Legally-Fit & Food met: Tamara van Healtyrunning

14.09.2017

Healthy running

In de rubriek fit & food met: heb ik deze week Tamara te gast van de blog Healthyrunning. Al haar hele leven is ze sportief lange tijd danste ze 4 keer in de week maar tegenwoordig is ze tweemaal per week te vinden in de sportschool en loopt ze wekelijks de nodige kilometers. Lees vandaag alles over Tamara met de bekende 15 vragen in Fit & Food met: Tamara.
Introductie:

Hi! Ik ben Tamara Kops en alweer bijna 25 jaar. Ik ben geboren in Amsterdam, maar woon eigenlijk mijn hele leven al in Almere. Sinds september 2016 woon ik samen met mijn vriend waar we samen bouwen aan een toekomst. Ik werk full time bij een online-marketing bedrijf en schrijf daarnaast ook een paar keer per week op mijn blog Healthyrunning.nl. Hier deel ik al mijn hardloopavonturen en alles daaromheen. Afgelopen november liep ik mijn eerste marathon en inmiddels staat ook de volgende alweer op de planning!

1. Hoe ziet jouw sportweek er uit?
Naast mijn kantoorbaan, ben ik ook gediplomeerd hardlooptrainer. Op maandag en dinsdag geef ik training en tijdens deze trainingen loop ik zelf ook altijd mee met de lopers (win-win situatie dus). Op woensdag of donderdag ga ik naar de sportschool om aan mijn kracht te werken. Soms richt ik mij hier op één spiergroep en de andere keer doe ik een full body workout. Het weekend trek ik erop uit om mijn duurlopen te doen. Nu zijn deze wat minder kort (gemiddeld 10km), maar in aanloop naar de marathon toe, zal dit weer uitbreiden. Daarnaast heb ik sinds kort een race fiets gekocht dus zal ik nu ook wat vaker tussendoor op de fiets stappen.

2. Wat vind je de leukste sport om te beoefenen?
Hardlopen! Ik geniet er van om er alleen op uit te trekken, muziek in mijn oren en gewoon te gaan. Maar ook het samen lopen kan ik erg van genieten en voordat je het weet heb je er alweer een paar kilometer opzitten. Tijdens het hardlopen kan ik mijn hoofd leegmaken, alles een plekje geven en na mijn rondje kom ik altijd met rust in mijn hoofd terug. Eigenlijk is het net een soort therapie en dan ook tegelijk nog goed voor je lijf. Top combinatie dus!

3. Hoelang sport je al?
Ik sport eigenlijk al mijn hele leven, maar hardlopen doe ik sinds 3 jaar. Vanaf mijn 4e jaar zat ik op dansen in allerlei vormen. Jazz ballet, Streetdance, HipHop, Klassiek ballet, het maakte mij niet uit. Ik ging 4 keer in de week naar de dansschool en vond het heerlijk om te doen. Toen ik eenmaal een half jaar naar het buitenland ging voor mijn studie, zei ik mijn lidmaatschap bij de dansschool op. Eenmaal bij terugkomst wilde ik iets anders en besloot ik te beginnen met hardlopen. Ik moest sporten, want in het half jaar buitenland was ik veel aangekomen. In het begin had ik echt een hekel aan hardlopen, maar stiekem begon ik het steeds leuker te vinden. Inmiddels ben ik verslaafd en zou ik eigenlijk niet meer zonder kunnen.

4. Hoe ziet jouw favoriete sport outfit er uit?
Een broek die niet afzakt ;). Tegenwoordig heb je zoveel leuke sportkleding, maar het is altijd nog lastig zoeken naar een goede broek. Tijdens het hardlopen moet de broek gewoon goed blijven zitten en niet afleiden van het rennen. Het liefst loop ik in een lange of driekwart broek met een t-shirt of als het koud is een shirt met lange mouwen. Het belangrijkste vind ik dat het lekker zit en daarnaast is het ook wel leuk als het er leuk uit ziet!

5. Welke sport kan jou echt niet boeien?
Zwemmen. In de zomer op vakantie vind ik het geweldig, maar als je op tempo baantjes moet zwemmen, ben ik al gauw verveeld. Maargoed, je weet maar nooit want ooit zei ik dat ook over hardlopen. En moet je nu eens kijken 😉

6. Sport je liever in de zomer of in de winter?
Winter. De stap om naar buiten te gaan is vaak wat groter dan in de zomer, maar eenmaal buiten loop ik veel lekkerder met fris weer. Ik word minder benauwd en begin wat harder te lopen om warm te blijven.

7. Cardio of Kracht training?
Cardio! Kracht training doe ik omdat het belangrijk is en het mij ook helpt tijdens hardlopen. Ik vind het ook leuk om te doen, maar cardio heeft bij mij toch een streepje voor. Van cardio heb ik echt het gevoel na afloop dat ik moe ben en dat ik dus iets gedaan heb. Met kracht merk ik dat meestal pas de volgende dag aan mijn spierpijn.

8. Op welke sportieve prestatie ben je het meest trots?
Zeker weten de marathon van New York. De afstand en de stad maakte voor mij deze prestatie echt onvergetelijk. Mijn medaille van deze race hangt dan ook vol trots ingelijst in ons huis. Het was zwaar, maar door het vele trainen en de weg er naar toe komt ook juist alle emotie er na afloop uit. Dit was zo gaaf, dat ik met dezelfde groep in 2018 naar Chicago ga om dit avontuur nogmaals te beleven.

9. Hoe motiveer jij jezelf om te blijven sporten?
Ik motiveer mezelf om doelen te stellen. De doelen zijn bij mij gekoppeld aan loopevenementen en dus ook aan een datum. Hierdoor kan ik het niet voor me uit blijven schuiven, maar moet ik wel gaan trainen om de doelen te behalen.

10. Wat wil je nog bereiken op sportief vlak?
Nog een keer de marathon lopen. Het is zo’n grote uitdaging zowel fysiek als mentaal. Het zal nooit iets worden dat je “maar even doet” en blijft daarom een groot doel. Ik hoop de volgende marathon sneller te lopen dan mijn eerste marathon die vooral draaide om het uitlopen.

11. Gezond eten, hoe doe jij dat?
Ik probeer zoveel mogelijk maaltijden in te plannen, waardoor ik geen onverwachte dingen ga eten. Mijn hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch en avondeten) gaan vaak goed, maar ik wil nog wel eens naar tussendoortjes grijpen. Door hiervoor gezonde dingen in huis te halen (havermout reep, fruit etc.) kan ik ervoor zorgen dat ik niet te veel naar ongezonde dingen grijp. 1 keer per week heb ik mijn “cheatday” en mag ik iets lekkers halen. Deze dag let ik ook verder niet echt op wat ik eet maar ga ik heerlijk genieten!

12. Wat is jouw favoriete healthy recept?
Eigenlijk heb ik wel een aantal favoriete recepten. Mijn favoriete recepten deel ik ook op mijn blog en kun je hier lezen. Mijn favoriete recepten moeten makkelijk zijn, niet te veel ingrediënten en lekker snel klaar zijn.

13. Wat is jouw guilty pleasure?
Een heerlijke reep Tony’s! Van die heerlijke chocolade kan ik wel blijven eten. En dan met name de witte varianten ;).

14. Kun je een dag uit jouw voedingspatroon met ons delen?
Ontbijt: Smart protein shake met magere melk
Tussendoor: Banaan of ander stuk fruit
Lunch: Wrap met spinazie, avocado en kipfilet
Tussendoor: Granenreep
Diner: Volkoren pasta met kip en groenten of rijst met kip en groenten
Tussendoor: Magere kwark

15. Wat is jouw tip voor een gezond en sportief leven?
Stel doelen voor jezelf en ga ervoor. Door in jezelf te geloven kun je niet alleen anderen iets bewijzen, maar vooral ook jezelf dat je jouw doelen kunt behalen als je je er volledig voor inzet. Hoe vaak je misschien ook te horen krijgt dat het niet gaat lukken, bewijs het tegendeel en geef niet op!

Wil jij ook een keer de 15 vragen beantwoorden? Stuur mij dan een mailtje en wie weet sta jij hier binnenkort ook in de spotlight! 

Tags: , , ,
Categorie: Fit & Food met:, Legally-Fit
Vorige post

0 reacties

Laat een reactie achter