Legally-Me: My Weekly Diary

10.01.2017

Het heeft even geduurd maar daar is hij dan weer, de weekly diary. In deze eerste weekly diary van 2017 neem ik jullie mee op onze reis naar Cuba, ons bezoek aan Havana maar helaas ook het virus dat ik daar op liep. Lees alles over onze vakantie onder de winterzon in deze weekly diary.

Donderdag

Om 02:30 Nederlandse tijd gaat mijn wekker en begint onze reis naar Cuba. Nadat we met een kleine vertraging zijn vertrokken zijn we na een kleine 11 uur vliegen op De luchthaven van Varadero, Cuba. We komen direct terecht in een andere wereld waarbij je in een rij moet staan voor DDR ogende hokjes waarbij een deur met een zoemer wordt geopend. Nee, Cuba kom je niet zomaar in. Nadat we door de douane heen zijn en we onze koffers hebben gaan we richting ons hotel. Tegen 16:00 uur lokale tijd (het is in Cuba 6 uur vroeger) komen we aan. We kleden ons snel om en genieten nog even van de zon. Wat een verandering, vannacht stonden we nog te blauwbekken in de kou en nu zijn we in Cuba. Na het eten maken we het niet te laat, we zijn immers al een behoorlijke poos op, en gaan we op tijd naar bed.

Vrijdag
Na het ontbijt nemen we plaats op het strand. Lekker even genieten van het mooie weer en ik begin in het boek ‘de poppenspeler van Warschau’ een prachtig boek dat ik in een dag uit lees. Tussendoor lunchen we natuurlijk nog en nemen we zo af en toe een duik in de zee. Vanavond eten we in het Mexicaanse restaurant van het hotel maar alvorens we gaan eten breng ik een bezoek aan de sportschool. Het hotel is voorzien van een prachtige sportschool en ik maak dankbaar gebruik van de loopband waar ik 5,5 kilometer op loop.

Zaterdag

Het is oudjaarsdag en ook deze besteden we op het strand nadat we hebben ontbeten. Het is even wennen om de hele dag niets te doen en te relaxen, dat zit al jaren niet meer in mijn systeem. Om 11 uur hou ik het niet meer en maken we samen een wandeling van een uur langs het strand, daarna kan ik er weer even tegenaan.  Al snel heb ik door dat wij maar goedkope klanten zijn voor dit all inclusive hotel, als je ziet wat mensen eten en drinken en zelfs al vroeg in de ochtend…… Vrijwel de gehele rest van de dag liggen we lekker op het strand en lees ik het boek ‘Zomertijd’ in een ruk uit. Om 21:00 uur, nadat we al een paar drankjes in de lobby hebben genomen gaan we naar het oud en nieuw diner. Lobsters, garnalen, zalm, sushi, het is een extreem luxe diner waar we heerlijk van genieten. Het oud en nieuw feest zelf vind plaats bij een groot podium op het terrein van het hotel waar we allemaal een glas champagne krijgen, een dj muziek draait en er zelfs een deel wordt omgetoverd tot schuimparty. Het is een bijzondere ervaring om met blote armen en benen het nieuwe jaar zo in te gaan.

Zondag
Na het ontbijt zetten we onze traditie voort. Voor het derde jaar op rij gaan we samen hardlopen op 1 januari. We lopen een stuk over het park van het hotel, lopen over het strand en langs de weg. Hoewel de paden niet ideaal zijn weten we er een mooi rondje van 5 kilometer van te maken. Na het hardlopen is het natuurlijk tijd voor de nieuwjaarsduik en dat is mijn eerste keer al voelt het in Cuba toch een beetje als vals spelen. De rest van de dag liggen we weer lekker op het strand, lees ik het boek ‘joodse buren’ en doen we verder vrij weinig. Vlak voor we in het vis restaurant van het hotel gaan eten word ik niet zo lekker, ik ben misselijk en voel me niet goed. Eenmaal bij het restaurant zit ik amper aan tafel en ben ik meer bezig met weg rennen naar een toilet en zo gaat het eigenlijk de hele nacht door…..

Maandag
Na de hele nacht alles er op alle manieren uitgooien voel ik me gebroken. Ik probeer naar het strand te lopen maar ben helemaal kapot als ik er aan kom en na een uurtje besluit ik maar weer in bed te kruipen waar ik de rest van de dag blijf liggen. Die arme M. moet dus de hele dag alleen eten en doet er alles aan mij zo goed mogelijk te verzorgen.

Dinsdag
We hadden voor vandaag een dagtrip naar Havana geboekt en aangezien ik me weer wat beter voel moet en zal ik naar Havana gaan. Want wees eerlijk, wat is een bezoek aan Cuba zonder een bezoek aan Havana? Of het verstandig is, dat is een ander verhaal. Ik eet weer iets kleins en dan stappen we in de bus. Nu ben ik al nooit zo’n kei in busreizen maar de heenreis gaat redelijk en ik hoef mijn zakje niet te gebruiken. Het lopen door Havana is echter uitputtend en ik ben blij als we gaan lunchen en ik weer mag zitten. Niet veel later stort ik echter in en zijn de zakjes niet meer aan te slepen. Havana heb ik dus gezien, maar hoe…… over de busrit terug wil ik het trouwens al helemaal niet meer hebben zo erg dat het was.

Woensdag
Vandaag is alweer onze laatste hele dag en dus neem ik plaats op een bedje in de schaduw op het strand. Op een boek kan ik me niet concentreren en dus kijk ik maar The Crown op mijn Ipad, lang leven de download functie van Netflix. Op zich voelt vandaag nog wel aan als een echte vakantie dag, zij het dat ik weinig energie heb. Samen met M. Kan ik toch nog een beetje genieten van onze heerlijke tijd samen.  Veel meer dan wat droge crackers en kopjes kamille thee gaan er vandaag niet in en ik lig er weer vroeg in.

Donderdag & Vrijdag
Vandaag gaan we alweer naar huis en worden we om 10:30 opgehaald om richting de luchthaven te gaan. Hoewel ik vanmorgen wel weer een beetje heb kunnen eten, zie ik als een berg op tegen de reis naar huis. Het begint al goed als ik op de luchthaven bijna van m’n stokkie ga en in een rolstoel word gezet en bij de medische dienst word afgeleverd. Ondertussen horen we dat ik misschien niet mag vliegen en uit angst om hier in een ziekenhuis te worden opgenomen pep ik mezelf nog wat extra op door wat zoute chipjes te eten. We mogen uiteindelijk mee.

Vrijdag morgen, om 09:15 Nederlandse tijd zetten we weer voet op Nederlandse bodem. Hoewel ik me nog altijd niet geweldig voel ben ik super blij weer in Nederland te zijn. We worden opgehaald door de vader van M. Eenmaal thuis zijn we zo moe van de reis dat we even een uurtje of 2 ons bed induiken en gelijk in slaap vallen. Daarna halen we onze koffers leeg, wordt er gewassen en doen we boodschappen. Nou ja, M. is zo lief het meeste te doen omdat ik me nog beroerd voel.

Zaterdag
Met code oranje lijkt het ons verstandig om niet de weg op te gaan en dus besluiten we er een lekker lui dagje thuis van te maken. Eigenlijk zou onze kast vandaag worden bezorgd maar Gigameubel heeft donderdag een mail gestuurd dat de afspraak komt te vervallen en voortaan louter op dinsdag op woensdag kan. Heel vervelend natuurlijk want we hebben een zaterdag afgesproken bij aflevering en nu zal 1 van ons een vrije dag moeten nemen om de kast in ontvangst te nemen, slechte service dus. Anyway, tijdens het bij lezen van alles op social media (we hadden een kleine achterstand doordat er vrijwel geen internet is in Cuba) kwamen we er achter dat het de KLM werelddeal weken zijn. Omdat we door mijn werk gebonden zijn aan de schoolvakanties is het uit financieel oogpunt verstandig om vroeg te boeken. De prijzen voor reizen in het hoogseizoen reizen altijd al de pan uit maar hoe vroeger je er bij bent, des te beter. We verdiepen ons dit keer voornamelijk in Vietnam en zijn super enthousiast. Geboekt hebben we nog niet maar wellicht dat we dat komende week nog wel gaan doen. Om 20:30 stoppen we moet zoeken en zitten we op de bank voor wie is de mol, ik ben heel benieuwd wie deze keer de mol is, een idee heb ik nog niet.

Zondag
Na wederom pas schandalig laat uit bed te zijn gekomen gaan we ontbijten. Na het ontbijt gaan we richting de oma van M. voor een bezoekje waarna we naar de andere oma en opa van M. gaan. Zelf heb ik geen opa’s en oma’s meer, maar nu ik al de nodige jaren mee loop in de familie van M. voelen zijn opa en oma’s ook een beetje als echte familie. Na onze bezoekjes gaan we naar de AH, doen we boodschappen en gaan we weer naar huis. Terwijl M. even gaat hardlopen maak ik de snelle linzensoep. Inmiddels voel ik me gelukkig iets beter trouwens. Na het eten speuren we verder het internet af op zoek naar een geschikte vakantie bestemming voor de zomer.