Legally-Fit: 10x smoesjes om niet te sporten weerlegd

30.03.2017

10x smoesjes om niet te sporten weerlegd
Smoesjes, smoesjes en nog eens smoesjes, om niet te sporten. We verzinnen ze allemaal en de een nog gekker dan de ander. Of het nu met het weer te maken heeft of je een andere reden hebt om niet te sporten, eigenlijk is het gewoon klinkklare onzin. Vandaag weerleg ik dan ook de 10 meest gebruike smoesjes om niet te gaan sporten. 

1. Het regent

Dus jij bent van suiker? Smelt je van regen? Nee toch? Je kunt prima buiten sporten als het regent. Natuurlijk is het wel fijn om dan een jasje te dragen dat hier goed tegen kan. Vind je regen nu echt heel vervelend, dan kun je altijd nog binnen sporten.

2. De sportschool is duur

Dat klopt over het algemeen. Het is echter geen excuus om niet te sporten. Een optie is een budget sportschool met een abonnement van rond de 15 euro per maand. Maar het kan natuurlijk dat je dit bedrag hier niet aan kan of wil uitgeven. Ook dan zijn er voldoende opties. Buiten sporten is gratis en kost je niets. Ook in je eigen huis kun je al het nodige aan beweging doen.

3. Ik kan niet sporten in verband met de kinderen

Nu ben ik natuurlijk geen mama maar ik zie wel genoeg moeder sporten om me heen. Er zijn verschillende mogelijkheden om toch te kunnen sporten als je geen oppas of achterwacht hebt. Zo kun je natuurlijk samen met je kindje sporten, geef je ook direct het goede voorbeeld. Thuis kun je in de woonkamer of tuin sporten met de babyfoon dus in de buurt. Maar ook zijn er tal van sportscholen die gratis kinderopvang bieden. Genoeg mogelijkheden dus.

4. Ik heb een blessure

Natuurlijk is het lastig om te sporten als je een blessure hebt. Hoewel je niet de sport kunt beoefenen die je normaliter wellicht beoefend zijn er toch altijd andere mogelijkheden om wel te sporten. Zoek dus naar een alternatief.

5. Ik heb geen tijd om te sporten

Iedereen heeft het tegenwoordig druk, ik ook. Natuurlijk is het wel eens lastig om tussen alle bedrijven door tijd te vinden. Maar als je geen tijd kunt vinden moet je tijd maken. Bedenk je daarbij dat een workout van 30 minuten slechts 2% van je dag is. Dat moet dan toch wel lukken?

6. Ik wil mijn favoriete serie niet missen

Snap ik! Gelukkig spelen de sportscholen hier handig op in. Op de meeste sportscholen kun je vanaf de cardio afdeling kijken naar wel 5 tv schermen. Heb je een luxe sportschool dan heb je in je apparaat vaak een schermpje met een tv verbinding. Mocht je nu niet een sportschool abonnement hebben kun je natuurlijk ook nog steeds voor de tv de nodige oefeningen doen.

7. Ik vind sporten echt niet leuk

Dat is balen zeg! Maar ik vraag me af of je daadwerkelijk alle sporten hebt geprobeerd die er zijn? Natuurlijk kan het heel goed zijn dat je geen fan bent van hardlopen of krachttraining, maar er zijn zoveel opties. Een sport waar je bijvoorbeeld eens aan kunt denken in jumping fitness op een trampoline, heel origineel en je wordt er super vrolijk van. Ga dus eens op ontdekkingstocht naar wat je wel leuk vindt.

8. Ik ben nergens goed in en niet sportief

Om te gaan sporten hoef je er niet goed in te zijn. Ik ben geen harde hardloper en mijn techniek laat vast ook te wensen over. Belangrijker dan goed zijn vind ik dat het voor mij goed voelt en dat ik het leuk vind om te doen. Probeer je dus niets aan te trekken van wat anderen zeggen of denken, maar kijk naar wat jij leuk vindt om te doen.

9. Ik heb geen energie om te sporten.

Als je weet dat je in de avond standaard uitgeblust bent en geen fut meet hebt om te sporten kun je er voor kiezen om in de ochtend te sporten of juist andersom. Bedenk je daarbij dat je van sporten juist energie krijgt en hoe vaker je gaat sporten des te meer energie je zult krijgen.

10. Ik heb nog spierpijn van de vorige workout.

Hoewel het heus wel belangrijk is om rust te nemen en je lichaam te laten herstellen is bewegen essentieel bij spierpijn. Bij spierpijn zitten er veel afvalstoffen opgehoopt in je spieren en door te bewegen zullen deze sneller door je lichaam worden afgevoerd. Je bent door (matig) te sporten dus sneller van je spierpijn af.

Wat is jouw smoesje om niet te sporten? 

Tags: ,
Categorie: #Legallyfit, Healthy, Legally-Fit, Workout
Vorige post Volgende post

2 reacties

  • Reageer Bente 30.03.2017

    Afgelopen maandag lag mijn bed veel te lekker om te gaan sporten 😉 Sinds een paar maanden sport ik 3x per week voordat ik naar mijn werk ga.. Maar met dat uurtje tijdsverschil kon ik echt mijn bed niet uit komen. Slecht excuus dus op woensdag ben ik wel weer netjes gegaan!

  • Reageer Ise 01.04.2017

    Af en toe is het niet erg om jezelf eraan toe te geven, maar verder zijn smoesjes natuurlijk hartstikke onnodig 😉

  • Laat een reactie achter