kan doen, zonder de blessure te verergeren. Een externe factor voor motivatie heb ik dus echt niet nodig.

10. Wat wil je nog bereiken op sportief vlak?
Allereerst wil ik mijn obstacle running mojo terugvinden en weer wedstrijden gaan lopen. Toevallig hoorde ik vandeweek dat ik gekwalificeerd ben voor het EK Spartan race op 24 juli in Edinburg. Dan begint het toch weer te kriebelen. Dit jaar wordt een relatief rustig jaar qua obstacleruns, maar als mijn lichaam het toelaat wil ik graag nog eens echt presteren op het WK OCR of Spartan. En dan doel ik toch wel op een podiumplek.

11. Gezond eten, hoe doe jij dat?
Ik hoef met niemand rekening te houden. Ik woon niet samen met mijn vriend, heb geen gezin. Dus ik kan alles plannen zoals ik wil. Het liefst eet ik verse producten. Voorverpakte maaltijden zijn aan mij niet besteed. Ik koop gewoon mijn verse groenten, vlees, etc (liefst biologisch) en let tegenwoordig iets meer op calorie-inname. De maanden van ‘niets moeten en alles mogen’ hebben toch tot wat extra kilootjes geleid.

IMG_20160601_194601
12. Wat is jouw favoriete healthy recept?
Ik ben gek op pasta. Nu in het aspergeseizoen ga ik helemaal los op de asperges: pasta met een saus van slagroom, beenham en asperges (calorieën knaller!) http://runandrearun.nl/gear-gadgets-en-lifestyle/keukenprinses-55-pasta-met-asperges/

13. Wat is jouw guilty pleasure?
Heel slecht… bier…. Ik ben een echte beer geek! En dan heb ik het niet over mezelf volkachelen met pils op een festival. Pils… bah…. Ik ben meer een fijnproever en drink het liefst echt bijzondere bieren: stout, ipa, saison, porter, etc. Dan kan ik met een biertje ook een hele avond doen en proef ik de smaak evolueren als temperatuur van het bier veranderd. Ok… dit was echt nerdie… Chips. En Chocola!

IMG_20160608_185207
14. Kun je een dag uit jouw voedingspatroon met ons delen? 
Ik bespaar je een paar foto’s want niet alles ziet er even smakelijk uit op de foto, maar dit zou zo maar een dag kunnen zijn.
Ontbijt: Muesli met rozijntjes, gebroken lijnzaad, chhia zaad, honing, magere yoghurt en blauwe bessen (liefst alles biologisch).
Tussendoor: Oerkoekje van Leev (die met chocola uiteraard)
Lunch: Salade van komkommer, cherry tomaatjes en fetakaas (je raad het al… bio)
Tussendoor: 2 boterhammen met kipfilet
Diner; Net waar ik zin in heb. Vanavond was het een salade van quinoa, gerookte kip, komkommer, waterkers, avocado, alfalfa, en nog meer.
Tussendoor; Het ligt er aan wat ik als diner heb gegeten en hoe laat. Door training kan het zijn dat ik pas om 20 uur eet. Dan eet ik daarna eigenlijk niets meer. Maar in het weekend kan ik mezelf vaak niet beheersen en gaat er een zak chips open, of neem ik een toastje met iets niet te gezonds… Enerzijds vind ik dat zonde, want dan eet je gezond en doe je dat nagenoeg teniet door ongezonde dingen te eten. Maar aan de andere kant vind ik ook dat ik niet te streng moet zijn voor mezelf. Het weekend mag ik me best wel eens laten gaan met iets lekkers.

15. Wat is jouw tip voor een gezond en sportief leven?
Doe echt waar JIJ je goed bij voelt. De invloed van internet en social media is zo immens, dat we vaak een voorbeeld gaan nemen aan anderen, door wat we van hen zien wat ze doen, bereiken, hoe ze er uitzien, hoe ze trainen. “Dat wil ik ook!” Maar internet laat geen emoties of fysieke pijn zien en alles is te bewerken (photoshop) of in een fictieve timeline te plaatsen (niemand kan 24/7 12 maanden per jaar keidroog staan!). Doe vooral waar je zelf blij van wordt. Word je blij van sporten, doe dat. Maar luister ook naar je lichaam en sla gerust een training over als je echt te moe bent, pijntjes hebt of gewoon geen zin hebt. Daar wordt niemand beter van en jij al helemaal niet. Sporten en gezond leven moeten vooral leuk zijn, anders hou je dat niet vol. Het moet vanuit jezelf komen, dan gaat het ook vanzelf. Als je de motivatie steeds moet zoeken door anderen als voorbeeld te nemen met de gedachte “zo wil ik ook zijn” dan doe je jezelf te kort. Ga dus voor jezelf na wat jij belangrijk vind, wat jouw doelen zijn, hoe je die doelen op een verantwoordelijke manier (naar jezelf en jouw lichaam toe) kunt behalen. Tegenwoordig lijkt het wel of je een marathon gelopen MOET hebben om jezelf hardloper te mogen noemen. Ik zie zoveel, vooral jonge meiden, zich helemaal kapot lopen “om er bij te horen”.  In plaats van internet af te struinen en social media als heilige graal te beschouwen zou je je tijd beter kunnen besteden door een trainer in de arm te nemen, of je aan te sluiten bij een loopgroep (of andere sportclub/-vereniging, afhankelijk van je doel). Zo… dat moest er even uit! 😀 Samengevat: geniet!

Tags:
Categorie: Fit & Food met:, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter