Legally-Fit & Food met: Bo

21.09.2016

0c5a3442-001
In deze fit & food met: Bo. Deze sportieve dame uit Haarlem traint momenteel voor de marathon van New York die ze voor KiKa gaat lopen. Maar naast al dat hardlopen is Bo ook regelmatig in de sportschool te vinden en doet ze aan Bikram Yoga. Bij deze sportieve manier van leven past ook een gebalanceerd en gezond voedingspatroon met bijvoorbeeld havermout pannenkoekjes. Lees alles over Bo, haar sporten, motivatie en voeding in Fit & Food met: Bo.


Introductie:

Hi! Een korte introductie! Ik ben Bo, ik ben afgelopen kerst 30 geworden, ik woon in hartje Haarlem en ben geїmporteerd uit het zonnige zuiden > Breda. Ik werk als HR Support Officer in Amsterdam en in de weekenden sta ik nog wel eens achter de bar in de Belgische kroeg van mijn vader. Ik krijg heel veel energie van reizen, van dansen op festivals én van sporten. Ik kan wel zeggen dat ik op dit moment fitter ben dan ooit.. En dat op mijn 30e

Momenteel is Bo aan het trainen voor de Marathon van New York. Niet alleen is het haar eerste marathon en is het al een doel op zich om 42,2 kilometer te lopen, ze doet het ook nog eens voor een goed doel, KiKa. Bo heeft haar naam verbonden aan Kika en traint niet alleen keihard maar maakt zich ook hard voor dit geweldige doel. Je kunt Bo natuurlijk steunen doormiddel van een donatie of door komende zaterdag, 24 september, mee te doen met de bootcamp die ze voor dit doel organiseert.

1. Hoe ziet jouw sportweek er uit?
Ik loop 3x per week hard; een techniek-/intervaltraining, een lange duurloop (20 à 25 km) en een hersteltraining. Daarnaast ga ik graag naar Bikram Yoga om de stijfheid van het hardlopen een beetje tegen te gaan en naar de sportschool om wat extra kracht op te bouwen in benen en core. Ik houd ervan als sporten complementair zijn aan elkaar.

2. Wat vind je de leukste sport om te beoefenen?
Ik vind juist de combinatie van verschillende sporten zo lekker! Ik zou nooit maar één ding kunnen doen; ik heb meer prikkels nodig. En de diverse sporten brengen me ook elk weer een ander soort voldoening. Zo word ik van Bikram Yoga leniger en heb ik gevoel dat ik mijn lichaam als het ware reinig door het vele zweten in de intense hitte. En met het hardlopen is het tof om te merken dat je benen sterker worden en je steeds langere afstanden kunt lopen. Dat maakt me trots!

3. Hoelang sport je al?
Ik sport al mijn hele leven. De rode draad in mijn sportcarriѐre is zwemmen, maar ik heb daarnaast altijd nog andere sporten beoefend (majorette, streetdance, turnen, spinning, fitness).

0c5a3202-001
4. Hoe ziet jouw favoriete sport outfit er uit?
Het liefst sport ik in een kort broekje en een topje. Lekker luchtig. Ik kan het heel benauwd krijgen van mouwen, vooral als ik binnen sport. Mijn haar moet altijd strak achterover zitten, vaak met een haarbandje. Ik verbaas me altijd over meiden die kunnen sporten met los haar.

5. Welke sport kan jou echt niet boeien?
Golf. Niet leuk om naar te kijken en het trekt me ook totaal niet om te doen. Als ik sport wil ik dat het direct effect heeft op mijn lichaam en/of mijn conditie.

6. Sport je liever in de zomer of in de winter?
Zomer! Zonder twijfel. De zomer geeft me energie. In het zonnetje hardlopen door de duinen en over het strand, een lekker kleurtje opdoen; ik word daar heel gelukkig van. In de winter kruip ik liever in mijn coconnetje. Maar.. summer bodies are made in winter! Dat is waar de discipline om de hoek komt kijken.

downloads17
7. Cardio of Kracht training?
De laatste anderhalf jaar ligt mijn focus voornamelijk op cardio (zwemmen, hardlopen, fietsen). Maar als ik echt moet kiezen delft cardio het onderspit. Wat ik zo heerlijk vind aan krachttraining is dat je heel gericht aan je lichaam kunt werken, het echt kunt finetunen. Ik houd van die efficiёntie. Dat mis ik nu wel een beetje. Hoewel het zwemmen mijn lichaam door de jaren heen ook mooi geshaped heeft; ik ben blij met met mijn armen, schouders en rug. Dus het kán wel met cardio.

8. Op welke sportieve prestatie ben je het meest trots?
Het meest trots ben ik op het feit dat ik vorige zomer in Barcelona gefinisht ben op de triathlon olympic distance! 1,5 km zwemmen in de Middellandse zee, 40 km fietsen en 10 km hardlopen. In 4 maanden tijd ben ik klaargestoomd voor dit avontuur met amper een achtergrond in hardlopen en nul ervaring op een racefiets. If you believe it, you can achieve it.

9. Hoe motiveer jij jezelf om te blijven sporten?
Door mezelf doelen te blijven stellen, het liefst ambitieuze doelen. Een ticket boeken naar Barcelona omdat je je hebt ingeschreven voor een kwart triathlon is een behoorlijke commitment om aan te gaan. Voor mijn gevoel is falen dan al geen optie meer. Daarnaast heb ik een personal trainer met wie ik 1x per week samen train; de ‘verantwoording’ die ik aan hem moet afleggen helpt me ook heel erg om consequent te blijven in mijn trainingen. En ik wil cheesecake kunnen blijven eten, zie ‘guilty pleasures’.

schermafbeelding-2016-09-20-om-20-46-15
10. Wat wil je nog bereiken op sportief vlak?
Finishen op de New York City Marathon! Sinds 8 maanden onderdeel van mijn bucketlist; over ambitieuze doelen gesproken. Nog maar een paar weken en dan loop ik te shinen in ‘the city that never sleeps’! Extra speciaal is dat ik de marathon loop voor Stichting KiKa en inmiddels al duizenden euro’s heb opgehaald voor dit fantastische doel. Om geld op te halen organiseer ik bijvoorbeeld ook Bootcamp trainingen in Haarlem; feel free to sign up!!
11. Gezond eten, hoe doe jij dat?
Ik doe dat vooral op gevoel. Ik heb in de aanloop naar de triathlon en de marathon een aantal afspraken met een voedingsdeskundige gehad. Ik heb van haar veel tips & tricks gekregen, maar ik pas niet alles toe. Het moet in mijn leven, in mijn lifestyle passen. Ik ben geen keukenprinses, ik neem weinig tijd om te koken, foodtracking is mij onbekend en je hoeft op mijn Instagram geen aantrekkelijke #foodporn foto’s te verwachten. Ik probeer op zondag vaak al wat dingen voor te bereiden voor de komende week, zoals een bananenbrood, een groenteomelet met tonijn, of een broccolisoepje. Dat geeft me een gevoel van rust. Maar als dat niet lukt: so be it. Dan maar een tosti.

12. Wat is jouw favoriete healthy recept?
Ik ben gek op havermoutpannekoekjes. Supergezond en ze zorgen voor een stabiel energieniveau. Mijn standaard ontbijt op wedstrijddagen

13. Wat is jouw guilty pleasure?
Met stip op 1: mijn homemade cheesecake. Verder maak je me ook intens gelukkig met een warme stroopwafel van de markt, verse brownies en een Magnum White. Onder andere.

downloads18
14. Kun je een dag uit jouw voedingspatroon met ons delen?
Ontbijt :2 speltcrackers met biologische gerookte kipfilet, avocado en wat plakjes tomaat. Voor het ontbijt neem ik altijd een schepje glutamine, wat ik oplos in wat appelsap, een multivitamine en extra vitamine c.
Tussendoor: Pita tosti met pesto, tomaat, kaas, chorizo en peper.
Lunch: Salade met gerookte kip, spinazie, cherrytomaatjes, sperzieboontjes, pijnboompitjes en geraspte manchego.
Tussendoor: Havermout pannenkoeken.
Diner: Volkoren speltpasta met spinazie, tonijn, zongedroogde tomaatjes en wat roomkaas.
Tussendoor: 2 plakjes versgebakken bananenbrood en voor het slapengaan weer een schepje glutamine.

15. Wat is jouw tip voor een gezond en sportief leven?
You don’t get the ass you want by sitting on it. Als je iets graag wilt, dan zul je daar tijd en energie voor moeten vrijmaken. Maar zoek altijd naar een mooie balans, anders houd je het niet vol.

Tags: , , , , ,
Categorie: Fit & Food met:, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter