Legally-Food: Meer groente eten, hoe doe je dat?

01.03.2017

Meer groente eten, hoe doe je dat?
Iedereen zou per dag minimaal 250 gram groente per dag moeten eten. Het voedingsadvies inzake groent wordt door veel mensen niet gehaald. Ook in mijn omgeving hoor ik vaak dat mensen het moeilijk vinden voldoende groente per dag te eten. Voor een fit en vitaal leven is het echter van groot belang er voldoende van te eten. Vandaag dan ook 5 tips die je vertellen hoe je meer groente kunt eten, want meer groente eten, hoe doe je dat eigenlijk? 

1. Verwerk in ieder maaltijd moment groente

Groente kun je op ieder moment van de dag eten. Toch denken veel mensen er niet bij na om bij het ontbijt al te beginnen met groentes. Nederland is een echt brood land en na een ontbijt met een bammetje kaas eten we hetzelfde bammetje vaak ook weer tussen de middag. Dat kan natuurlijk anders en beter met groente.

Ontbijt

Maak eens carrotcake oatmeal. Deze bak havermout met wortel er in smaakt als een stuk carrotcake maar is eigenlijk een heel gezond ontbijtje. Met dit ontbijt geef je de dag een echte powerstart geeft.

Tussendoortjes

Neem wat worteltjes, komkommer mee. Doop deze eventueel in wat hummes of een zelfgemaakte dip. Makkelijk en gezond.

Lunch

Maak een lekkere salade en doe daar lekker veel groente in. Je kunt met een salade eindeloos variëren dus het wordt niet saai.

Diner

Pasta is natuurlijk ontzettend lekker maar er zit niet altijd genoeg groente in. Door de pasta te vervangen door courgette sliertjes heb je die heerlijke pasta met voldoende groente. Tegenwoordig kun je deze courgette pasta ook gewoon bij de supermarkt kopen, net als bloemkool rijst, broccoli rijst en bloemkool pizza bodems.

2. Gebruik diepvries groente of koop groente op de markt om kosten te besparen

Groente is soms best wel duur, sterker nog hartstikke duur. Ik kan me heel goed voorstellen dat het in sommige huishoudens helaas niet altijd mogelijk is om altijd verse groente te kopen. Door gebruik te maken van diepvries groente kun je de kosten drukken. Natuurlijk zijn er meer manieren om te besparen, let op de aanbiedingen of koop je groente op de markt.

Besparen doe je ook door efficiënt met je restjes om te gaan. Heb je groente over, gooi het dan niet weg maar vries het in of maak er een soepje van.

3. Snack met groente

Natuurlijk mag je heus nog wel chocolade eten maar als je 7 keer chocolade eet, probeer dit dan een paar keer te vervangen door groente. Worteltjes, komkommer, tomaatjes en/of bleekselderij kun je ook heerlijk en onbeperkt eten. Je serie of film wordt er niet minder leuk op en je voelt je een stuk beter dan van een reep chocolade.

4. Gebruik groente als vleesvervanger

Het wordt ons steeds vaker aangeraden, minder vlees eten. Tegenwoordig is de keuze voor vleesvervangers in het schap bij de supermarkt enorm. Deze smaakvervangers bevatten vaak heel veel groente. Zelf kun je ook heel gemakkelijk vleesvervangers maken zoals deze heerlijke zoete aardappel burgertjes.

5. Smoothies/slowjuice

Als tussendoortje neem ik vaak een smoothie of slowjuice sapje mee naar mijn werk. Door het drinken van zo’n sapje krijg je binnen een mum van tijd heel veel groente binnen.

Tags: , , ,
Categorie: Fit, Health, Healthy, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter