Legally-Fit & Food met: Giulia

29.06.2016

IMG_20160328_115640
Vandaag een super enthousiaste hardlopende bride-to-be die eet uit haar eigen moestuin. Deze week in Fit & Food is Giulia te gast en verteld zij onder andere over haar trainingen in aanloop op de marathon. In deze Fit & Food met: Giulia die deze week de 15 bekende vragen beantwoord. 
wetransfer-478c7a1
Introductie:

Buongiorno! Mijn naam is Giulia, ik ben 24 jaar en woon samen met mijn verloofde (als je dit na 18 augustus 2016 leest, dan is het mijn man ;)) en onze twee katten Samba & Rumba in het gezellige Limburg. In het dagelijks leven studeer ik Taal- en Cultuurstudies aan Universiteit Utrecht, werk ik in een sportschool, blog ik en maak ik talloze foto’s van mijn hardlooptrainingen & veel gezonde lekkernijen die ik dagelijks eet. Momenteel train ik voor mijn eerste hele marathon, 9 oktober in Eindhoven, waarover ik na elke training een verslag post op https://renmeisje.wordpress.com/. Schrijven & hardlopen, mijn twee grootste passies!

1. Hoe ziet jouw sportweek er uit?
Momenteel train ik voor een marathon, dus bestaat mijn sportweek vooral veel uit hardlopen. Op maandag staat er een tempoloop op het programma, plus soms ’s avonds wat krachttraining. Op dinsdag volg ik meestal ’s ochtends een circuittraining of ’s avonds een lesje BodyPump in de sportschool. Woensdag staat mijn intervaltraining gepland en ga ik soms een stuk fietsen. Op donderdag volg ik meestal een spinningles, gevolgd door een half uurtje krachttraining. Vrijdag is mijn favoriete dag, want dan loop ik mijn duurloop! Op zaterdag & zondag volg ik vrijwel altijd een les circuittraining en doe daarna zelf een half uurtje krachttraining, op één van die dagen ren ik bovendien mijn herstelloopje.

2. Wat vind je de leukste sport om te beoefenen?
Hardlopen! Met stip op één. Alles waarmee ik actief kan zijn vind ik leuk en juist de afwisseling houdt de spanning erin, maar er gaat voor mij niets boven hardlopen. Het is voor mij echt het antwoord op alles: of ik nu boos ben of juist blij, of ik nu wil piekeren of mijn hoofd wil leegmaken, na een hardlooptraining voel ik me áltijd rustig & tevreden. Telkens verbaas ik me er weer over wat die sport voor mij doet, het is echt véél meer dan alleen een sport.
Dat heeft inmiddels iedereen om mij heen wel door, want als kers op de taart vroeg mijn vriend me vorig jaar aan de finish van een hardloopwedstrijd óp mijn verjaardag in onze stad ten huwelijk! Voor mij een perfect romantisch aanzoek 😉

3. Hoelang sport je al?
In mijn jeugd heb ik altijd gedanst: eerst ballet, toen jazzballet en later streetdance. Toen ik naar de middelbare school ging heb ik geëxperimenteerd met diverse sporten, maar vond niets net zo leuk als dansen. Bovendien werd ik in die tijd lichamelijk steeds zwakker en kreeg uiteindelijk de diagnose fibromyalgie: weke-delen reuma. Toen ik eenmaal een revalidatietraject in mocht begon het sporten weer en na een aantal maanden had ik zelf door dat ik júist minder pijn had en minder vermoeid was als ik op een gebalanceerde manier sportte. Zo begon ik zelf te experimenteren, eerst met oefeningen op een matje thuis, later met hardlopen omdat dat goedkoop was. Het hele start-to-run programma tot 5 kilometer volgde ik op mijn eigen manier en werd gaandeweg verliefd: hardlopen was mijn sport. Sinds die tijd is het alleen maar beter gegaan en nu ik geleerd heb om mijn lichaam in balans te houden, ben ik niet meer uit mijn hardloopschoenen of de sportschool weg te slaan.
wetransfer-478c7a2
4. Hoe ziet jouw favoriete sport outfit er uit?
Een driekwart tight, een zwarte sport-bh & een felgekleurd topje of een felgekleurde sport-bh met een topje in een andere bijpassende felle kleur, een vrolijk haarbandje en natuurlijk (over zwarte of witte sokken) mijn hardloopschoenen of fitnesschoenen!

