Legally-Fit: De voordelen van wandelen

16.07.2016

de voordelen van wandelen
Komende week start de vierdaagse van Nijmegen weer en gaan duizenden mensen 4 dagen lang de blaren op hun voeten wandelen. Maar niet alleen de lopers van de vierdaagse lopen zich suf, dankzij de nieuwe Pokemon Go rage lopen hele volksstammen zich de benen uit het lijf op zoek naar Pokemons. Wandelen heeft onterecht een suf imago, want eigenlijk kent het heel veel voordelen! Vandaag vertel ik je alles over de voordelen van wandelen. 

1. Goed voor hart- en bloedvaten
Door in beweging te zijn wordt je bloedsomloop gestimuleerd en blijft je lichaam actief. Je hart zal er aan gewend blijven om bij inspanning harder te moeten werken en er komt meer zuurstof in je bloed terecht. Wanneer je wekelijks 2,5 uur wandelt heeft het zelfs ook nog een positieve invloed op je cholesterol niveau.

2. Positief voor je afweersysteem
Door regelmatig te gaan wandelen maakt je lichaam meer witte bloedcellen aan. Oke leuk! Denk je misschien, maar witte bloedcellen zijn juist de cellen die je wapenenen tegen virussen en infecties.

3. Vet verbranding
Mocht je in het bezit zijn van een hartslag meter dan kun je van je wandeling ook een grote vet verbranding maken. Hoewel veel mensen denken dat je gigantisch moet zweten om vet te verbranden is niets minder waar. Je hartslag hoeft slechts lichtelijk te stijgen om al in de vet verbrandingszone te komen. Juist met wandelen kom je daar dus gemakkelijk in terecht. Let wel, slenteren telt niet, stevig doorstappen (ongeveer 8 kilometer per uur) is ideaal! Als je de 8 km per uur aan houdt, heb je trouwens ook geen hartslagmeter nodig!

4. Verstevigt je BBB spieren
Door te wandelen verstevig je, je spieren. Door het wandelen zorg je er dus voor dat je beter gevormde billen krijgt, een plattere buik en mooiere benen. Naast de versteviging zorgt wandelen er ook nog eens voor een betere doorbloeding waardoor je ook je cellulitis zal zien verminderen.

5. Vermindert stress
Door te gaan wandelen kun je even helemaal je hoofd leeg maken, helemaal als je in een rustgevende omgeving wandelt zoals het bos. Als je wandelt ben je veel bewuster aan het ademen waardoor er ook meer zuurstof naar je hoofd gaat en je helderder en creatiever kunt denken. Door het leegmaken van je hoofd zul je uiteindelijk merken dat je de dingen beter kunt relativeren en op een rijtje kunt zetten waardoor je uiteindelijk minder stress zult ervaren na het wandelen.

6. Maakt vrolijk
Vorig jaar liep ik samen met mijn vriendinnetje Marisa de 42 kilometer wandeltocht tijdens het Dam tot Dam weekend. – Bekijk hier onze vlog. – Ik kan je verzekeren dat we zelfs na die 42 kilometer nog heel erg vrolijk waren! Dat kan ook wel kloppen want uit onderzoek blijkt dat je niet alleen met hardlopen endorfine aanmaakt, maar ook als je meer dan 40 minuten gaat wandelen. Voor wie niet bekent is met endorfine, die is een stofje dat je gelukkig en vrolijk maakt. Daarnaast veroorzaak het een gevoel van geluk en werkt het tevens pijnstillend. Zit je dus even niet zo lekker in je vel, ga dan lekker wandelen!

7. Goed voor je spijsvertering
Door te gaan wandelen activeer je extra je bloedsomloop. Het activeren heeft als gevolg dat er meer bloed naar je maag en darmen gaat en zij goed hun werk kunnen doen. Heb je veel gegeten en plof je bijna uit elkaar voor je gevoel? Loop dan een rondje en je zult ook direct merken dat je, je een stuk beter voelt.

8. Actief Herstel
Heb je een hele zware training gehad en heb je last van spierpijn? Wandelen is de ideale manier van actief herstel. Doordat je  in beweging bent wordt er meer bloed in je lichaam rondgepompt. Het resultaat is dat afvalstoffen sneller uit je lichaam verdwijnen. Doordat het niet te inspannend is kan je lichaam dus ondertussen gewoon herstellen en put je het niet nog eens uit.

9. Het kost niets en kan overal
Wandelen is een hele makkelijke manier van beweging, je hebt er niets voor nodig bijvoorbeeld. Waar je bij hardlopen nog een goede sport BH en schoenen nodig hebt, is dat bij wandelen minder belangrijk. Je kunt dus zo de deur uit lopen en gaan wandelen. Ook kan het overal! Of je nu in je lunchpauze het een half uur doet, thuis of op vakantie, er is geen plek waar het niet kan.

Tags:
Categorie: Legally-Fit
Vorige post Volgende post

2 reacties

  • Reageer Janneke 18.07.2016

    Het beste is over onverharde paden, liefst dan ook nog op blote voeten, waardoor je beter contact hebt met de aarde, specifieker het aardmagnetisch veld en spanningen afvoert via de aarde. Helaas zijn veel wandelpaden verhard, waardoor dit effect minder is.

  • Reageer Jenn 29.07.2016

    Goed geschreven, wandelen is heerlijk. Maar over het laatste puntje, als je echt afstanden gaat maken zijn goede schoenen wel degelijk heel belangrijk hoor!

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.