Legally-Food: Over ‘Superfoods’ gesproken – by Shelley

14.08.2016

Superfoods
Als we het internet mogen geloven kunnen we bijna niks meer eten. Er zijn tegenwoordig zo veel quinoa-kutten die beweren dat detoxen dè oplossing is voor alles, daarnaast zijn soja latte’s onmisbaar geworden en als de term biologisch in een gerecht omschrijving niet voorkomt hoeven we het al niet meer. Dikke onzin als je het mij vraagt.
Begrijp me niet verkeerd, iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Kun je niet tegen gluten? Je zou gek zijn als je ze blijft eten. Ikzelf heb al jaren een lactose intolerantie dus ik beperk mijn zuivel inname ook zoveel mogelijk. Met een groene levensstijl en een veganistisch bestaan is ook niks mis, iedereen zijn ding. Nee, ik bedoel hier de grote groep hipsters die tot vorig jaar nog prima met hun bammetjes naar werk gingen, maar nu ineens meegaan in de trend van ‘superfoods’.

Het lijkt wel of gewoon eten tegenwoordig een taboe is geworden. Mede dankzij Instagram moet elke maaltijd eruit zien alsof je in een drie sterren restaurant aan het eten bent. En ja, ik maak me hier zelf ook zeker schuldig aan(#healthyfood, #foodporn). En ja, soms is het ook gewoon heel leuk om een goddelijke maaltijd te delen via social media, maar wat is er eigenlijk mis met een simpele aardappel, portie groente en stukje vlees?
De exotische superfoods vliegen je om de oren en alles moet über healthy zijn natuurlijk. Maar wat maakt een superfood nou eigenlijk tot een superfood? Ik heb het zelf ook geprobeerd hoor; chia zaad, hennep zaad, goji bessen. De meeste van deze tot superfoods bestempelde voedingsmiddelen smaakte echter helemaal nergens naar. Geef mij maar de oude vertrouwde banaan, broccoli en volkoren boterham. Niks mis met dit ‘gewone’ super eten.
Er is zo veel lekker en gezond eten en natuurlijk is experimenteren hartstikke leuk. Zeker als je dan een nieuwe heerlijk recept ontdekt, maar laten we het vooral niet overdrijven. Het is namelijk ook oké als zowel je ontbijt als je lunch uit een boterham met kaas bestaat. Waar het echt om gaat is dat je de juiste balans vindt tussen gezond en ongezond.

Daarom zou ik willen meegeven: eet vooral waar je je goed bij voelt en laat je niet te veel beïnvloeden door de hype. Geniet van die Big Mac als je daar zin in hebt en probeer die goji bessen smoothie ook eens. Wees niet bang voor alle horror verhalen die je op tv ziet of online leest. Gewoon simpel, non instagram-proof eten kan ook gezond zijn. Vind de balans en kijk wat voor jou werkt. Bovendien, wie houdt er nou niet van een witte boterham met hagelslag?!
Ik ben echt dol op gefrituurd en ongezond eten. Toch weet ik dat het niet heel handig is om elke dag een zak patat naar binnen te werken. Ik probeer er dan ook steeds beter op te letten, maar dat kan best lastig zijn. Dankzij het internet zijn er honderden duizenden meningen, artikelen en onderzoeken die allemaal iets anders beweren. Als je die allemaal zou lezen, eet je uiteindelijk niks meer en dat is alles behalve gezond.

Probeer te kijken naar wat voor jou werkt. Ik weet bijvoorbeeld dat ik niet zo goed tegen vettig varkensvlees kan en ook zuivel is voor mij helaas een probleem. Ik krijg er een hele slechte huid van en een heel erg opgeblazen gevoel. Door zelf een beetje te ontdekken

Tags:
Categorie: Food, Legally-Food
Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.