Legally-fit: Weer fit na de bevalling

18.06.2019

Fit na de bevalling

De een moet er niet aan denken, de ander is er nog niet aan toe en de ander kan juist niet wachten. Sporten na de bevalling. Vandaag vertel ik over mijn ervaring met sporten na de bevalling.

Ik was stomverbaasd te zien dat ik na een week een groot deel van mijn buik alweer kwijt was. Mijn lichamelijk herstel ging en gaat nog steeds voorspoedig. Een week na mijn bevalling liep ik mijn eerste rondje buiten en niet veel later liep ik iedere dag een rondje buiten. Waar ik in het begin een klein blokje om liep op advies van de verloskundige heb ik dat langzaam uitgebouwd naar rondjes van 5 kilometer toen ik 4 weken bevallen was.

Heerlijk vind ik het buiten lopen met de kinderwagen. We doen het iedere dag. Weer of geen weer. Voor de opbouw van mijn conditie doet het lopen wonderen. Maar ik heb natuurlijk wel mazzel dat ik na mijn bevalling vrij goed en snel herstel, iets dat natuurlijk niet voor iedereen het geval is. Mijn bevallingsverhaal deelde ik al eerder.

De eerste keer fietste ik snikkend naar de bootcamp

Zes weken na mijn bevalling ben ik weer begonnen met sporten. Niet op eigen houtje maar via Mom in Balance. Het is voor mij belangrijk om na zo iets ingrijpendst onder begeleiding mijn sportroutine weer op te bouwen. Het sporten was voor mij ook gelijk de eerste keer dat ik zonder Olivier iets ging doen. De eerst keer fietste ik half snikkend naar de les. Maar al snel werd het sporten mijn wekelijkse uurtje voor mezelf.

Negen weken na de bevalling begon ik met de kinderwagen les op vrijdag ochtend. Met Olivier dik ingepakt in de wagen sta ik te sporten, terwijl hij geparkeerd staat tussen de andere baby’s. Meestal gaat het goed, soms sta je een poepluier in het bos te verschonen of doe je de squats met je kindje tegen je aan of in de draagzak. Na de les gaan we meestal met alle mama’s (en mama’s to-be) koffie drinken. Niet alleen een sportief uitje maar ook heel gezellig.

Fit na de bevalling

Zoals ik al zei vind ik het persoonlijk erg belangrijk om niet zomaar iets te doen en wil ik voorkomen dat ik dingen forceer of over mijn grenzen ga. Het is juist daarom dat ik sporten onder begeleiding belangrijk vind. Naast dat ik via Mom in Balance sport, ben ik ook onder behandeling van een bekkenfysio die het herstel van mijn bekkenbodem in de gaten houdt, oefeningen geeft en tevens enige tijd mijn diastase heeft gecontroleerd. Voor wie niet weet wat een diastase is: je rechte buikspieren gaan tijdens de zwangerschap uiteen. Na je bevalling hersteld dit zich meestal langzaam weer, maar het is belangrijk dat je dit goed in de gaten houdt en je training langzaam opbouwt om (blijvende) schade te voorkomen. 

Mijn eerste hardloop kilometers voelde als ware vrijheid.

Hardlopen na de bevalling, dat was iets waar ik erg naar uit keek. Men zegt dat je na 12 weken rustig weer mag beginnen (lees: als alles goed gaat er geen complicaties zijn, etc). Dat leek mij wat lang die 12 weken maar al snel na de bevalling snapte ik wel waarom. Je bekkenbodem moet eerst heel rustig herstellen en daarna moet je de impact op je bekkenbodem langzaam opbouwen. Tijdens een les van Mom in Balance maakte ik mijn eerste kilometers en dat voelde als ware vrijheid. Uiteindelijk heb ik enkele weken geleden zelfs al heel voorzichtig weer 5 kilometer hard gelopen. Uiteraard in overleg en met goedkeuring van de bekkenfysio. Conditioneel gaat het geweldig, maar om de impact op mijn bekkenbodem te beperken loop ik niet zoals ik voorheen liep, ik loop nu op een manier waarbij is vrijwel geen zweeftijd heb, oftewel 1 van mijn voeten is vrijwel altijd aan de grond. Omdat ik deze techniek beheerste mocht ik en kan ik zonder problemen al weer langere stukken lopen, al merk ik dat ik dat zo min mogelijk doe om zo echt de tijd te nemen voor mijn herstel, hoe moeilijk dat soms ook is.

Fit na de bevalling

Na de Zandvoort circuit run maart 2019, 5km.

Waarom ik sport?

Dat Doutzen 6 weken na haar bevalling alweer helemaal in shape was, wil niet zeggen dat jij of ik dat ook moeten zijn. Ik heb een prachtig kindje op de wereld gezet en dat lichaam komt vanzelf wel weer, of niet…

Ik sport niet omdat ik nu perse gelijk weer helemaal in shape wil zijn. (Zou leuk zijn hoor) maar vooral omdat ik me er goed en fijn bij voel. Daarnaast ben ik het type mama dat 24/7 met haar kindje bezig is. Hem even weg leggen en geen aandacht geven vind ik lastig, net als tijd voor mezelf nemen. Het sporten is voor mij een manier om die tijd wel te nemen, eens per week. Terwijl de kinderwagen les op vrijdag juist een leuk uitje is met Olivier waarna we altijd koffie drinken met alle mama’s.

Wil jij na je bevalling weer gaan sporten? Zorg dan dat je het rustig op gaat bouwen, het liefst onder begeleiding. Daarnaast is het belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren, met name naar je bekkenbodem. Twijfel je of heb je problemen of pijn, raadpleeg dan een (bekken)fysio.

Tags: , , , , , ,
Categorie: #Legallyfit, Baby, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

1 reactie

  • Reageer Saskia 24.06.2019

    Wat een fijn artikel! Hier ga ik zeker na mijn zwangerschap wat aan hebben, want wil zeker het sporten weer oppakken.

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.