Legally Fit & Food met: Aline

04.01.2017


In de rubriek fit & food met: heb ik deze week de 29-jarige Aline te gast. Al haar hele leven is ze sportief, van ballet tot turnen en paardrijden. Een heftige gebeurtenis is haar leven zorgde er voor dat ze begon met hardlopen en hielp haar door deze moeilijke tijd heen. Lees vandaag alles over Aline met de bekende 15 vragen in Fit & Food met: Aline.


Introductie:

Ik ben Aline, 29 jaar en woon samen met mijn vriend in Apeldoorn. Naast mijn studie en werk loop ik met regelmaat hard. In februari ga ik op een afstudeerstage en hoop ik van de zomer klaar te zijn met mijn studie voor leerkracht basisonderwijs. Ik ben mijn hele leven altijd al sportief geweest. Als kind zat ik op ballet, turnen en paardrijden. Hardlopen doe ik nog niet zo heel lang. Vlak nadat mijn moeder plotseling overleed in de zomer van 2014 ben ik begonnen met hardlopen. Het hardlopen heeft mij geholpen om met mijn rouw om te gaan. Het voelt goed om sportief te zijn. Ik ben niet bewust bezig met fit zijn, maar het is natuurlijk een fijne bijkomstigheid. Op Instagram ben ik beter bekent als runforfun_aline. Ik loop hard omdat ik het leuk en fijn vind. Een PR is leuk, maar zeker niet mijn doel bij het hardlopen. Ik eet graag gezond en dat vind ik ook lekker, maar daarnaast ben ik ook een enorme snoepkont en kan ik maar moeilijk afblijven van chips, snoep en chocolade. Gelukkig loop ik genoeg kilometers om het er weer af te lopen. Mijzelf iets ontzeggen doe ik niet meer. Ik wil alles kunnen eten, maar wel met mate. Dat is mijn ‘geheim’ om slank en fit te blijven.


1. Hoe ziet jouw sportweek er uit?

Ik ben sinds maandag 19 december weer begonnen met een schema voor de marathon van Rotterdam in April 2017. Mijn schema kan je vinden op mijn site. Maandag is voor mij een rustdag. Zondag loop ik namelijk altijd een lange duurloop en als ik iets heb geleerd tijdens mijn eerste marathontrainingen is dat rust nemen net zo belangrijk is. Dinsdag loop ik einde van de dag een kleine herstelloop, vaak rond de 5 km. Woensdagochtend loop ik een intervaltraining. Niet mijn favoriete trainingen maar wel leuk voor de afwisseling. Donderdag is een rustdag. Vrijdagochtend loop ik vaak rond de 10 km. Soms op tempo, soms niet. Het ligt er maar net aan waar ik op dat moment zin in heb. Zaterdag is een rustdag van het hardlopen maar ga ik wel richting mijn paard om lekker paard te rijden. Dit probeer ik doordeweeks ook weleens te doen. Zondagochtend loop ik altijd een lange duurloop. Deze zijn meestal rond de 21 km. De duurlopen zullen naarmate het schema vordert langer worden. Soms schuif ik weleens wat met mijn trainingen en mijn bezoekjes aan mijn paard maar over het algemeen probeer ik mijn week er zo uit te laten zien.

2. Wat vind je de leukste sport om te beoefenen?
Hardlopen en paardrijden.

3. Hoelang sport je al?
Sinds ik kan staan.


4. Hoe ziet jouw favoriete sport outfit er uit?
Nike Lunarglide 7 hardloopschoenen, Nike Tech hardloopbroek, Hardloopsokken van de H&M, Nike Miler Tanktop.

5. Welke sport kan jou echt niet boeien?
Elke sport heeft zijn charme, dus ik kan geen sport benoemen die mij totaal niet boeit. 6. Sport je liever in de zomer of in de winter? Lente, de dagen zijn al langer maar het is nog niet heel warm.

7. Cardio of Kracht training?
Cardio

8. Op welke sportieve prestatie ben je het meest trots?
Rotterdam Marathon in 04.02.05 en Amsterdam Marathon in 03:57:36

9. Hoe motiveer jij jezelf om te blijven sporten?
Ik hou van veel en lekker eten, maar ik wil ook graag slank en fit blijven. Zo blijf ik sporten. Vaak hoef ik mijzelf niet te motiveren om te blijven sporten. Sporten hoort gewoon bij mijn leven, net als slapen en eten bij het leven horen.


10. Wat wil je nog bereiken op sportief vlak?
Na de marathon binnen 4 uur te hebben gelopen heb ik geen grote doelen meer die ik graag zou willen behalen. In April 2017 ga ik nog een keer de marathon van Rotterdam lopen met een vriendin. Het is haar eerste marathon. Ik ga haar gezellig gezelschap houden tijdens het lopen en genieten van het feit dat ik mijn derde marathon loop.

11. Gezond eten, hoe doe jij dat?
Ik heb een routine gemaakt van gezond eten. Elke ochtend sta ik mijn fruit en groente te snijden in de keuken en neem ik alles mee. Zo voorkom ik dat ik trek krijg in wat anders. Het is tenslotte zonde om al het gesneden eten niet op te eten. Boodschappen voor de hele week doen helpt ook.

12. Wat is jouw favoriete healthy recept?
Geitenkaas salade met pecannoten! Nomnomnom.


13. Wat is jouw guilty pleasure?

Wat niet? Ik ben een enorme snoepkont. Als ik langs de Jamin loop kan ik niet zomaar doorlopen, dan duik ik toch echt even de Jamin in voor een klein zakje snoep.


14. Kun je een dag uit jouw voedingspatroon met ons delen?

Ontbijt: Ik ontbijt altijd met een kop thee, glas citroensap (halve citroen persen en aanvullen met water) en een bak kwark met kiwi.
Tussendoor: Een Appel en twee rijstenwafels
Lunch: Twee bruine boterhammen met kruidenkipfilet.
Tussendoor: Een bak met seizoensfruit.
Tussendoor: Gesneden rode paprika.
Diner: Burritos
Tussendoor: Alles wat ik nog in de kast kan vinden wat ik makkelijk kan snacken.

Dit is de basis wat ik eet. Daarnaast eet ik vaak nog alles wat er op mijn pad komt die dag. Denk aan traktaties, klein bezoekje aan de supermarkt enzovoort. Ik word niet blij van zaadjes en havermout, daarom hou ik het lekker basic. Op dagen dat ik moet hardlopen eet ik vaak nog een banaan en bij de lange afstanden pannenkoeken.

15. Wat is jouw tip voor een gezond en sportief leven?
Bedenk hoe je er graag uit wilt zien en leef daar ook naar. Het gaat niet vanzelf. Stel een doel wat je heel graag wilt behalen. Maak hier een plan voor. Praat met mensen over je plan. En ga ervoor!

Tags:
Categorie: Fit & Food met:, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter