Legally-Fit & Food met: Denise

13.07.2016

IMG-20160702-WA0200
Deze week in Legally-Fit & Food met: Denise. Deze sportieve dame volg al tijden op Instagram en stiekem was ik erg benieuwd naar haar antwoorden op de 15 bekende vragen. Deze docent verpleegkunde is namelijk super sportief, hardlopen, krachttraining en bootcamp, ze draait er haar hand niet voor om. Lees alles over Denise in Fit & Food met: Denise. 
Introductie:

Hoi! Ik ben Denise Hereijgers en 27 jaar jong. Ik woon samen met mijn vriend in Bergen op Zoom. Een mooie plaats waar Brabant Zeeland kust. In het dagelijkse leven werk ik als docent verpleegkunde op het Kellebeek College in Roosendaal, dit nog maar recentelijk want voorheen was deze baan mijn stage. Ik ben sinds een aantal weken afgestudeerd aan de lerarenopleiding gezondheidszorg en welzijn. Wanneer ik geen les geef ben ik graag in beweging en bezig met eten, en graag beide veel! 😉

1. Hoe ziet jouw sportweek er uit?
In een week sport ik 5 keer. Deze 5 keer bestaan uit 2 keer hardlopen, 2 keer krachttraining en 1 keer bootcamp. Bootcampen doe ik iedere zaterdagmorgen, een echte kickstart van het weekend om het zo maar te zeggen, heerlijk! Hardlopen en krachttraining doe ik op doordeweekse dagen tenzij er een run op de planning staat in het weekend. Qua intensiteit en afstand verschilt dit in aanloop naar het doel wat ik voor ogen heb. Bijvoorbeeld een hardloopwedstrijd waarin een bepaald aantal km’s gehaald moeten worden dan train in hier naartoe. Meestal komt er dan een periode van wat rustigere trainingen en dan werk ik weer naar een volgend doel toe. Stilstaan gebeurt eigenlijk nooit, ik kan echt niet meer zonder sport (wat vroeger wel anders was)!

2. Wat vind je de leukste sport om te beoefenen?
Dit is een lastige, want ik vind alles wat ik doe HEUL erg leuk! Als ik echt moet kiezen, kies ik voor bootcamp. Dit is een combinatie van krachttraining en hardlopen en kan ik echt helemaal mijn ei in kwijt. Springen, rennen, optrekken, balansoefeningen en noem maar op. Ik ben zelf fan van obstacleruns en juist door bootcamp te beoefenen is dit een mooie voorbereiding daarop.
denise3
3. Hoelang sport je al?
Sporten is lang niet altijd een passie van mij geweest. In de puberteit kwam ik erachter dat door sport ik mijn lichaam kon shapen. Echter hield ik dit toen nooit lang vol. Meestal in de zomervakanties ging ik 6 weken lang naar de sportschool, viel ik wat af en vond het weer oke. De sport is pas 3 jaar geleden echt in mijn levensstijl gekropen. Ik had overgewicht en besloot dat het een keer klaar moest zijn met dat ge ‘’jojo’’. Ik heb mijn levensstijl toen niet alleen op het gebied van beweging omgegooid maar ook op het gebied van voeding.

4. Hoe ziet jouw favoriete sport outfit er uit?
Mijn sportoutfit is bijna altijd een zwarte sportlegging. Ik hou er van hoe billen, heupen en benen in een strakke legging naar voren komen. Show them, girls!! Een zwart kort broekje met een tanktopje, t-shirt of lange mouwen zijn combi’s die ik maak afhankelijk van het weer. Ik ga altijd voor lekker simpel maar vrouwelijk, bijvoorbeeld met een fel kleurtje als top of een tof haardbandje. Voor schoenen zweer ik bij Asics! Dit voelt voor mij net als het lopen op wolkjes, super fijne demping hebben ze.

5. Welke sport kan jou echt niet boeien?
Waar ik echt geen reet aan vind is motor, auto of paardensport.

6. Sport je liever in de zomer of in de winter?
Beide! Ik vind alle seizoenen van het jaar wat hebben. In de winter wanneer het grauw en grijs is en de damp bij iedere uitademing zichtbaar is, in de zomer wanneer het zonnetje schijnt, de herfst met alle mooie kleuren en de lente met alle mooie bloemenvelden. Alles is perfect als ik ’s ochtends mijn rondje door het polderlandschap of bos maak. Ik moet heel eerlijk bekennen, dat als het echt heel erg koud is ik het niet zo fijn vind om te bootcampen. Omdat je ook met je handen veel in aanraking bent met de grond worden ze heel erg koud.

7. Cardio of Kracht training?
Hier zal ik denk ik nooit tussen kunnen kiezen. Beide vind ik heerlijk en een mooie aanvulling op elkaar. Door krachttraining te doen word ik stabieler, sterker en sneller in cardio. Win win door beide te doen.

denise2
8. Op welke sportieve prestatie ben je het meest trots?
Ik ben het meest trots op de halve marathon die ik vorig jaar oktober heb gelopen. Hier hebben veel trainingsuren, zweet en mentale kracht in gezeten. Nooit gedacht dat ik deze afstand ooit zou kunnen lopen.

9. Hoe motiveer jij jezelf om te blijven sporten?
Nu ik 21 kilo lichter ben (mijn weegschaal doet het al driekwart jaar niet meer, dus het kan best nog wel eens meer zijn) heb ik in de afgelopen drie jaar de gedachte ontwikkeld dat ik NOOIT, maar dan ook NOOIT meer terug wil naar mijn oude gewicht. Ik voelde mij zo ongelukkig in mn fatsuit dat die gedachte motivatie genoeg is. Daarbij vind ik sporten heerlijk en ik hoef mij bijna nooit te motiveren om te gaan, het voldane gevoel en de progress die mijn lichaam erdoor maakt is voor mij reden genoeg om te deur uit te stappen en te gaan!

10. Wat wil je nog bereiken op sportief vlak?
Ik hoop dat ik altijd mag blijven sporten, mijn hele leven lang. Sport is niet iets meer wat ik moet doen, het hoort nu bij mijn leven. Ik wil dit graag behouden. Natuurlijk hoort het verbeteren van mijn PR’s er ook bij, mijzelf steeds een beetje meer uitdagen om een nieuw persoonlijk record neer te zetten geeft mij een goed gevoel. Je lichaam kan meer dan je denkt en dat bewijst het steeds. Zo kan ik sinds vorige week pull ups!! Dit gaf mij een euforisch gevoel, ook hier had ik nooit van gedacht dat ik dit zou kunnen.

denise1
11. Gezond eten, hoe doe jij dat?
Gezond eten is voor mij balans in wat ik eet en de hoeveelheid. Ik ben echt een veelvraat en vroeger nekte mij dit wat betreft het krijgen van overgewicht. Ik heb mijzelf echt moeten leren ‘’normaal’’ te eten. Ik hoef niet perse de pan leeg te eten, iedere avond te snacken of brood te eten tot ik ontplof. Alles met mate is voor mij een manier om gezond te eten. Er zijn dagen dat ik nauw op mijn voeding let, bijvoorbeeld in aanloop naar een wedstrijd of als ik de dagen ervoor veel chocolade heb gegeten (haha). Dan compenseer ik een beetje, eigenlijk helemaal niet goed, want als ik het gewoon bij 1 stukje chocolade had gehouden in plaats van de hele reep dan was dat niet nodig geweest. In mijn dagelijkse voedingspatroon probeer ik veel groenten te eten, in ieder geval bij mijn lunch en avondeten. Fruit voeg ik altijd toe aan mijn ontbijt.

12. Wat is jouw favoriete healthy recept?
Oef goede vraag, want dit zijn er nogal wat! Als ik echt moet kiezen ga ik voor havermoutpannenkoekjes deze maak ik heel vaak. Havermout, ei, water, bakpoeder en kaneel mixen en hup de pan in, wat fruit erbij en klaar. Makkelijk, lekker en voedzaam!

13. Wat is jouw guilty pleasure?
Chocolade!!! Hier kan ik echt niet vanaf blijven. Tony’s Chocolonely caramel zeezout is mijn all time favorite! Maar iedere chocolade volstaat op het moment dat ik drang voel om het te eten 😛
Daarnaast is frozen yoghurt met de daarbij behorende guilty toppings ook 1 van mijn guilty pleasures!

denise
14. Kun je een dag uit jouw voedingspatroon met ons delen?
Ik eet echt iedere dag iets anders, maar hieronder zal ik je een indicatie geven wat ik zou kunnen eten, ik heb hierbij een combinatie van gerechten van afgelopen week genomen of gerechten die ik vaak eet.

Ontbijt: Havermout met fruit of magere kwark met fruit en granola
Tussendoor: fruit of iets wat ik gebakken heb (bijvoorbeeld peanutbutter blondies of scones met zoete aardappel die ik afgelopen week maakte)
Lunch: salade met veel groeten en kip/vis of crougettie met falafel vind ik een heerlijke combi. Het kan ook een meergranen wrap met kip of brood met zalm of pindakaas caramel zijn. Maar net waar ik zin in heb.
Tussendoor: fruit, snack a jack of magere kwark.
Diner: Zilvervliesrijst met vis of kip(gehakt) is echt een winner bij mij met broccoli of boontjes (uit pot van de Lidl, SUPER lekker).
Tussendoor: ’s avonds pak ik eigenlijk nooit iets, wij eten altijd laat waardoor ik het verzadigde gevoel houd totdat ik ga slapen. Maaaaaar, er is 1 hele grote maaaaar, chocolade gaat er ALTIJD in. Ik kan hier in de avonduren erg van genieten en soms zou ik willen dat ik niet zo’n erge honger naar chocolade had 😉

15. Wat is jouw tip voor een gezond en sportief leven?
BALANS! Vroeger hield ik geen maat in wat ik at en at ik gewoon alles waar ik zin in had, all the time. Ik sloeg geen snoepje of gebakje over. Ik heb geleerd dat ik niet altijd alles hoef te eten en dat met balans een keer een taartje of chocolaatje heus wel kan zonder de reus van vroeger te worden.

Tags:
Categorie: Fit & Food met:, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.