Legally-Fit: Je gezonde lifestyle oppakken na de vakantie

06.09.2016

Je gezonde lifestyle oppakken na de vakantie
Na heerlijk te hebben genoten op vakantie van al het lekkers is het tijd voor een reality check. Na al dat heerlijke eten, de ijsjes, wijntjes en met weinig beweging is het een grote stap om weer terug te gaan naar een gezonde lifestyle. Hoe doe je dat nu, je gezonde lifestyle oppakken na de vakantie?  Hoe zorg je nu dat die overgang enigszins soepel verloopt? Ik vertel het je vandaag. 

Is het echt een lifestyle waar jij je prettig bij voelt?

Waar ik mee wil beginnen is met jou de volgende vraag te stellen.  Is de gezonde lifestyle die je hebt, ook echt een liftestyle is of een patroon dat je met lichte dwang volgt?
Ik dacht altijd dat het gezonde eten, het hardlopen en veel water drinken dingen waren die ik deed omdat ik het gevoel had dat ik die dingen moest doen. Vaak genoeg droom ik namelijk over patat met saté saus, repen chocolade en met enige regelmaat een kroket. Ik ontzeg ze mezelf meestal. Hardlopen eigenlijk idem. De smoesjes die ik mezelf vertel om niet te gaan zijn soms hilarisch. Ja, ook ik moet mezelf vaak genoeg naar buiten slepen om te gaan lopen om te gaan lopen. Waarom ik dan toch ga? Omdat ik het gevoel heb dat ik moet gaan om gezond en fit te zijn. Dezelfde reden als waarom ik dat patatje met saté saus bij de snackbar laat staan die 2 keer in de week dat ik er eigenlijk wel heel veel zin in heb.

Het is om die reden dat ik dacht in de vakantie helemaal los te gaan. Ik zou echt niet op gaan letten met eten en hardlopen? Alleen in New York of als ik echt zin had. Het verbaasde mezelf dan ook dat ik automatisch, zonder er ook maar bij na te denken, vrijwel altijd voor de gezonde keuze op de kaart koos. Ik verkoos een bakje yoghurt met fruit boven pancakes. Ik verkoos een salade voor een Mexicaanse schotel, ik verkoos de lichtere ice tea boven frappuchino’s en dronk liters water.

Op dag twee van de vakantie moest en zou ik gaan hardlopen. Ik ging vroeg mijn bed uit en liep 6 kilometer alleen door Boston. Zo ging het vaker in de vakantie. Die niet te onderdrukken behoefte om te gaan hardlopen. Was het niet zo geweest dat we dagelijks een druk programma hadden, dan was ik nog veel vaker gegaan.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat voor mij de overgang tussen de vakantie en de reality klein was. Er zit meer ritme en regelmaat in mijn leven thuis en heb minder verleidingen, maar heel anders eten doe ik nu eigenlijk niet. Zolang je dus een lifestyle hebt waar je, je goed bij voelt zal het geen overgang zijn van vakantie naar reality. De overgang van vrij naar werken natuurlijk daargelaten, want die moeten we ook niet onderschatten.

Zorg voor een vast ritme

Op vakantie heb je geen vast ritme, je staat op wanneer het je uit komt, je gaat eten wanneer het je uit komt. Stiekem is het juist ook zo fijn aan het hebben van vakantie, dat je geen vast ritme hebt. Het hebben van een vast ritme is echter wel een goed hulpmiddel bij het oppakken en vasthouden van een gezonde lifestyle. Zorg dat als je terug komt van vakantie dat je snel weer dat vaste ritme oppakt. Het is voor je lichaam heel fijn om ongeveer om dezelfde tijd op te staan, te eten en te gaan slapen. Het klinkt heel saai, maar het is het meest rustgevende voor je lichaam.

Daarnaast hoort bij een vast ritme ook het inplannen van sportactiviteiten op een vaste dag. Als jij iedere week in je agenda een paar vaste dagen blokt, heb je een houvast en is het makkelijker om daar je ook aan te houden.

Probeer nieuwe recepten

Als je in de vakantie je te buiten bent gegaan aan al dat lekkers is het soms juist heel fijn om weer lekker gezond te kunnen eten. Sommige vinden het juist moeilijk om weer gezond te eten. Hoe dan ook, je zult anders gaan eten als je terug komt van vakantie. Dat gezond eten heel lekker en leuk kan zijn moet je soms weer even opnieuw gaan ervaren. De manier om weer plezier te vinden in lekker eten is door nieuwe lekkere gezonde recepten te gaan proberen. Varieer lekker met heel veel verschillende recepten en verval niet gelijk in je standaard recepten.

Probeer een nieuwe sport

In het verlengde van nieuwe recepten ligt ook het proberen van een nieuwe sport. Na de vakantie is het tijd om weer fris opnieuw te gaan beginnen. De makkelijkste manier om te gaan sporten is door iets te doen wat je leuk vindt en wellicht heb je op vakantie wel iets gevonden dat je heel erg leuk lijkt. Of wellicht heb je eindelijk de moed gevonden iets anders te gaan doen. Misschien wil je, je wel eindelijk bij een hardloopgroepje aansluiten. Wat je ook leuk lijkt, net na de vakantie is het moment om iets nieuws te gaan doen. Misschien heb je dan wel niet de motivatie om weer snel strak in je bikini te hoeven gaan maar doe het vooral omdat je het leuk vindt.

Stel jezelf een doel

De beste manier om jezelf tot iets te motiveren is door jezelf een doel te stellen. Een stok achter de deur. Wil jij die halve marathon lopen bijvoorbeeld, dan is dat voor jou de stok achter de deur om te trainen en je voeding op aan te passen. Misschien wil je wel 5 kilometer kunnen lopen, 100 baantjes kunnen zwemmen of gewoon 5 kilo afvallen. Wat je doel ook is, maak je doel SMART. SMART betekent dat je doel specifiek, meetbaar, activerend, realistisch en tijdgeboden is. Vaak helpt het ook een beloning aan je doel te koppelen. Bijvoorbeeld; als ik 5 kilometer kan hardlopen koop ik nieuwe sportschoenen.

Ik hoop dat je met deze handvaten makkelijker je oude vertrouwde gezonde lifestyle weer op kunt pakken na de vakantie of dat je er juist mee begint. Na ieder vakantie begin je toch weer een beetje opnieuw, dus er is geen beter moment om te starten. 

Tags: , , , , ,
Categorie: #Legallyfit, Health, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter