Legally-Life: Zo houd je goede voornemens vol

12.01.2018

 

Zo houd je goede voornemens vol

Het begin van het jaar is voor veel mensen het moment om hun goede voornemens in de praktijk te brengen. Of het voornemen nu is om meer rust te nemen, af te vallen, gezonder te eten of meer te sporten, ieder heeft zo zijn eigen doelen. Ongeacht wat jouw doelen zijn, is het niet altijd makkelijk om je goede voornemens te behalen en zal de weg er naar toe niet altijd makkelijk zijn. In het artikel zo houd je goede voornemens vol deel ik tips waardoor jij je goede voornemens vol kunt houden. 

Realistische doelen

De reden dat de meeste mensen afhaken en hun doelen niet behalen heeft 1 reden. De doelen die ze hebben gesteld zijn niet realistisch. Nu snap ik wel dat je de lat hoog wilt leggen om jezelf een stok achter de deur te zetten, maar besef wel hoe hoog je die lat legt. Leg je de lat TE hoog dan is de kans groot dat je afhaakt.

Knip je grote doel op in kleine stukjes

Niets is zo fijn als het behalen van een doel. Het werkt extra motiverend als je ziet dat je doelen behaalt en goed op weg bent. Waarom dan ook niet je grote doel op knippen of splitsen in kleinere doelen? Stel je hebt als doel om in september 2018 de Amsterdam Marathon te gaan lopen en je kunt nu al 10 kilometer lopen. Stel jezelf dan eerst als doel om 15 kilometer te lopen, dan bijvoorbeeld een halve marathon en ga zo maar door. Door steeds kleine doelen te behalen zul je dat euforische gevoel van het behalen vaker ervaren, is het behalen van je einddoel makkelijker en behoud je, je motivatie.

Dit zelfde geldt natuurlijk ook voor niet sportieve doelen. Stel je wilt gezonder eten omdat je nu 5 keer per week ongezond eet. Verwacht dan niet gelijk dat je 7 dagen per week gezond gaat eten maar begin eens met 1 dag meer dan je nu al doet. Bouw dat uit naar het aantal dagen die je voor ogen hebt.

Maak het SMART

Ik voel me echt Stacey de docent als ik met de term SMART ga smijten, maar eerlijk is eerlijk, het werkt wel. SMART staat voor; Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Aan de hand van een voorbeeld zal ik laten zien hoe je een doel SMART kunt maken.

SMART voorbeeld

We beginnen met de S van specifiek. Met specifiek bedoelen we wat wil je bereiken? Bijvoorbeeld: Vaker hardlopen. Dat vaker hardlopen moeten we meetbaar gaan maken vervolgens, want wat is immers vaker? Van vaker maken we in dit voorbeeld; ik wil 3 keer per week hardlopen. Bij acceptabel gaat het om het draagvlak voor de doelstelling. Bij goede voornemens is het doorgaans voldoende als jij volledig achter jouw doel staat, maar soms is het ook handig om dit bijvoorbeeld met je partner te overleggen. Neem nu iemand die 3 keer in de week wilt hardlopen in de avond en een gezin met 3 kinderen heeft, dan is het wellicht handig dit eerst te bespreken met je partner.
Vervolgens gaan we kijken of je doel realistisch is. Als je nu nooit hardloopt en geen conditie hebt dan is dit doel wellicht niet realistisch. Ben je nu 2 keer in de week aan het lopen en wil je dit graag uitbouwen, dan is het wel realistisch. Kijk dus kritisch naar je uitgangssituatie en de gewenste situatie. Indien deze te veel uit elkaar liggen is het wellicht handig de doelen op te splitsen. Het laatste punt dat we bekijken is de T van tijdgebonden. Hierbij hangen we een tijdsindicatie aan ons doel. Bijvoorbeeld, ik wil tot juni 2018 3 keer per week gaan hardlopen.

Deel je doel met anderen

Door je doel kenbaar te maken aan anderen voel je wellicht meer druk om het vol te houden. Je wilt immers geen gezichtsverlies lijden als iemand informeert naar de laatste stand van zaken omtrent je goede voornemen, toch? Het is dan ook handig om je doel te delen. Daarbij kan het er juist ook voor zorgen dat mensen je gaan steunen en je helpen op momenten dat je het moeilijk hebt. Al met al zorgt het doelen dus niet alleen voor een stok achter de deur maar ook voor een steuntje in de rug.

Beloon jezelf

Heb je een doel behaald? Beloon jezelf dan! Door jezelf te belonen zorg je er voor dat je jezelf blijft motiveren om door te gaan. Want als je eenmaal het doel hebt behaald ben je er vaak nog niet, dan wil je juist dat weer vast houden.

De mist in gaan hoort er bij

Wees niet te streng voor jezelf als het een keertje niet lukt. Herpak jezelf en doe het de volgende keer anders. Leer van je fout en reflecteer waarom het deze keer niet goed is gegaan.

Mijn doelen voor dit jaar? 

Op persoonlijk vlak is mijn doel vooral om pas op de plaats te maken als mijn lichaam daar om vraagt. Een voornemen dat ik al jaren heb. Het gaat gelukkig steeds beter maar kan ook nog steeds veel beter. Verder wil ik graag meer variëren in de keuken. Nu merk ik dat we vaak in dezelfde recepten vervallen. Vorig jaar had ik mijzelf ten doel besteld 1 nieuw recept per week. Dit bleek te veel dus voor dit jaar wil ik graag 2 nieuwe recepten per maand proberen. Als laatste wil ik op persoonlijk vlak lekker blijven sporten in dezelfde frequentie (3 a 4 keer per week) als ik nu reeds doe.

Op zakelijk vlak ga ik dit jaar een opleiding doen die ik uiteraard wens te behalen. Verder wil ik me graag verder blijven ontwikkelen en blijven groeien in mijn baan en hoop ik dat ik net zoveel plezier heb in mijn werk als in 2017. Met Stacey van Voorbergen Fotografie zou ik graag nog wat verder willen groeien en meer shoots willen doen. Uiteraard wel binnen de marges van wat haalbaar is naast mijn fulltime baan natuurlijk.

Wat zijn jouw goede voornemens? 

Foto: David Stegenga 
Tags: , ,
Categorie: Legally-Brunette
Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter