Legally-Fit: De laatste tips voor de Zandvoort Circuit run

24.03.2017

Voorbereiden op de zandvoort circuit run
Komende zondag, 26 maart 2017, wordt de tiende editie van de Runner’s World Zandvoort Circuit run georganiseerd. Dit jaar kun je mee doen aan de 5 kilometer, de 12 kilometer of de halve marathon. Tijdens deze wedstrijd leg je een uniek parcours af en het belooft ook dit jaar weer een feestje te worden. Om je op weg te helpen geef ik je vandaag de laatste tips voor de Zandvoort Circuit run. 

Runner’s World Zandvoort Circuit Run

Een unieke wedstrijd die gedeeltelijk plaatsvindt op het parcours van Zandvoort en de lopers via het strand en het centrum een afstand van 12 kilometers doet afleggen. Naast de bekende 12 kilometer is er ook een 5 kilometer wedstrijd, een scholenkampioenschap en een kidsrun tijdens dit evenement. Voor het eerst is er dit jaar ook de mogelijkheid om de halve marathon af te leggen. Het parcours van deze nieuwe afstand loopt meer dan 7 kilometer over het strand en is dus een pittig parcours te noemen. Dit jaar vindt het evenement voor de tiende keer plaats.

Vervoer

Hoe ga jij naar het evenement? Hoewel met de auto waarschijnlijk voor veel mensen de voorkeur heeft, moet je rekening houden met file en veel drukte op het parkeerterrein. Indien je de mogelijkheid hebt is het aan te raden om dus met de fiets of trein te komen. Het station van Zandvoort ligt op 900 meter vanaf het circuit en  dus een zeer goede optie. Daarnaast is het ook een optie om via Haarlem Centraal te reizen en daar de bus naar Zandvoort te nemen.
Plan hoe dan ook je reis goed van te voren en zorg dat je op tijd weggaat zodat je niet hoeft te stressen. Op de website van het evenement wordt goed uitgelegd hoe het evenement te bereiken is. Ook staat hier waar je eventueel zou kunnen parkeren.

Parcours

Het is altijd verstandig om van te voren het parcours goed te bekijken dat je gaat lopen. In het parcours zit veel hoogte verschil en daarbij heb je te maken met veel verschillende soorten ondergronden. Op het circuit loop je op asfalt, je loopt door het zand en in het centrum liggen van die kleine stenen. Kortom; weet wat je loopt en weet waar je loopt, dan kom je niet zo snel voor een verrassing te staan tijdens het lopen. Het parcours van de halve marathon vind je hier, die van de 12 kilometer vind je hier en het parcours van de 5 kilometer vind je hier.

Een goede voorbereiding is het halve werk, wat neem je mee?

Om stress te voorkomen kun je het beste je spullen de dag voor de wedstrijd al klaarleggen. Je moet er immers niet aan denken dat je de start mist omdat je de hele ochtend op zoek bent geweest naar veiligheidsspelden of dat ene shirtje. Wil je zeker weten dat je alles mee hebt, gebruik dan de Legally-Brunette hardloop checklist.

Het weer

Maart roert zijn staart luid het gezegde en dat is zeker waar. Was het in 2013 nog ijzig koud, in 2014 was het 20 graden terwijl we in 2015 en 2016 door weer en wind moesten lopen. Deze zondag belooft het weer gelukkig een stuk beter te worden met zo’n 14 graden en een zonnetje. Check goed het weerbericht tot het moment dat je de deur uit gaat zodat je de juiste kleding bij je hebt voor de omstandigheden.

Kleding

Wat doe je aan?  Zelf geef ik altijd het volgende advies; tel bij de buitentemperatuur 10 graden bij op en je weet wat je aan moet doen. Houd er echter wel rekening mee dat langs het strand doorgaans wat meer wind staat. Hierdoor kan het al snel wat frisser aan kan voelen. Zelf denk ik voor een korte broek en een shirt met korte mouwen te gaan. Mocht er veel wind staan dan switch ik naar een shirt met lange mouwen.

Sokken

Ja begin maar te lachen, maar ik ga het echt hebben over sokken! Dat het belangrijk is om sokken te dragen dat zullen jullie allemaal wel begrijpen, maar strandevenementen vragen om andere sokken dan wegwedstrijden. Laat het me uitleggen; Je loopt vanaf de duinen/boulevard het strand op waarna je via het mulle zand je weg probeert te vinden richting het harde zand. Je loopt behoorlijk te ploegen en jij niet alleen, al die duizenden deelnemers met jou. Nu heb ik ooit de fout gemaakt om lage sokjes te dragen met als gevolg dat binnen de kortste keren mijn sokken vol zand zaten. Geen fijn gevoel en helemaal niet als je weet dat je dan nog zeker 5 kilometer moet gaan lopen. Draag dus iets hogere sokken bijvoorbeeld die tot iets over je enkel of net op de knobbel bij je enkel komt.

Voeding en Drinken

Omdat het zondag relatief warm belooft te worden en ons lichaam na de winter daar nog niet helemaal aan is gewend is het verstandig hier rekening mee te houden. Begin de dag voor de wedstrijd al met goed drinken. Je moet zorgen dat je lichaam dus goed gehydrateerd is. Het hoe en waarom rond hardlopen en drinken lees je hier. Afhankelijk van welke afstand je loopt kan het bij de 12 en 21 kilometer ook geen kwaad om wat extra koolhydraten te eten.

Voeding op de dag zelf

Om 13:00 uur start de 12 kilometer wedstrijd. Een iets wat lastige tijd. Je zult dus eerder gebruikelijk is moeten lunchen. Op louter een ontbijtje ga je het immers niet redden. Zorg dus voor een stevig ontbijt, zoals havermout, pannenkoeken of broodjes. Ga vooral geen nieuwe dingen eten of veel en/of vet eten. Kies er voor om rond half 12 nog iets te eten. Kies op dit tijdstip voor iets relatiefs lichts, denk daarbij aan een banaan, een energie bar, energie reep of een plakje bananenbrood.

Ben je gewend om wel eens een gelletje te nemen dan is het geen gek idee om halverwege de wedstrijd er een te nemen. Doe dit echter alleen als je al vaker gelletjes hebt genomen en dus weet hoe je lichaam er op reageert. De organisatie zorgt voor drinken tijdens de wedstrijd, maar je kunt natuurlijk altijd je eigen drinken nog mee nemen.

Overige tips

– Het waait altijd behoorlijk aan de kust. Dat kan er voor zorgen dat je haar flink door de war gaat.  Zorg dus dat je haar goed vast zit, zodat het niet in je ogen kan waaien.
– Zorg dat je voldoende eten en drinken bij je hebt voor na afloop van de wedstrijd, je wilt namelijk geen honger klop na zo een prestatie!
– Op jacht om je PR te verbeteren? Pas nog even je playlist aan zodat de muziek je wat extra power kan geven om dat tandje harder te gaan lopen!
– Loop zo veel mogelijk rechts tijdens de wedstrijd. Hierdoor voorkom je irritaties bij je mede hardlopers en bevorder je de doorstroming. Loop je samen met iemand, ga dan niet samen midden op het parcours lopen. Zorg dat iemand er makkelijk langs kan.
– Gebruik je een gelletje? Wees dan zo netjes deze niet op het strand of in de duinen te deponeren. Meestal staat 100 meter voor een water punt een bord waarmee dit punt wordt aangegeven. Neem daar je gelletje. Je kunt hem dan gelijk wegspoelen en weggooien. Wel zo netjes.

Ik hoop dat jullie met bovenstaande tips een hele succesvolle wedstrijd zondag tegemoet gaan! Zelf loop ik de 12 kilometer dus wellicht zien we elkaar nog. Wie lopen er zondag allemaal mee?

Tags: , ,
Categorie: Hardlopen, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

2 reacties

  • Reageer El 24.03.2017

    Alvast veel plezier en succes zondag!

  • Reageer Bente 24.03.2017

    Ik heb de afgelopen maanden niet veel hard gelopen (hou niet van rennen in het donker, dus in de winter kan ik alleen in het weekend lopen), maar ben het nu weer langzaam aan aan het oppakken. Ik heb wel weer enorm veel zin in een leuke wedstrijd! Niet Zandvoort, maar ik ga er weer eentje uitzoeken :).

    Heel veel plezier en succes bij de 12 km!

  • Laat een reactie achter