5. Welke sport kan jou echt niet boeien?
Sowieso kan me om te kijken echt geen enkele sport boeien: ik wil zelf sporten. Om zelf te doen, geef ik niets om sporten waarbij je niet echt intens actief bent, zoals darten. Overigens geef ik ook echt niets om voetbal, prima voor mij zo’n zomer zonder EK.

6. Sport je liever in de zomer of in de winter?
Elke training is tien keer zo vrolijk als de zon schijnt, maar desondanks train ik ook graag in de winter. Een voordeel daarvan is natuurlijk dat je je erop kunt kleden, dat is met 30 graden wat lastiger. Doe mij maar ongeveer 20 graden, een zonnetje en een verkoelend windje!

7. Cardio of Kracht training?
Mag ik ook afwisselen? Hardlopen is natuurlijk cardio, maar in de sportschool kies ik het liefst voor beiden: circuittrainingen zijn mijn favoriet omdat hierin kracht & cardio wordt afgewisseld en je dus het beste van beide werelden hebt!

wetransfer-478c7a3
8. Op welke sportieve prestatie ben je het meest trots?
Sowieso de halve marathon en ik hoop binnenkort mijn hele marathon! Het feit dat ik, met mijn uit het verleden zwakke lichaam, zoiets kan volbrengen vind ik werkelijk ongelofelijk en laat me telkens weer stralen van geluk.

9. Hoe motiveer jij jezelf om te blijven sporten?
Dat is gelukkig niet bepaald nodig, ik moet mezelf eerder motiveren af & toe eens niét te sporten. Alle gevoelens die sporten bij mij losmaken, die motiveren me: tijdens een duurloop besef ik hoe mooi het leven is, na een pittige circuittraining realiseer ik me wat mijn lichaam kan en telkens als ik weer een nieuwe mijlpaal bereik ervaar ik een onbeschrijflijk gevoel dat me alleen maar aanzet tot doorgaan omdat ik al die gevoelens keer op keer wil ervaren. Als ik eens een keer geen zin heb, wat zeker voorkomt, hoef ik alleen maar te denken aan dat fantastische gevoel dat ik ongetwijfeld zal ervaren en voor ik het weet sta ik buiten!

10. Wat wil je nog bereiken op sportief vlak?
Dat lijkt me duidelijk: een marathon lopen!

wetransfer-478c7a4
11. Gezond eten, hoe doe jij dat?
Door zo natuurlijk mogelijk te eten, vrijwel alleen producten die rechtstreeks uit de natuur komen. Wij hebben zelf een volkstuin van 100 m² waarop we veel groenten verbouwen zoals courgettes, pompoen, maïs, aardappelen, rode biet, wortels, sla, venkel, etc. Wanneer we kunnen oogsten vormt dat vaak de basis voor maaltijden: zo leer je heel creatief te zijn wanneer je 50 kilo courgettes moet verwerken! In principe bestaat mijn voeding vooral uit veel groente, fruit & granen aangevuld met gezonde vetten uit zaden & pitten en eiwitten uit peulvruchten & sojayoghurt. Een plantaardige voedingsstijl blijkt na jaren experimenteren het meest gunstig te zijn voor mijn darmen ( ik heb het prikkelbare darm syndroom) en gelukkig is dat ook wat ik het lekkerst vind, dus ik geniet met volle teugen van het experimenteren met al die gezonde basisvoeding!

12. Wat is jouw favoriete healthy recept?
Uhh, die vraag kan ik echt niet beantwoorden. Er geen één gezond recept wat favoriet is, het is juist de afwisseling tussen diverse recepten die me geboeid én gezond houdt! Om wat op te noemen: ijs gemaakt van bananen met ander fruit of cacao (nicecream), zelfgebakken plantaardige wafels of muffins, een snelle sushibowl als lunch en een pittige curry van restjes groenten als quick-fix voor het avondeten. Als ik écht moet kiezen, dan ga ik echter voor een groene smoothie(bowl): daarin kan ik alles kwijt wat ik over heb, heb ik een enorme portie voor relatief weinig calorieën en krijg ik ontzettend veel energie dankzij zoveel gezonde voedingsstoffen! Omdat ik telkens weer wat anders bij elkaar gooi, is het bovendien altijd een verrassing hoe het smaakt 😀

13. Wat is jouw guilty pleasure?
In principe sluit ik geen voeding uit, zolang mijn voeding maar voor ruim 90% volledig plantaardig & onbewerkt is. Als ik dan eens op een feestje wat ongezonds eet krijg ik daar waarschijnlijk wel buikpijn van, maar dat is dan ook mijn keuze op dat moment. Waar ik dan wel eens voor zwicht? Hele pure chocolade (liefst 92%) en zoute sticks.

wetransfer-478c7a
14. Kun je een dag uit jouw voedingspatroon met ons delen?
Ontbijt
Ik ontbijt het liefst met een groene smoothie waarin ik dus van alles stop wat ik in huis heb zoals spinazie, bleekselderij, courgette, komkommer, paksoi, biet, banaan, appel, aardbeien, bosvruchten, sinaasappel, etc. Soms met açaïpoeder, cacaopoeder of macapoeder en meestal strooi ik er wat lekkers zoals zelfgemaakte granola of chiazaadjes overheen. Heel soms heb ik zin in wat anders en maak dan zoiets als een romig havermoutpapje of een chiapudding.

Tussendoor
Meestal sport ik ’s ochtends en lunch ik direct daarna, maar als ik wel een tussendoortje neem is het vaak een stuk fruit.

Lunch
Mijn lunch is 9 van de 10 keer mijn avondeten van de vorige dag: ik kook altijd meerdere porties zodat ik op dat moment tijd heb om lekker te experimenteren doordat ik op een volgend moment weer tijd bespaar!

Tussendoor
Als ik thuis ben zijn favorieten nicecream met ander fruit en een topping zoals kokosrasp of granola, een schaaltje sojayoghurt met fruit & pitjes, een kommetje fruit, wat worteltjes met hummus of een zelfgemaakt baksel.
Als ik ergens anders ben heb ik altijd fruit en een Nakd-bar in mijn tas voor noodgevallen, maar neem ik ook een gepland tussendoortje mee zoals zelfgemaakte havermoutkoekjes of dadelballetjes en vaak cherrytomaatjes of stukken komkommer om op te knagen.

Diner
In mijn avondeten probeer ik zoveel mogelijk te variëren: curry, soep, chili, aardappelfrietjes, noedels, salades, zelfgemaakte plantaardige burgers, wokgerechten en ga zo maar door. De basis is in ieder geval altijd véél groenten, granen en kruiden. Soms met tofu, tempeh, falafel of een sausje zoals tzatziki van sojayoghurt. Ik ben dól op kruiden, dus mijn maaltijden zijn vrijwel altijd weer anders doordat ik er weer een andere mix van kruiden doorheen gooi.

Tussendoor
’s Avonds geniet ik vaak op de bank nog even van een schaaltje fruit of nicecream, gezonde chocolademousse van pompoen, dadels & cacao of als we samen film kijken een schaal zelfgemaakte popcorn waar ik limoensap, peper, chilivlokken & gerookt paprikapoeder over strooi. Dat klinkt vreselijk, maar ik vind het heerlijk!

15. Wat is jouw tip voor een gezond en sportief leven?
Doe waar jij elke dag weer blij van wordt! Je kunt zo veel afkijken bij anderen, maar niets zal voor jou werken als het niet echt bij je past. Je kunt het een tijdje proberen want je hoeft natuurlijk niet direct af te haken, maar als je iets blijft doen in een poging gezond te leven terwijl het je niet gelukkig maakt, zul je het uiteindelijk niet volhouden. Vind een sport die jij echt leuk vindt, experimenteer met gerechten die jij echt lekker vindt en creëer zo je eigen stijl. Niemands stijl kan jouw voorbeeld zijn, want jij bent uniek! Daar hoort dus ook bij dat jij niet in een perfect plaatje hoeft te passen van een ultraslank lichaam en altijd perfect opgemaakte gezonde bordjes: jij hoort alleen in het plaatje te passen waarvan jij gaat stralen. Een gezond & sportief leven moet geen doel op zich worden, het is een middel: een middel om de allerbeste versie van jezelf te worden, maar dus ook echt van jezélf!

Tags:
Categorie: Fit & Food met:, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter