Legally-Fit & Food met: Charlotte van Fit met Charlotte

12.10.2016

Fit & Food met: Charlotte

Iedere woensdag vraag ik een inspirerende sporter het hemd van het lijf in de rubriek Fit & Food met. Vandaag in de rubriek Fit & Food met: Charlotte van de blog Fit met Charlotte. Naast haar fulltime job heeft ze een blog waar ze schrijft over haar leven, de struggles die een intolerantie of allergie met zich mee brengt en hoe je fit blijft. Vandaag lees je alles over Charlotte in Fit & Food met: Charlotte.

Introductie:

Hoi! Mijn naam is Charlotte en je kent me misschien wel van mijn blog en Instagram: Fitmetcharlotte. Ik ben 29 jaar oud en ik kom uit Dieren, dat is een plaatsje vlakbij Arnhem. Naast mijn fulltime job in de gesloten jeugdzorg besteed ik uiteraard ook veel uurtjes in mijn website, waar ik regelmatig blogs deel. Vanuit hier probeer ik een inspiratiebron te zijn voor mensen met of zonder intoleranties. Op mijn blog kun je dan ook heerlijke gluten- én lactosevrije receptjes vinden en kun je onder andere lezen hoe mijn traject verloopt bij de orthomoleculaire arts op weg naar een klachtenvrij lichaam! Het afgelopen jaar heb ik gestudeerd voor gewichtsconsulent en nu is het enkel nog wachten op de beoordeling voordat ik helemaal klaar ben!

Door het traject bij de orthomoleculaire arts heb ik afgelopen juni mijn glutenallergie ontdekt en sindsdien ben ik niet meer zo fit. Met vallen en opstaan probeer ik mijn conditie en algehele ‘kracht en fitheid’ weer terug te krijgen. Dat gaat niet altijd even gemakkelijk en het is vooral mijn lijf wat daarbij protesteert. Maar op dit moment heb ik het hardlopen weer ontdekt. Iets waar ik een aantal jaar geleden ook mee ben begonnen en vanuit daar heb ik stap voor stap kunnen uitbreiden. Ik heb dus goede hoop! En opgeven, is sowieso geen optie, want daarvoor vind ik sporten veel te leuk.

Vind je het leuk om eens een kijkje te nemen op mijn website of Instagram, een lekker recept te maken of om eens te lezen over mijn traject bij de orthomoleculaire arts? Dat kan allemaal via de volgende link: www.fitmetcharlotte.nl  natuurlijk ook via Instagram.

1. Hoe ziet jouw sportweek er uit?
Mijn sportweek is iedere week anders. De ene week voel ik me fitter dan de andere week, wat dus ook van invloed is of ik kan gaan sporten. Aan mijn wil ligt het niet, dan zou ik 3-4 keer per week in de sportschool te vinden zijn, zoals een jaar geleden. Soms enorm frustrerend kan ik je vertellen, want sporten plannen zit er voor mij absoluut niet in. Helaas is het nu even niet anders. Mijn lichaam vraagt nu om meer rust, om op andere gebieden te kunnen herstellen.

Op dit moment heb ik het hardlopen weer herontdekt, en dat doe ik nu 3 keer per week. Waar ik kan bezoek ik ook de sportschool voor een groepsles Grit of bodypump of een krachttraining.

2. Wat vind je de leukste sport om te beoefenen?
Dat is zonder twijfel krachttraining. Onlangs heb ik dus ook de groepslessen ontdekt, en daar heb ik ook veel plezier van. En op het moment loop ik weer hard, wat ik heerlijk vind om na een werkdag mijn hoofd leeg te maken. De combinatie van deze sporten maakt het juist leuk, lekker veel afwisseling!

3. Hoelang sport je al?
Ik ben begonnen met intensief sporten voor het herstel van mijn hernia. Dat was in 2014. Daarvoor heb ik van alles en nog wat gedaan, squash, dansen, hardlopen. Maar ik hield het helaas nooit lang vol. Sinds het herstel van mijn hernia heb ik de smaak van sporten en gezonde levensstijl helemaal te pakken!

4. Hoe ziet jouw favoriete sport outfit er uit?
Dat is toch wel een lange tight, een lekker los sportshirt en uiteraard een sport-bh!

5. Welke sport kan jou echt niet boeien?
Voetbal! Nooit gekund, zet mij dus niet in het veld J

downloads
6. Sport je liever in de zomer of in de winter?
Ik sport liever in de winter, mede omdat mijn sportschool geen airco heeft. Maar ook omdat ik van de seizoenen herfst en winter hou. Er zit voor mijn gevoel meer zuurstof in de lucht. Als het koud is, heb ik meer zin om lekker warm te trainen! Ook zijn de dagen donker en guur, dus vind ik het minder moeilijk om de sportschool in te duiken.

7. Cardio of Kracht training?
Krachttraining!

8. Op welke sportieve prestatie ben je het meest trots?
Zonder twijfel; de revalidatie van mijn hernia! Dat proces ging echt met vallen en opstaan. Keihard trainen en soms denken dat het nooit meer goed komt. Maar het is me gelukt!

9. Hoe motiveer jij jezelf om te blijven sporten?
Dat gaat eigenlijk vanzelf, ik heb er juist moeite mee dat mijn lijf soms heel erg tegenwerkt en dat ik daardoor niet kan sporten. Dat ik soms zo moe ben, hoofdpijn ben, koos energieloos en een opgeblazen buik heb. Terwijl mijn verstand zin heeft om lekker te trainen. Ik ben dus erg blij als ik weer lekker heb kunnen sporten. Wat voor andere zo vanzelfsprekend is, geniet ik dubbel zo hard van mijn work-out.

10. Wat wil je nog bereiken op sportief vlak?
Ik zou mijn oude conditie terugwillen en mijn spierkracht van een jaar geleden, voordat ik mijn lactose intolerantie en glutenallergie ontdekte. Weer een fit gevoel en lichamelijk weer krachtig, sterk en lekker in je vel zitten!

11. Gezond eten, hoe doe jij dat?
Met heel veel, héél veel groente en fruit en zo regelmatig mogelijk eten. Op tijd eten is voor mij nog een dingetje, want ik kan nog wel eens te lang doorwerken. Dan moet ik echt stoppen en eerst wat te eten maken.

12. Wat is jouw favoriete healthy recept?
Dat is een lastige, want ik heb veel heerlijke favoriete recepten. Op dit moment is dat een heerlijke salade met veel groente en gebraden kip (die komt overigens binnenkort online op mijn blog) én voor diner deze heerlijke zoete aardappel quiche! Zo vol van smaak en je zit er lekker vol van!

13. Wat is jouw guilty pleasure?
Mijn guilty pleasure is dat ik echt héél véél guilty pleasures heb J. Van chocola, tot snoep, hartige hapjes. Je kunt het zo gek niet bedenken en je maakt mij er blij mee. Ik lust werkelijk alles.

downloads1
14. Kun je een dag uit jouw voedingspatroon met ons delen?

Ontbijt: Mijn ontbijt bestaat vaak uit een bakje granola met vers fruit en soja yoghurt. Als ik daar niet voor kies, dan heb ik wel een lekker havermoutje gemaakt.

Tussendoor: Tussendoortjes kunnen heel erg wisselen maar ik ben toch wel erg fan van bananenbrood. Grappig wat een aantal jaar geleden kon je mij hier helemaal niet wakker voor maken. Nu is het niet meer te missen. En zo makkelijk om het van te voren klaar te maken. Mijn favoriete bananenbrood staat op mijn blog: met pecannoten en bosbessen!

 

Lunch: Mijn favoriete lunch is toch wel een goedgevulde salade met gerookte zalm, zongedroogde tomaatjes en lekker veel sla. En als je denkt dat je er niet vol van zit, dan heb je het mis! Gewoon een goede bak opscheppen en meenemen naar je werk! Heerlijk.

Tussendoor: Mijn 2e tussendoortje bestaat vaak uit een stuk fruit met een lekkere reep. Van Eat Natural of van Nakd. Handig en ze zijn erg lekker!

Diner: In de avond maken we uiteraard iets lekkers, gezond maar bovenal iets wat goed vult. Ik hou niet zo van een honger gevoel in de avond en dat voorkomt ook snaaien later op de avond. Deze zoete aardappel quiche is daar een heel goed voorbeeld van!

Tussendoor: ’s avonds drink ik lekker thee op de bank en eventueel een lekker koekje erbij. In een gezonde levensstijl kan dat namelijk prima. Als ik nog trek heb, pak ik een rijstwafel met wat pindakaas of een bakje soja yoghurt met kaneel en noten.

15. Wat is jouw tip voor een gezond en sportief leven?
Probeer op zoek te gaan naar iets dat werkt voor jou en neem niet over wat je hebt gezien bij een ander of wat je ergens gelezen hebt. De mogelijkheid bestaat namelijk dat je van een koude kermis thuis komt, als je erachter komt dat wat je probeerde helemaal niet bij jou past. Jouw lichaam spreekt een taal die jij het beste begrijpt. Probeer hier dan ook zo goed mogelijk naar te luisteren. Sport niet als je lichaam aangeeft dat het rust nodig heeft, maar probeer zo mogelijk een andere manier van bewegen die op dat moment beter bij je past. Eet zoveel mogelijk gezond en bovenal genoeg, want je lichaam en voldoende voedingsstoffen nodig om zo goed mogelijk te kunnen functioneren. Laat staan als je lichaam bezig is met herstel. Ga dus op zoek naar hetgeen waar jij je goed bij voelt en waar jij het voor in ieder geval een lange periode bij vol kunt houden, want een gezonde levensstijl creëer je niet in 1 dag, maar gaat stap voor stap.

Liefs,

Charlotte

Tags: , ,
Categorie: Fit & Food met:, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter