Legally-Fit & Food met: Annemieke

05.10.2016

 Fit & Food met: Annemieke
Iedere woensdag vraag ik een inspirerende sporter het hemd van het lijf in de rubriek Fit & Food met. Vandaag in de rubriek Fit & Food met: Annemieke. Niet 1, niet twee, maar al 3 marathons heeft ze op haar naam staan. Naast hardlopen is ze ook gek op CrissFit, doet ze aan yoga en springt ze met regelmaat of haar wielrenfiets of mountainbike. Lees alles over Annemieke in Fit & Food met. 

Introductie:
Hi, mijn naam is Annemieke, ik ben 27 en woon in Utrecht. Ik houd van hardlopen & CrossFit. Ben gek op good food & marathons. Kan niet zonder koffie & (positieve) energie. Zoek dagelijks naar de combi van inspanning & ontspanning. Geef de voorkeur aan high heels maar loopt het liefst op All Stars. Spring iedere dag vol energie uit mijn bed bij de gedachte dat mijn hond & kat beneden op me zitten te wachten. Maak elke ochtend een ander ontbijt en kan er die avond ervoor al naar uit kijken. Heb een haat-liefde verhouding met mijn iPhone, social media & nons-stop binnenkomende mail  omdat het leven om je heen zoveel mooier is dan je op je schermpje ziet. Werk in de jeugdgezondheidszorg als verplegingswetenschapper, heb daarnaast onlangs een opleiding tot sportpsychologie & bootcamp trainer afgerond en blog in mijn vrije tijd hierover op ANNEAU1989.com.

shoot-forte-fotografie-anneau1989

  1. Hoe ziet jouw sportweek er uit?
    Ik sport het liefst elke dag, maar plan soms ook bewust een rustdag in. Ik ga minimaal 3x in de week hardlopen en doe sinds enkele maanden ook 2x in de week aan CrossFit. Soms plan ik nog een lesje yoga in of ik spring op mijn wielrenfiets of mountainbike voor een rondje racen. Sporten is voor mij echt een uitlaatklep waar ik mijn energie in kwijt kan en waar ik tegelijkertijd veel energie van krijg. Dat in combinatie met trainen voor een doel maakt dat ik meerdere keren per week ga sporten.
  2. Wat vind je de leukste sport om te beoefenen?
    Hardlopen. Ik kan echt niet zonder. Sinds ik drie jaar geleden mijn eerste marathon liep ben ik het hardlopen nog leuker gaan vinden. Van snelle rondjes tot lange duurlopen, de buitenlucht, even mijn hoofd leeg maken en telkens weer die grens opzoeken en verleggen vind ik waanzinnig. Ik ben nu in training voor mijn vierde marathon en denk alweer aan een volgende uitdaging.
  3. Hoelang sport je al?
    Van kind af aan. Ik ben in een sportieve familie opgegroeid met ouders en twee broers die ook verschillende marathons hebben gelopen. Het is me dus een beetje met de paplepel ingegoten. Ik heb eerst jaren gehockeyd. Toen ik ging studeren ben ik daarmee gestopt en heb ik verschillende andere sporten ontdekt, waaronder klimmen & boulderen, wielrennen, yoga, CrossFit en hardlopen.
    shoot-forte-fotografie-anneau1989-i
  4. Hoe ziet jouw favoriete sport outfit er uit?
    Tights <3 Los shirtje erboven, fijne sport BH en ready to go.
  5. Welke sport kan jou echt niet boeien?
    Ik vind het leuk om zelf te sporten, maar houd er ook van om naar te kijken. Zoals laatst bij de Olympische Spelen. Topsporters volgen in hun strijd om goud. Ik heb niet echt een sport die me totaal niet boeit.
  6. Sport je liever in de zomer of in de winter?
    Liefst in de winter. Ondanks dat ik een enorme koukleum ben, vind ik die frisse wind tijdens het sporten juist heel fijn. In de zomer kan het soms zo warm en benauwd zijn dat je als je de deur uit stapt al bezweet bent. Mag ik er ook een combi van maken? Dan ga ik voor de frisse wind van de winter en het lekkere zonnetje van de zomer.
    anneau1989-sport
  7. Cardio of Kracht training?
    #nevernotrunning. Cardio dus.
  8. Op welke sportieve prestatie ben je het meest trots?
    Op mijn sub4.00h tijdens de Rotterdam marathon. Mijn eerste marathon liep ik in 4.17, mijn tweede in 4.00 en afgelopen jaar finishte ik in 3.55. Jezelf een doel stellen en het vervolgens ook halen is echt waanzinnig. Van het 30km-punt tot het 38km-punt kreeg ik het ontzettend zwaar, maar op de een of andere manier kreeg ik een boost energie toen ik merkte dat ik het ging halen. Ik kan me de Coolsingel en het zien van familie en vrienden na de finish nog goed herinneren. Dat moment, dat gevoel, ik zou er zo weer 42km voor lopen. 😉
  1. Hoe motiveer jij jezelf om te blijven sporten?
    Ik hoef mezelf niet echt te motiveren. Als ik niet ga sporten merk ik dat zelf aan mijn energie. En anderen merken het aan mijn humeur, heb ik van horen zeggen. 😉 Sporten maakt dat ik meer energie heb, lekkerder in mijn vel zit en kan eten wat ik wil. En dat werkt motiverend. Daarnaast vind ik het hebben van een doel echt een must qua motivatie. Dat maakt dat ik nog makkelijker ga sporten en meer geef tijdens een training.
  2. Wat wil je nog bereiken op sportief vlak?
    De Iron Man (lange afstand triatlon: 3,86km zwemmen, 180km wielrennen, 42km hardlopen) lijkt me echt een enorm gave uitdaging. Maar dat is niet iets wat je zo even doet. Net als het beklimmen van de Mount Everest. Ook een extreme uitdaging die me waanzinnig lijkt. Maar of beide er ooit van komen? Tot nu toe houd ik het nog even bij een marathon lopen, met bijv NYC, Berlijn en Parijs op de wishlist.
    sportvoeding-anneau1989
  3. Gezond eten, hoe doe jij dat?
    Mezelf alles gunnen, maar wel met mate. Ik houd echt good food en ontzeg mezelf niks, maar ik probeer wel op te letten wat en hoeveel ik eet. Ga ik een keer los qua eten en drinken, dan let ik daarvoor of daarna een beetje extra op mijn voeding. In mijn ogen is 100% gezond eten niet haalbaar, geniet gewoon en “snoep verstandig”.
  4. Wat is jouw favoriete healthy recept?
    Havermout met amandelmelk klaar gemaakt. En daarop een schepje notenpasta, stukjes banaan, verse noten en geraspte (pure) chocola. OK misschien niet écht gezond, maar wel mijn favoriete recept vol energie. Dit is bijv mijn ontbijt waar ik meerdere marathons op het gelopen.
  5. Wat is jouw guilty pleasure?
    Een glas rode wijn met een borrelplankje vol verschillende kazen. Of koffie met verse slagroom en een brownie met noten.
    downloads19
  6. Kun je een dag uit jouw voedingspatroon met ons delen?
    Ontbijt – Mijn favoriete ontbijt is mijn “power” ontbijtje met havermout, notenpasta, pure chocola, kokos en noten.
    Tussendoor – Eierkoek.
    Lunch – Rijstwafels met avocado, zalm en ei.
    Tussendoor – Appel in stukjes met honing, noten en kaneel.
    Diner – Liefst een goed gevulde salade of verse pasta.
    Tussendoor – Ligt eraan of ik nog ga sporten. Na het sporten eet ik vaak nog iets van kwark met fruit.
  7. Wat is jouw tip voor een gezond en sportief leven?
    Ik ben zowel in mijn werk als in mijn vrije tijd veel bezig met het enthousiasmeren van anderen tot een gezonde leefstijl. In mijn ogen moet je voorkomen dat je ongelukkig wordt door ongezonde keuzes die je maakt waardoor je misschien denkt “had ik maar”. Hoe je een gezond en sportief leven in vult is helemaal aan jezelf, vergelijk jezelf dan ook niet met anderen maar ga na waar jij je goed bij voelt.  Wat zijn jouw doelen op gezond en sportief gebied en probeer hier op een zo makkelijk mogelijke manier aan te werken. Een gezond en sportief leven hoeft helemaal niet moeilijk te zijn.  Maak het leuk en zorg dat het je positieve energie oplevert. Doe waar jij je gelukkig bij voelt en als je dat iedere dag doet, heb je volgens mij de succesfactor te pakken.
Tags: , ,
Categorie: #Legallyfit, Fit & Food met:, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

1 reactie

  • Reageer Roos 06.10.2016

    Leuk om te lezen en prachtige foto’s!

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.