Legally-Fit & Food met: Japke

01.06.2016

japke-buiten-001
Ze liep haar eerste marathon afgelopen april in 3:40, plaatst hele toffe kiekjes van haar workouts op Instagram en sport maar liefst 5 tot 6 keer per week. Niet alleen heeft Japke een passie voor sporten, ze duikt ook nog eens graag de keuken in en deelt een van haar favoriete recepten met ons vandaag. Lees vandaag alles over deze enorme bikkel in Fit & Food met: Japke.


Introductie:
Hi lieve lezers! Mijn naam is Japke, ik ben 25 jaar en ik woon in het mooie Groningen. In het dagelijks leven werk ik vijf dagen per week als orthopedagoog in een praktijk voor kinder- en jeugdpsychologie. Daar begeleid en behandel ik kinderen met heel diverse problematiek.

Toen Stacey mij vroeg of ik mee wilde doen in de rubriek Fit&Food vond ik dat een enorme eer. Ik noem mezelf niet heel graag fit, omdat ik die term soms misleidend vind. Ik probeer wel (op mijn manier) de beste versie van mezelf te zijn. Ik probeer mezelf fysiek en mentaal uit te dagen, maar ook zo goed mogelijk voor mezelf te zorgen. Mijn grootste passie is hardlopen! Je kunt mij volgen via instagram: @japkesybesma.

nike4
1. Hoe ziet jouw sportweek er uit?

Ik sport meestal vijf of zes keer per week. Aangezien ik vooral een hardloper ben, bestaat mijn sportweek vooral uit looptrainingen. Ik loop altijd vier keer per week: een korte duurloop, een lange duurloop, een intervaltraining of een tempoloop. Ik wissel deze trainingen meestal met elkaar af.  Wanneer ik train voor een wedstrijdloop houd ik me aan een schema. Wanneer er een tijdje niks op het programma staat, ben ik hierin heel flexibel.

Naast het hardlopen probeer ik eens per week een krachtprogramma te doen. Ik doe deze oefeningen dan thuis. Soms pak ik een weekschema van Kayla Itsines. Deze BBG workouts vind ik prettig, omdat je ze gemakkelijk thuis uit kunt voeren en omdat ze kort, maar krachtig zijn.

In de zomer vind ik het ook heerlijk om mijn racefiets te pakken en één tot twee uur te gaan fietsen.

2. Wat vind je de leukste sport om te beoefenen?

Zoals ik hierboven al schreef is hardlopen op dit moment wel mijn nummer één sport! Hardlopen geeft mij het gevoel van vrijheid. Je kunt overal heen gaan en genieten van alle mooie natuur om je heen. Je hebt er weinig voor nodig: een paar goede hardloopschoenen is eigenlijk het belangrijkste.

3. Hoelang sport je al?

Ik sport al sinds mijn 4e. Op die leeftijd ging ik op schaatsles. Ook zat ik op gymnastiek en paardrijden. Dit laatste bleek absoluut niks voor mij. Al gauw merkte ik dat ik goed was in schaatsen. Ik werd steeds fanatieker. Op mijn 13e kwam ik in een selectie en uiteindelijk heb ik op landelijk hoog niveau geschaatst. Toen ik een eetstoornis ontwikkelde ben ik (noodgedwongen) gestopt met mijn topsport.

Na twee jaren therapie herstelde ik volledig van mijn eetstoornis en begon ik weer wat te sporten. Dit was immers zo lang mijn passie geweest. Ik begon met hardlopen en dit doe ik nu dus nog steeds.

Pictures2
4. Hoe ziet jouw favoriete sport outfit er uit?

Ik loop het liefste hard in een sportbroek van Nike. Ook heb ik veel hardloopschoenen van Nike. Qua tops heb ik weinig voorkeuren. Ik loop eigenlijk in alles!

5. Welke sport kan jou echt niet boeien?

Uh, om te gaan doen? Ik heb niks met teamsporten.

haar
6. Sport je liever in de zomer of in de winter?

Oeh, dit vind ik een lastige vraag. In de zomer is het heerlijk, omdat het eerder licht is in de ochtend en langer in de avond. Daarnaast is het natuurlijk warmer weer. Toch sport ik liever in de winter, omdat hardlopen mij in de kou echt veel beter afgaat.

7. Cardio of Kracht training?

Cardio!!!

8. Op welke sportieve prestatie ben je het meest trots?

Ik ben het meest trots op het volbrengen van de marathon van Rotterdam. Het was niet mijn mooiste sportherinnering, maar wel een hele zware en bijzondere. Afgelopen april liep ik mijn allereerste marathon. In de trainingen ging het super. Volgens deze gegevens zou ik uit moeten kunnen komen op een tijd onder de 3.30. Echter had ik de lat veel te hoog gelegd voor mezelf. Ik had erg veel last van de spanning, de drukte op het parcours en de warmte. Na 30 kilometer was ik compleet leeg. Ik was genoodzaakt om stukken te wandelen. Na de finish ging ik knock-out. Echter heb ik een tijd van 3.40 gelopen en hier ben ik ook erg trots op. Juist omdat het zo’n enorm gevecht is geweest.

9. Hoe motiveer jij jezelf om te blijven sporten?

Voor het hardlopen hoef ik mezelf nauwelijks te motiveren. Natuurlijk heb ik ook weleens geen zin. Vaak zijn dat bij mij dagen waarop ik niet zo lekker in mijn vel zit. Wat mij dan altijd goed helpt, is om het volgende aan mezelf te vertellen: “Als ik zo op de bank blijf zitten, zal ik me sowieso niet beter gaan voelen. Als ik ga hardlopen, voel ik me straks niet nòg slechter en in 9 van de 10 gevallen veel beter. Het is dus de moeite waard om even een klein rondje te gaan maken!”.

10. Wat wil je nog bereiken op sportief vlak?

Ik wil graag nog een keer de marathon van New York lopen. Het liefst samen met m’n vriend of een goede vriendin.

11. Gezond eten, hoe doe jij dat?

Zoals ik hierboven al schreef heb ik In het verleden een eetstoornis gehad en hierdoor ben ik lang bang geweest om weer obsessief te worden met (extreem gezond) eten. Ik ben inmiddels alweer 6 jaar hersteld. Momenteel probeer ik vooral te variëren en de balans te houden. Ik ben van mening dat wat gezond eten is, erg trendgevoelig is. Vroeger was brood gezond, maar tegenwoordig valt het bij sommige mensen in de categorie ongezond. Ik geloof niet heel erg in de termen gezond en ongezond. Alles met mate is volgens mij goed voor iedereen. Dit heb ik van huis uit meegekregen.

IMG_8334
12. Wat is jouw favoriete healthy recept?

Omdat ik dus niet zo goed ben in gezond en ongezond, weet ik niet of dit in de categorie healthy valt. Maar het is een heerlijk en heel erg easy receptje!

Couscoussalade met chorizo

Nodig voor drie à vier personen:

– Couscous
– Chorizo (salami is ook een goede optie)
– Twee avocado’s
– Rucola
– Een rode paprika
– Een pakje geitenkaas met honing
– Zak ongezouten cashewnoten
– Paar handjes rozijnen (naar eigen smaak)

Wat moet je doen:

  1. Zet een waterkoker aan!
    2. Laat de rozijnen wellen in een kom met lauw warm water.
    3. Snijd de chorizo (of salami) in stukjes en bak deze in een koekenpan.
    4. Snijd de rode paprika in stukjes en voeg deze vervolgens aan de licht gebakken chorizo toe.
    5. Snijd ondertussen de avocado’s en de geitenkaas in stukjes en doe dit alvast in een grote saladeschaal of kom.
    6. Bereid de couscous zoals op de verpakking staat. Meestal is het zo dat je kokend water bij de couscous in een pan kunt doen en dit een aantal minuten moet laten wellen. De verhouding water en couscous bepaal ik altijd op gevoel. Het gevaar hiervan is dat het erg plakkerig of juist erg droog kan worden.
    7. Wanneer de couscous aan het wellen is in een pan, haal je de chorizo en paprika van het vuur en gooi je dit bij de avocado en geitenkaas.
    8. Voeg vervolgens de couscous bij alle ingrediënten en meng het geheel goed door.
    9. Vergeet de nootjes en de rozijntjes niet door de salade te doen.
    10. Rucola kun je los bij de couscoussalade eten: gewoon als bedje op je bord!

13. Wat is jouw guilty pleasure?

Ik geloof niet in guilty pleasures. Ik vind niet dat ik me schuldig hoef te voelen na het eten van bepaalde producten. Ik snap natuurlijk de vraag wel en dan ga ik toch echt voor een raspatatje met lekker veel mayonaise! Mmm..

IMG_5607
14. Kun je een dag uit jouw voedingspatroon met ons delen?
Zoals aangegeven probeer ik heel erg te variëren en valt m’n voedingspatroon niet zomaar te beschrijven. Dit is dus een benadering van wat ik eet op een random dag!

Ontbijt: Twee (spelt of meergranen) boterhammen of vier rijstwafels met hagelslag, kaas, Nutella of appelstroop. Meestal eet ik er nog wat fruit bij. Ik drink iedere ochtend een grote soja cappuccino bij mijn ontbijt.
Tussendoor: Fruit en koffie/thee.
Lunch: Wederom twee of drie boterhammen met beleg of een lekker belegd broodje van de bakker. Ook kies ik bij de lunch soms voor rijstwafels of een bak kwark met cruesli.
Tussendoor: Een koek, reep, stukjes chocolade, snoepjes of in de zomer een ijsje. Het is maar net wat ik bij me heb of waar ik trek in heb.
Diner: Een goed gevuld bord met avondeten. Ik eet graag couscous, pasta, wraps of ovenschotels. Zelfgemaakte pizza gaat er ook altijd goed in! Het liefst drink ik bij mijn avondeten een glas rode wijn, dit doe ik circa drie avonden per week.
Tussendoor: Stukje chocolade, dropjes of een lekker toetje.

15. Wat is jouw tip voor een gezond en sportief leven?

Doe waar JIJ je goed bij voelt. Ieder lichaam is anders. Wat de een eet of doet qua sporten, hoeft niet voor jou te werken. En blijf jezelf altijd vergelijken met jezelf. Een ander mag heus een inspiratie of motivatie zijn, maar probeer jezelf niet met een ander te vergelijken. Probeer de beste versie te worden van jezelf.

Tags:
Categorie: Fit & Food met:, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

1 reactie

  • Reageer Mieke 01.06.2016

    Zo verfrissend om te zien dat iemand ook nog ‘normaal’ kan eten en niet (meer) obsessies met voeding omgaat. Tegenwoordig is iedereen ZO met voeding bezig en het valt me op hoe weinig mensen op een dag eten.
    Ik begon mezelf al ‘raar’ te vinden omdat ik gewoon heel ongedwongen eet, niets afweeg en als mantra hanteer: ‘gewoon niet overdrijven, van alles een beetje’. Een goed glas wijn, chips, chocolade… mag bij mij echt wel de revue passeren.
    Leuk artikel!!

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.