Legally-Fit: Hardlopen op vakantie

24.08.2017

Hardlopen op vakantie

Tijdens iedere vakantie pak ik ze braaf in, mijn hardloopschoenen. Of ik nu op citytrip ga naar een Europese stad of rondreis door Azië of Amerika, ik verken de omgeving tijdens het hardlopen. Tijdens het hardlopen leer ik de omgeving op een hele andere manier kennen en ontdek ik plekken die ik anders zeker weten had gemist. Fijne bijkomstigheid is natuurlijk dat je er ook nog eens voor zorgt dat je, je conditie op peil houdt. Vandaag mijn 8 tips om te gaan hardlopen op vakantie. 

  1. Pack light

    Om te gaan hardlopen op vakantie heb je doorgaans niet veel nodig. Pak een broek(je), shirt, sport BH, schoen en sokken in en je bent eigenlijk al good to go. Ga je langer op reis en ga je vaker hardlopen dan kun je uiteraard een extra setje sportkleding meenemen. Zelf neem ik altijd maar 1 setje mee en was ik deze met een tube wasmiddel op de hand na iedere workout. Voor dat extra setje wat ik daardoor niet meeneem kan ik toch weer een extra jurkje inpakken ;).

  2. Plan je route vooraf

    In een nieuwe omgeving is het niet altijd even duidelijk wat een goede plek is om te gaan hardlopen. Waar het in New York bijvoorbeeld heel makkelijk is om Central Park in te lopen, vond ik het in Vietnam knap lastig een goede route te vinden. Apps als Strava geven de populaire routes aan in je omgeving en via de website WalkJogRun kun je zelf een route uitzetten of de routes van anderen bekijken.

  3. Combineer hardlopen met sightseeing

    Heb je maar kort de tijd in een bepaalde omgeving en wil je toch alle hoogtepunten bekijken? Of wil je gewoon eens anders dan anders naar de hoogtepunten van een stad kijken? Ga dan eens hardlopend langs deze punten. Zeker als je vroeg in de ochtend gaat zorgt het voor een unieke ervaring en kun je in alle rust de plekken bekijken. Vind je het leuker om dit georganiseerd te doen zoek dan uit of er in de stad waar je heen gaat een runningtour te boeken is. Vrijwel iedere grote stad heeft tegenwoordig van dit soort tours. Weten waar je hardlopen nog meer mee kan combineren? Lees dan; hardlopen in combineren met….

  4. Kies je moment

    Vaak zijn de temperaturen op vakantie anders dan de temperaturen die je thuis gewend bent. Kies dan ook voor een moment op de dag waarop de temperatuur voor jou het meest aangenaam is. Als het heel warm is kun je er het beste voor kiezen om vroeg in de ochtend te gaan hardlopen. Je zult merken dat de meeste sportieve locals in warme oorden ook met name vroeg in de ochtend sporten. Meer weten over hardlopen als het warm is, lees dan sporten als het warm is.

  5. Veiligheid

    Ga je alleen hardlopen? Zorg dan dat je, je telefoon (opgeladen) bij je hebt. Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat je de weg kwijt raakt of er iets gebeurt tijdens het hardlopen. Omdat je niet weet in wat voor een soort omstandigheden je terecht zou kunnen komen is het dus handig om wel te kunnen bellen. Let er wel op waar je, je telefoon laat tijdens het hardlopen. In gebieden in Zuid-Amerika kun je bijvoorbeeld beter niet opzichtig met je nieuwste iPhone om je arm gaan hardlopen. Daarnaast is het altijd handig om een ID bij je te hebben, wat geld en het adres van de plek waar je verblijft.

    Ben je met een reismaatje, laat deze persoon dan zeker even weten dat je gaat hardlopen. Verstandig is ook om erbij te vermelden hoelang je ongeveer weg denkt te zijn zodat deze persoon niet na een half uur alarm slaat als jij juist je duurloop van 20 kilometer hebt gepland.

  6. Slow down

    Natuurlijk kun je een PR lopen op vakantie en je training op het zelfde niveau hervatten. Gezien de warmte die veel bestemmingen met zich mee brengen is het echter verstandig om je tempo aan te passen aan de temperatuur. Je zult zien dat in veel warme landen de locals ook meer doen aan snelwandelen dan aan echt hardlopen, dat is natuurlijk niet voor niets. Let goed op jezelf en loop jezelf niet voorbij.

  7. Bescherm tegen de zon

    Ga je naar een zonnige bestemming, vergeet je dan niet te beschermen tegen de zon. Ook al ben je al vroeg op pad, de kracht van de zon kan verraderlijk zijn. Het is dan ook verstandig om je in te smeren met zonnebrand. Ook kun je er voor kiezen om een zonnebril en/of pet te dragen.

  8. Water

    Ga je langer dan een half uur lopen en ben je op een bestemming waar de temperaturen hoger liggen dan je normaliter gewend bent? Vergeet dan geen water mee te nemen of dit onderweg te kopen. Het is belangrijk dat je lichaam zowel voor het lopen als tijdens en na het lopen voldoende vocht binnenkrijgt en het niet louter verliest door het transpireren.

Tags: , , , , ,
Categorie: Hardlopen, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

1 reactie

  • Reageer Kristien 26.08.2017

    Super handige tips! Ik moet vaak reizen voor het werk en maak er steevast een gewoonte van om mijn hardloopschoenen mee te nemen en ’s ochtends nieuwe plekjes te verkennen. (Europese) steden voelen ’s ochtends meestal veilig aan, en het is gewoon geweldig om een stad als Londen, Praag of Berlijn te zien ontwaken! Zelf neem ik altijd mijn telefoon mee in het zakje van mijn legging, een OV kaartje en een briefje van €10.

  • Laat een reactie achter