Legally-Fit & Food met: Joyce

10.08.2016

Fit & food met: Joyce
Vandaag in de rubriek Fit & Food met: Joyce. Een paar jaar geleden ging bij Joyce de knop om en veranderde ze totaal van leefstijl. Ze is een echte early bird die iedere dag vroeg naast haar bed staat om een workout te doen. Maar naast sporten heeft ze ook ontdekt wat goede voeding doet met haar lichaam en geest. Lees alles over Joyce in Fit & Food met: Joyce.

Fit & Food met: Joyce
Introductie:

Ik ben Joyce, 25 jaar en ik kom uit Nijmegen. In mijn dagelijks leven werk ik als content marketeer bij een culturele uitwisselingsorganisatie en ben ik dus veel bezig met het promoten van onze bijzondere reizen en het leven van alle verhalen van iedereen die in het buitenland zit. Jaloersmakend! Als ik niet aan het werk ben, houd ik heel erg van koken en maak ik ook gezonde maaltijden voor mijn collega’s. Verder blog ik heel graag op mijn persoonlijke lifestyleblog MissCraftsy  waar ik voornamelijk schrijf over food, health en travel, eigenlijk alles wat me in mijn dagelijks leven bezig houdt. Bijna drie jaar geleden ben ik serieus begonnen met gezonder eten en meer sporten. Ik zat niet lekker in mijn vel, zorgde niet goed voor mijzelf en was vaak moe vanwege mijn schildklieraandoening. Ik blogde al wel en zo kwam ik terecht bij fitnessblogs en leerde en las ik heel veel over gezonde voeding en wat dat met je lichaam doet. Langzaam ruilde ik het suikerhoudende fabrieksvoedsel in voor gezonde en natuurlijke voeding en merkte een waanzinnig verschil. Daarna maakte ik kennis met krachttraining, wat ook een openbaring voor mij was omdat ik nu kan zeggen dat ik slanker en fitter ben dan ooit, een gevoel dat ik nooit meer kwijt hoop te raken!

1. Hoe ziet jouw sportweek er uit?
Ik sport meestal 4-6 keer in de week. Ik merkte dat ik sporten na mijn werk, ik kom pas om half 7 thuis, niet voor mij werkte. Als ik gekookt had en op de bank was geploft, was ik te moe voor een goede workout. Nu sta ik elke werkdag om 6 uur op om een half uur te sporten, vaak een kracht/HIIT training in mijn huisje. In het weekend ga ik meestal hardlopen of doe ik een lesje zumba. En vaak wissel ik mijn krachttraining ook af met wat yoga om mijn spieren soepel te houden.

2. Wat vind je de leukste sport om te beoefenen?
Dat vind ik heel erg moeilijk. Ik heb dansen altijd leuk gevonden en zumba is ook geweldig, mijn happy moment. Op dit moment vind ik hardlopen ook heel leuk omdat ik nu heel goed mijn vorderingen merk en blij ben dat het deze keer wel lukt. En wanneer ik dan weer thuis kom met mijn bezwete hoofd, krijg ik echt een euforisch gevoel van “wow ik heb het weer gedaan en echt een hele prestatie neergezet!”

3. Hoelang sport je al?
Ik sport eigenlijk mijn hele leven wel, ik heb gedanst, gevist (blijkt een sport te zijn ;)), aikido gedaan, gezwommen en aquafitness gedaan, maar nooit met heel veel plezier of dedication. Pas toen ik 3 jaar geleden op mijzelf ging wonen en me inschreef bij de sportschool, werd ik eigenlijk verslaafd aan de groepslessen die ze daar aanboden en heb ik daar heel wat uurtjes doorgebracht.

4. Hoe ziet jouw favoriete sport outfit er uit?
Ik sport het liefst in shorts, een fijne sport bh en een sport top. Helaas laat het weer dat niet altijd toe, dus ik vind het ook heel erg fijn om te sporten in mijn Nike leggings.

5. Welke sport kan jou echt niet boeien?
Spinning. Ik heb het een aantal keer geprobeerd, maar ik vind dat gewoon niet zo leuk. Wat overigens best raar is, want ik stap met heel veel plezier op mijn fiets. Waarschijnlijk vind ik dat leuk omdat je dan een wisselende omgeving hebt.

6. Sport je liever in de zomer of in de winter?
Zomer! Hoewel het heel heet kan zijn, vind ik het fijn om mezelf in het zweet te werken. Plus ik ben ook gewoon veel vrolijker en actiever in de zomer J.

7. Cardio of Kracht training?
Hoewel ik gezegd heb dat ik zumba en hardlopen nu heel erg leuk vind, wat cardio is, kies ik hier toch voor kracht. Dat komt omdat ik merk dat ik het meeste baat en resultaten heb gehad met krachttraining en dat ik zonder nooit zover was gekomen.

8. Op welke sportieve prestatie ben je het meest trots?
Ik heb nooit een wedstrijd of zoiets gedaan, wat het meest logisch is om trots op te zijn. Ik denk dat ik gewoon het meest trots ben op mijn doorzettingsvermogen om te gaan sporten, omdat ik het vroeger zo haatte. En vooral met krachttraining. Ik heb ooit twee foto’s naast elkaar gezet waarop ik hetzelfde woog, maar waar ik bij de ene aan krachttraining had gedaan en bij de andere niet. Maar ik leek veel slanker op de foto waar ik krachttraining had gedaan. Toen ik me dat realiseerde, was ik wel waanzinnig trots op mijzelf.

9. Hoe motiveer jij jezelf om te blijven sporten?
Mijn beste tip om gemotiveerd te blijven is door een goed doel voor ogen te hebben. Ik was ooit 20 kilo zwaarder en mijn hoofddoel zal altijd blijven: nooit meer terug naar toen. En eigenlijk heb ik verder niet echt een doel. Op dit moment vind ik het gewoon oprecht leuk om te sporten en voel ik me ook niet goed als ik het te lang niet doe, dus het gaat eigenlijk als vanzelf.

10. Wat wil je nog bereiken op sportief vlak?
Ik zou heel graag nog wat fitter en strakker willen worden, maar ik geloof erin dat dat vanzelf komt als ik zo doorga. Verder hoop ik beter te worden in hardlopen en misschien zelfs ooit wel een wedstrijd te lopen. Ik weet dat ze elk jaar de Marikenloop hebben in Nijmegen, dus wie weet ga ik daar volgend jaar wel aan meedoen!

11. Gezond eten, hoe doe jij dat?
Voor mij werkt het het beste wanneer ik voor mijzelf een weekmenu maak. Sowieso doe ik dat zodat mijn collega’s een maaltijd bij me kunnen reserveren, maar het geeft me ook heel veel rust. Ik ben een echte emotie-eter en zo probeer ik dit in toom te houden, zodat ik weet dat ik genoeg voedingsstoffen binnen krijg.

Fit & Food met: Joyce
12. Wat is jouw favoriete healthy recept?
Qua avondeten vind ik nog steeds groentelasagne erg lekker, maar ik eet zo gevarieerd dat ik elke week wel een favoriet heb haha. Mijn beste gezonde koekjes ooit, vind ik de chocolade koekjes van Amber Albarda. Deze zijn serieus lekkerder dan elk koekje uit de supermarkt die ik geprobeerd heb!

13. Wat is jouw guilty pleasure?
Ehm heb je even? Mij kun je altijd blij maken met ijs en chocolade ;).

Fit & Food met: Joyce
14. Kun je een dag uit jouw voedingspatroon met ons delen?
Ik eet heel gevarieerd, dus elke dag is anders en dit is een voorbeeldje van wat ik ongeveer eet.
Ontbijt: kwark met eiwitpoeder, muscle muesli en fruit
Tussendoor: paprika met huttenkäse
Lunch: couscous salade met groenten, kalkoenfilet en feta
Tussendoor: appel met pindakaas
Diner: Thaise curry met rijst, kip en groenten
Tussendoor: wat kwark

15. Wat is jouw tip voor een gezond en sportief leven?
Creëer een levensstijl dat bij jou past met dingen die uiteindelijk zo automatisch worden dat ze echt een onderdeel vormen van jouw leven. Mensen hikken vaak aan tegen gezonder eten en meer sporten, maar wanneer je stapje voor stapje dingen verbetert ga je ook jouw doelen halen. En neem er je tijd voor. Ik ben nu drie jaar bezig en nog steeds in progress. En dat is helemaal niet erg, want ik geniet elke dag weer, altijd!

Tags:
Categorie: Fit & Food met:, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter